PDA

View Full Version : EU slæber SAS/MAERSK AIR i retten


circut breaker
3rd Feb 2001, 03:28
Radio avisen fredag aften , meddelte at SAS - Maersk air samarbejdet skulle slæbes for EU kommitionen. Hmmmm Hvad skal man sige ?
Er det ikke det Hr Sundberg så inderligt har ønsket sig efter at han har været nede og klage i EU.
Så må man jo ønske tilykke og så samtidigt undres over at vi giver ham smør på brødet ved at lade ham flyve for os i dag ( DM 263/264 BLL-FRA-BLL)Hvad det lige er at Hr Sundberger har fået så ondt i R.... af ved jeg faktisk ikke da han selv flyver rundt i grafitti bemaling for et andet selskab, men det står jo enhver frit for hvor man vil flyve til og fra så og i samarbejde med hvem man vil.

Er der nogen der ved yderligere ?????? Please repport

cfm56-3
3rd Feb 2001, 14:38
JP har i dag haft et ganske stort indlæg om det. Det kan jo være fordi SAS/Maersk stjæler alle Sunairs piloter?? Hvis jeg var chef ville jeg være træt af at alle folk rejste i tide og utide!!! Var der ikke engang Sunair og Newair havde noget konkurrence???? Hvordan endte det??!!
Men jeg synes ikke at der er nogen grund til Maersk lejer Sunairs flyver til Maersk ruter!!!!!!!!!! Der ville Newair være et godt alternativ!!
mvh cfm

circut breaker
4th Feb 2001, 22:30
Det der skete dengang var at Sun Air gik i francieche med B.A. Og lige pludselig skulle de flyve Manchester som New Air havde befløjet i flere år. Lige pludselig havde de også bedere slots på Manchester, som New Air ikke kunne opnå. Dette i sig selv er omend i en mindre målestok dog næsten være end det den så sympatiske Hr. Sundberg iøjeblikket beskylder SAS/ MAERSK for.
Nu gik det selvfølgelig skidt for New Air og pengene fossede ud af kassen i takt med at en Fokker 27 eller en Jetstream 31 skulle sendes næsten tom over nordsøen 2 gange dagligt, og da den uundgåelige betalingsstandsning så kom, stillede den sympatiske Hr. Sundberg sig op i avisen Børsen og bedyrede at "New Air var havereret i rutekrigen om Billund" Da man fra New Air havde hørt at man var gået konkurs i radio vejle ringede man selvfølgelig ind og hørte hvad det var for noget fis at sende i radioen og som var fuldstændigt usandt og gæt hvor man havde fået denne oplysning " Den sympatiske Hr Sundberg."
Ja ja Hr Sundberg lad os da ikke håbe at du kommer i samme situation en dag for der er faktisk rigtig mange mennesker der ikke har glemt dig for de ting du har gjort i årenes løb og det ville da være træls hvis vi engang imellem ikke kunne glæde os over dinne guldtænder og superman kasket på et af de talrige billeder af dig selv i dit eget blad.

Flare armed
5th Feb 2001, 02:41
Ja, man skal passe på ikke at kaste med sten efter andre luftfartsselskaber, når selv bor i et glashus !!!!

Scandinavian
6th Feb 2001, 01:38
Ja, hvis man ikke vidste bedre, så skulle man umiddelbart tro, at CB engang har fået nej fra Sunair og så istedet har måttet flyve afsted på sangens vinger i Newair, hvilket jo - efter flere enslydende indlæg - er et væsentligt bedre flyveselskab.

Ja, hvad ved jeg - jeg har aldrig slået mine folder hos hverken Per Arpe eller Niels Sunberg. Meeeeeen, helt forfærdelige kan de vel ikke være.

Man ved jo aldrig hvad verden bringer. SAS og MA brugte 25 år på at bekrige hinanden i retten og i pressen. Nu er de pludselig blevet forlovet og er de bedste venner på denne jord - intet ondt ord er nævnt fra nogens mund siden oktober 1998!

Så - måske CB også en dag bliver venner med alle sine kollegaer rundt i Danmark. Hvem ved - herrens veje er uransagelige...

[This message has been edited by Scandinavian (edited 07 February 2001).]

Hung start
6th Feb 2001, 21:43
Hvis SAS/Maersk har gjort noget ulovligt, skal de ha´ een i nødden. Period. Vi går alle og brokker os over de selskaber der modtager state-aid, jeg var selv ude med en protest over forslag til at den Norske stat skulle hjælpe Braathens med cash. Er der nogen der kan påvise at Sunair/BA har gjort noget ulovligt, well så skal DE ha´ een i nøden!!
Det eneste rigtige er fri konkurrence, det er vi alle enige om. Men fri konkurrence forudsætter fair konkurrence. Kald mig naiv, men sådan skal det være. Også hvis mit eget selskab har været lidt for smarte!!!

circut breaker
7th Feb 2001, 03:48
Scandinavian> :) er du nu der igen :) Jeg troede ikke du havde tid til at skrive mere, pga sector pay opsparing :)
Nej jeg har aldrig søgt Sun Air. Jeg havde ikke råd :) :) :) Men jeg ved da at Per Arpe behandler sine medarbejdere som mennesker. Mennesker Hvis navn han kender !!! og som han betaler for at flyve.
Den anden person gider jeg ikke komentere mere, da jeg ved at der er andre der har en hel del i posen til ham :)

Har du det godt der ovre.Jeg hloder faktisk utroligt meget af de fleste mennesker okay ikke Niels Sundberg men ellers, ja også dig og så elsker jeg at drille lidt. Hygge Din ven C.B.

Scandinavian
7th Feb 2001, 10:55
Thanks CB, det var da dejligt med lidt positive "vibrations" her på vores "eget" forum.

Jow da, jeg har sørme tid nok til at skrive lidt - påtrods af lidt flyvning i ny og næ.

Ud over lidt brok over SUNAIR, så er der sikkert mennesker der kan brokke sig over samtlige selskaber i DK. Jeg tror ikke, at nogle mennesker kan blive helt fritaget for skyld.

Med hensyn til Maersk Air og SAS sagen, så må jeg indrømme at SUNAIR's reaktion - efter min mening - er en helt naturlig og sund forretningsmæssig udmelding. Købmanden nede på hjørnet ville sikkert gøre det samme, hvis der pludselig blev bygget et Mega Netto i nabo bygningen.
Med andre ord, så mener jeg ikke at vi som sådan kan kritisere Sunbergs udmelding - den er kun helt naturlig og sikkert også forventet i huset på Frøsundavik og i Dragør!

Hvis man ikke tror at MA og SAS har lavet en ganske almindelige jydsk købmandshandel vedrørende ruter etc., så tror jeg man er en smule blåøjet (intet ondt i det). Problemet med denne form for moderne studehandel er den simple, at den ifølge EU ikke er tilladt - men skal vi ikke alle afvente situationen, da ingen mig bekendt kender noget til sagen - udover hvad vi kan læse i pressen.

circut breaker
7th Feb 2001, 13:58
Nej en eller anden reaktion har man vel regnet med, men altså hvor går grænsen ?
Det er da ganske naturligt ikke at " pisse i hinanddens blomsterbede " den taktik har altid været kendt i alle brancher og med lidt sund fornuft har den virket.
Jeg ved at B.A. har det hårdt og prøver at skyde efter alt hvad de kan pga konkurencen i øjeblikket og nu er Niels Sundberg altså deres talerør i Billund.

B.A. Vendte et underskud på 700 mill Dkr. i forrige kvartal til et overskud på 700 mill Dkr i dette kvartal ved at skære ned på ruter, ansatte og des lige. Nu sælges GO fra men samtidigt får man konkurence på de ellers så profitable atlant ruter som kun B.A. og Virgin har siddet på.
Dette synes British Midland at de vil lave om på nu og de holder faktisk 14 % af slotsene på Heathrow.

Maersk Air limited flyver jo også i B.A. bemalning så al denne polimik er nok lidt speget at røre ved og det er heller ikke mit primære formål.
Dette er en indgangs vinkel til at få vist et billeder af den så sympatiske Hr. Sundberg som lige skulle have lidt af sin sædvanlige grais presse dækning, ligesom når han hver anden måned ringer tilo aviserne og fortæller at nu skal Stuntair hav jet fly. Så er det Airbus 320 og lige i tiden er det vist et 50 personers jet fly. men hvor bliver de af ??????????? Den dag der holder et, ja så kunne man da ringe og spørge om der var nogen der gad høre om det.
Jeg mener der findes et udtryk for den slags personer men jeg kan ikke rigtigt huske det kan nogen hjælpe. Det starter med medie skjuler eller medie pludder eller sådan et eller andet.

Livet er for kort til engelsk turboprop

Roger Turbojet
7th Feb 2001, 16:28
So fu**ing what hvis Maersk og SAS har lavet en lille jydsk handel. Hvad ville hr Sun have fløjet til CAI eller ATH i????

Det er efterhånden en del år siden jeg læste at Sunfair havde bestilt A319, men hvor bliver de af...??

Efter min mening leverer MA og SAS varen, efterhånden også til fair priser når man ser hvad man får for pengene. Med al respect så er de jo de eneste der har kapacitet til det.

Det er fint med mig at Ryan prøver at komme ind i Scandinavien, men ikke GO så længe de er BA. Og det gælder også Sunair....!!!

You either smoke, or get smoked... http://www.pprune.org/ubb/NonCGI/tongue.gif

[This message has been edited by Roger Turbojet (edited 07 February 2001).]

Juliet November
8th Feb 2001, 07:40
Tjah, personlig er jeg rystende ligeglad hvem der går i seng med hvem og hvorfor, så længe det ikke påvirker konkurrencen. Men det er jo naivt at forestille sig at SAS "udnytter" Maersk til at prøve nye ruter af for at se om de er bæredygtige eller hvor SAS af forskellige årsager ikke kan / ønsker at flyve. Cairo, Venedig, Lissabon og Istanbul er et par eksempler.

Hvad den langsigtede strategi er kan man så gisne om. Men det vil givetvis være blåøjet :) hvis man ikke kan forestille sig at SAS på et senere tidspunkt selv vil begynde at beflyve en eller flere af disse destinationer, hvorefter Maersk så kan fortsætte med at starte nye ruter op.

Og gad vide om Maersk på et tidspunkt bliver budt velkommen i Star, omend det vil skabe visse konflikter ref. de ruter Maersk UK flyver for BA.

Verden er speget, det er helt sikkert.

Delfin Træner

Flash Gordon
8th Feb 2001, 14:52
Vi må ikke glemme at denne sag er lidt speget netop pga Maersk Air ltd har en fod i den anden lejer.
Det er sjovt nok E.U. kommisionen der skal tage sig af sagen og hvis der er noget sted der fuskes og laves stude handler og hæves skattefrie mødediæter så er det der.
s.a.s. har et lobby kontor dernede og mon ikke også A.P. Møller har et.
Ellers må vi bare have tiltro til vores allesammen Freddy Blak.

Flash

circut breaker
11th Feb 2001, 21:00
Scandinavian> hvis jeg havde søgt ind i SunAir men var flunket til prøven så kunne jeg jo gøre som dig og kalde mig sun scan her på pprune :)