PDA

View Full Version : SAS og Maersk


Techman
10th Jul 2001, 00:19
SAS og Maersk Air ventes dømt

DR Online

9. juli 2001 19:00 Indland

SAS og Maersk Air vil i næste uge blive dømt for karteldannelse, oplyser en EU-kilde til det svenske nyhedsbureau Direct.
Kommissionen finder, at de to selskaber gennem en aftale har delt markedet mellem sig og derved begrænset konkurrencen i strid med EUs konkurrenceregler, skriver Direct.

Bøden vil blive fastsat af EU-kommisærerne den 18. juli, og regningen kan komme til at lyde på op til 10 pct. af selskabernes totale omsætning.

SAS og Maersk Air indgik i marts 1999 en samarbejdsaftale, som de anmeldte til EU-kommissionen. Men kommissionen fik mistanke om, at der fandtes en hemmelig del til aftalen med ulovligt indhold.

Efter aftalen stoppede Maersk Air sine flyvninger på ruten København-Stockholm, og SAS havde derefter næsten monopol på ruten.

Kommissionen mistænker også Maersk Air for ikke at starte flyvninger på ruter, der beflyves af SAS, uden tilladelse fra SAS.


Så er det op med muldvarpen drenge!.


Techman http://www.stopstart.fsnet.co.uk/smilie/angel3.gif

[ 09 July 2001: Message edited by: Techman ]

Hung start
10th Jul 2001, 00:31
Pu ha da da, godt at vi har fået lønforhøjelsen. :D

PsychoDad
11th Jul 2001, 04:14
Hej, min første post på dette board.

Når kommisionen nu tilsyneladende har slået ned på denne påståede karteldannelse, hvad vil følgerne så være hvis SAS opkøber Braathens og dermed yderligere underbygger sit monopol i skandinavien ? Det kan efter min mening ikke bringe noget godt med sig, hverken for det betalende publikum eller på sigt SAS (mangel på konkurrence kan ofte medføre at et firma gror sig slappe).

Kan man forstille sig af et stort europæisk selskab, AF eller BA, vil prøve at trænge igennem på det skandinaviske marked, der jo åbenlyst vil være et område der skriger på konkurrence.

Fokker-Jock
11th Jul 2001, 16:40
Jeg tror de fleste internasjonale carriers med størrelse stor nok til å kunne satse på å starte opp ruter i skandinavia anser det norske markedet som ganske uinteressant. Det er flere grunner til det; blandt annet fordi SAS nå har forplantet seg så godt at det vil bety enorm konkuranse å skulle starte opp ruter. En annen grunn er avgiftsnivået i Norge som er så høyt at det vil bety enorme kostnader å skulle starte disse rutene. Som kjent er det ingen som kan forvente å tjene penger på en konkuranseutsatt rute det første par år da det krever langsiktige strategier for å gjøre eget produkt anerkjent innad i Norge, og der ligger jo SAS langt foran i løypa.

Jeg tror nok også SAS har tenkt disse tankene og har helt sikkert en plan for å befeste seg i markedet på en slik måte at det skal så mye kapital til for et utenlandsk selskap å ta opp konkuransen i Norge. Men hvem vet med SAS :)

Hung start
18th Jul 2001, 17:36
300 mill. dkr i bøde til SAS, 100 mill. til Maersk. hmmm, det endte så med under 0,5% af SAS´s omsætning. Og det er jo OK for firmaet. Nu håber jeg så bare at den/de der er skyld i disse ulovligheder og dette tab for firmaet bliver knaldet ud, eller i det mindste ned af rangstigen på Frøvik!

Moonbeam Purple
18th Jul 2001, 22:17
Ulovligheder? Tjae måske. Det kunne være interessant at se det juridiske materiale der ligger til grund for denne afgørelse.

Hvis EU Kommissionen påstår at det er karteldannelse at holde sig fra "hinandens" ruter, er der optræk til noget stort. Hvad med alle de andre Europæiske selskaber som af den ene eller anden grund holder sig fra det scandinav'ske marked - venter der også dem en bøde på 0,5% af omsætningen. Skulle SAS have kartel forbindelse til BA bare fordi de ikke flyver indenrigs i UK?

I mine øjne er denne afgørelse EU-fluekn..... af værste skuffe.

MP

Hung start
19th Jul 2001, 00:34
Fuldstændig enig Moonbeam. Fluekn*****i . Og dette sker garanteret alle steder. Så nu er der vel åbnet op for en granskning af ALLE flyselskabers samarbejdsaftaler.
Men alle de højt betalte juridiske "hjerner" som allerede sidder i STO og CPH syd, burde være dygtige nok til at holde sig indenfor rammerne. Uanset om de rammer er rimelige eller ej!!!
Info. direktøren i SAS indrømmede da også her til aften på TV at det var en meget beklagelig fejl, og det ville ikke ske igen.
Derfor min harme over nogle folk i mit firma som lige har smidt 300 mill. ud af vinduet. (Selvom de måske har tjent mere end 300 mill. på disse "ulovligheder.)
;)

Juliet November
19th Jul 2001, 04:32
Moonbeam & Hung,

Jeg så også udsendelsen i begge nyhedsudsendelser, og der fremgik det at den danske konkurrencestyrelse havde lavet en form for razzia hos både Maersk Air og SAS, og havde ved den lejlighed fundet papirer der dokumenterede at man havde besluttet at dele markedet. Endvidere blev der fundet dokumenter, hvor begge virksomheder erkender at deres aftale givetvis er ulovlig. Bødens størrelse blev netop så stor, fordi man var klar over det det var ulovligt. Endvidere er det et stort tegn på skyld at man ikke har overvejet at anke skyldsspørgsmålet men kun beløbet.

Det harmer mig at selskaber som SAS og Maersk, der er fortalere for den frie konkurrence, på denne måde har foranstaltet et kartellignende samarbejde. Men det har sku' hele tiden lugtet at Maersk trak sig ud af CPH-ARN ruten så snart de indgik et samarbejde med SAS om codesharing og bonuspoints. Og jeg har da heller aldrig troet på at SAS frivilligt forlod Billund og lod Maersk være i fred da de åbnede de nye ruter ud af CPH (CAI / VCE / IST).

Næhhh drenge, de har lavet lort og er blevet opdaget. Det er smart at snyde, men uendeligt dumt at blive snuppet og når det sker må man bare sige "ursakte" og komme videre. Det kommer egentligt ikke som en overraskelse at SAS på denne måde bliver snuppet med bukserne nede; svenskere skulle forbydes adgang til at drive luftfart. Men at Maersk på denne måde bliver trukket gennem sølet kommer bag på mig. Jeg vil formode at der ruller flere hoveder hurtigere i Dragør end i Frøsundavik.

http://www.flightcrew.dk/grafik/jni.jpg

Temp Hi
19th Jul 2001, 11:39
Yes, det var da en dom, der var til at føle på !
Juliett November - at se Maersk (navnet forpligter...) med fletningerne i postkassen burde da ikke ryste dig så meget. Iflg dagens Berlingske er det APM`s femte bøde på 7 år fra EU`s kartelmyndigheder - så man behøver vist ikke at være svensker for at være ufin i kanten. Når det er sagt, finder jeg gårdsdagens dom vanvittig. Hvad er fri konkurrence ?
Er det fri konkurrence, når Sabena eksisterer (barely, I might add) på trods af at selskabet ikke har lavet overskud i 35 år ? Er det fri konkurrence, at kun 4 selskaber (VS,AA,UA og BA) har retten til at flyve mellem LHR og US ? Er det fri konkurrence, at Air France for ca. 4 år siden fik milliardtilskud fra staten ? Er det fri konkurrence at Alitalia i over et år praktisk talt havde monopol på Linate (Milano, downtown), mens alle andre ventede på slottider i Malpensa (halvvejs i Zurich) ? Er det fri konkurrence, når alle andre end herren i huset holder remote parkeret i Madrid, Barajas ? Er det fri konkurrence at indenrigsflyvningen i DK belægges med enorme afgifter, samtidig med at DSB (toget) modtager kæmpe tilskud ? Eller hva` med at nægte private fjernbusselskaber retten til at køre over den Storebæltsbro som de selv har været med til at betale for at monopolisere DSB som udbyder af kollektiv transport ? Vi skal alle være lige - men nogle skal være mere lige end andre.
What really pi**ess me off - er at se Mr. Sundberg storsmilende på forsiden "Jeg er glad og tilfreds. Jeg har ikke været ude på at straffe nogen - jeg vil bare have, at offentligheden skal vide, hvilke aftaler der indgås i luftfart" Jamen, så synes jeg da, du skulle fortælle lidt om på hvilke præmisser, du drev luftfart på dansk indenrigs (TED-CPH, CNL-CPH m.m.).
Eller om hvordan unge, flyvetimehungrende pilotaspiranter slæber baggage og gør fly rent på vilkår, der er så konkurrenceforvridende, at de får ledelsen på en bomuldsplantage i sydstaterne til at ligne en søndagsskolebestyrelse !

Konkurrencen skal være fri - men ikke så fri at den dygtige har held til at udkonkurrere den mindre dygtige - bvadr !

Så skal det selvfølgelig medgives, at dette er set fra min side af hegnet - der er tilsyneladende begået en ulovlighed, begge ledelser har erkendt det, og det er bestemt ikke godt, men forargelsen.....den kan jeg altså ikke deltage i.

Brgds

[ 19 July 2001: Message edited by: Temp Hi ]

Temp Hi
19th Jul 2001, 13:30
Og så fik jeg da vist i et øjebliks vildfarelse skrevet at "Sabena existerer...barely" - hvor naiv kan man være - har netop læst andetsteds på nettet, at Sabena har fået tilført 430 mio Euro (det er da vist i omegnen af 3 mia Dkr.) fra dets 2 hovedaktionærer Swissair og, guess who, den belgiske stat !!!

The Lord, and EU-kommisionen, works in mysterious ways......

[ 19 July 2001: Message edited by: Temp Hi ]

Hung start
19th Jul 2001, 16:10
Temp Hi,

Halleluja, Amen brother :)

Flap Sup
19th Jul 2001, 16:19
JN,

Yes Maersk pulled out from EKCH-ESSA but please remember that their loadfactors were next to nothing. Alliance with SAS or not, the loss on the route was too big to keep it open.

Regarding new routes, SAS pulled out from LIS and IST a couple of years ago due to too high costs. Maersk can apparently operate these routes and make money. I know, with out acces to feed these routes from the SAS network, they wouldnt work, but without the SK/DM alliance, the routes wouldnt exist IMHO.

rgds FS

Moonbeam Purple
19th Jul 2001, 23:56
Temp Hi - very well said!

JN - Hvis SK & MA erkender de har lavet noget ulovligt, så for min skyld ingen alarm. Det jeg anfægter er blot det juridiske i sagen.

Hvordan vil man fremover skelne mellem karteldannelse, samarbejdspartnere og alliancer m.m.? I mine øjne kan det fremover blive svært at bevise sin uskyld i en lignende situation, blot fordi man måske har aftalt at dele et marked med en alliancepartner mellem sig, og det kan vel ikke være rimeligt.

Noget langt mere strafbart burde være den konkurrenceforvridning, der som flere rigtigt nævner, opstår når luftfartsselskaber delvist bliver sponsoreret af deres egne regeringer. Her kan bøderne vel ikke blive store nok!

Det skulle glæde mig om Mr. Sundberg kunne tage fat i dette emne, som en slags opfølgning på hans seneste brag af en succes!

MP
:rolleyes:

Techman
20th Jul 2001, 03:11
Er sagens kerne ikke den, at at både SAS og Maersk vidste at aftalen stred mod Eu reglerne da de ingik den.
Og man må da formode at The Legal Eagles i de to selskaber, har briefed ledelsen om de legale aspecter, og ikke holdt dem for sig selv. Så kan man jo drage sine egne konklusioner om de daværende ledere, og deres moral.

Iøvrigt bør man huske på at selskaber som SAS, og de fleste andre store selskaber, skylder tidligere tiders ufri konkurrence og statsstøtte, for deres position idag.

Derfor er del vel også rimeligt at den "fri" konkurrence er lidt reguleret.

birdsong
20th Jul 2001, 13:34
Hi temp. Din post kunne ikke siges mere tydeligt.......... Hvor vil jeg dog håbe at man i fremtiden undgår at benytte Sun Air i billund når der er teknik på et fly men udelukkende benytter New Air eller aflyser ruten istedet. Hvad SAS og Maersk gjorde var et fornuftigt ægteskab der gav over skud til begge parter. I dag sidder Magrete Auken fra S.F. og råber højt at man skal undersøge bonus systemet, altså igen misundelse fordi de autonome der stemmer på hende altid kun har råd til at køre med tog når de skal rundt i verden og smide brosten :eek:

Juliet November
22nd Jul 2001, 19:03
Temp Hi

I stand corrected !

Birdsong,

Sidder nede i BRU sammen med en hel del kollegaer fra Scandiland, og noget af det vi har talt om er Auken kaellingens nyeste hjernebloedning. I forvejen overvejer jeg, og flere andre, at skifte fra SAS til Sabena, idet SN har indfoert 2000 miles som minimum på C klasse i modsaetning til de 1200 man faar paa SAS. Let's face it, der er sku ikke den store forskel paa saa korte ture, og det er her at frynsegoderne kan afgoere hvem man vaelger at flyve med. Hvis det saa lykkedes Auken og hendes roedgardister at saette en stopper for det, ja saa vil resultatet uvaegerligt vaere at jeg og en masse andre af SAS' faste kunder vaelger at skifte selskab med massive tab af omsaetning som foelge.

Et lille eksempel fra den virkelige verden:
Da der for nogle aar siden var strejke i CPH koerte de CAS handlede fly videre. Bl.a. British Airways. Det afholdt dog ikke danske rejsende til London i at tage toget op til GOT og flyve med SAS derfra. Hvorfor ? Bonusmiles ! Det er muligvis sygt, men saadan ligger landet.

For os som udelukkende rejser nede i kabinen er bonusmiles ofte det som afgoer om man vaelger dette eller hint selskab. Godt nok er der ikke konkurrence paa alle destinationer ud af CPH, men i det omfang det kan lade sig goere ville man fravaelge (tak til Anna Larsen) SAS.

Summasumarum: Masse afskedigelser i SAS med dertil hoerende omkostninger for samfundet.
Er der ikke en af vores flyvende venner der kan overflyve hende Aukens bolig og dumpe et par tusinde pund Jet A1 over hendes stokroser ?

Lidt regnskab: Jeg er lige blevet Eurobonus Goldmember som tak for at have indtjent over 60.000 miles i aar. Det modsvarer ca. 25 retur flyvninger hvor de billigst (CPH-BRU-CPH) koster godt 7.000 og den dyreste (CPH-EWR-ICT-EWR-CPH) kostede godt 30.000. Ialt en omsaetning paa godt 200.000 som SAS ville kunne vinke farveller til hvis Auken bitchen faar held med hendes forehavende.

http://www.flightcrew.dk/grafik/jni.jpg

Hung start
23rd Jul 2001, 01:45
Hej JN,

Jeg forstår dig så udmærket. Jeg ser bare eet problem. Du snakker om at skifte til SN eller andre selskaber, hvis de "rø´e" :) får held til at pille ved SAS´s bonusprogram. Problemet er, at det de gerne vil pille ved, er muligheden for at den rejsende ansatte selv beholder de optjente miles. Altså de vil overdrage disse miles til firmaet, eller beskatte dig af dem, hvis du selv udnytter optjente bonuspoint.

Det ville vel også ramme dig på samme måde hvis du valgte at flyve med Sabena????

Håber at du holder skruen i vandet, og cigaretten tør :D

Hung

Juliet November
24th Jul 2001, 13:50
Hung,

Det er korrekt. Men som jeg ser det bliver det et spoergsmaal om hvor den danske stat skal skaffe disse oplysninger. Jeg vil formode at de relativt problemfrit kan skaffe oplysningerne fra SAS idet staten jo er medejer af virksomheden. Derimod vil jeg stille mig tvivlende overfor spoergsmaalet om den danske stat ville kunne indhente dem fra tredie part, f.eks. Sabena eller British Airways, med mindre der gennemfoeres ensartede regler i hele EU.

Ioevrigt er jeg af den overbevisning at jeg betaler saa rigeligt i skat :D

Delfin Traener

Danish Pilot
25th Jul 2001, 00:30
Davs gutter, long time since.

Sikken en røre i andedammen der er blevet over dette. Det der pissede mig lidt af var, at man sagde i nyhederne, at en billet CPH-ARN kostede x-antal kr den gang SAS/Mærsk var konkurenter og nu var den steget med x antal kr. Man glemte bare lige at benævne pax afgifter og dyr olie!!!

Nick Figaretto
27th Jul 2001, 22:49
Det er helt tydelig at debatten går heftigere i pressen i Danmark angående SAS/Maersk enn den gjør i Norge.

Allikevel: En liten interessant paralell til hva SAS og Maersk gjorde, finner vi i hva SAS og Braathens ikke gjorde idet OSL åpnet som ny flyplass.

En venn av meg hadde et SAS styremedlem på klappsete til EWR for en tid tilbake, og han kunne fortelle at mens Fornebu fremdeles eksisterte, hadde SAS og Braathens en "common understanding" (som ikke er ulovlig, dog litt i gråsonen...) om at hvis BRA holdt seg unna OSL-ARN, ville SAS ikke utfordre BRA på sine sterke ruter til vestlandet i Norge (AAL, KRS, MOL osv.)

Denne "common understanding" tok SAS for gitt ar BRA ville holde da Gardermoen åpnet også.

Da det kom SAS for øre at BRA kom til å satse for fullt på OSL-ARN, svarte SAS med å kjøre fullt ruteopplegg på destinasjoner på Vestlandet (Ex AAL, hvor i tillegg Color Air satte inn sine fly).

Resultatet kjenner vi til: BRA tapte ca. 100 mill. i året bare på Stockholmsruten. Og det tok alt for lang tid før de innså feilen, og trakk seg ut av OSL-STO.

Kanskje det hadde lønnet seg med noen "avtaler" her også?

Så vidt jeg har forstått (etter det som er kommet fram i norsk presse), var Maersks nedleggelse av CPH-STO og "byttet" til Billund-Frankfurt og CPH-VCE godkjent av EU-kommisjonen. Det var bare disse avtalene "under bordet" om å dele markedet, som ikke ble lagt fram for EU. -Var det ikke?

Uansett: De ansvarlige burde bli sparket på dagen. Den eneste årsaken til at dette ikke skjer må være at man faktisk har vært klar over avtalens innhold, helt opp til toppen i SAS. :mad:

Nick.

Moonbeam Purple
28th Jul 2001, 22:11
Det bliver da interessant og se, om den "artige" skoledreng Mr. Sunberg får lov til at "beholde" sit eksistensgrundlag Billund-Manchester samt Billund-Aarhus-Oslo ruterne for sig selv, eller om SAS eller MA smider et par jets ind på disse rute for at redde ham for at blive beskyldt for ikke at have konkurrence på disse! (LÆS: lukke munden på ham!)

MP

Flare armed
3rd Aug 2001, 02:39
Maersk Air´s direktør og bestyrelses formand fyret !!! Stærkt initiativ af Hr. Møller, for at rense firmaets image !!! Mon ikke vi ser tilsvarende i SAS om nogle dage måske uger, eller forbigår man den "lille" bøde med vanlig og statslig arrogance ? Jeg tror det næppe.

Tcas climb
3rd Aug 2001, 17:23
MP

Det vil da være unfair, overfor sådan et sødt lille firma, der praktisk taget ikke betaler sine piloter noget i løn. Hvor kunne det være sjovt at anmelde ham til arbejdstilsynet mht: løn, arbejdsforhold og hviletidsregler. Så vil den glorie han sidder og pudser så nidkært lige nu, blive noget mudret. Det er egentlig mærkeligt, at der ikke er nogen der har gjort det endnu.

Flare armed

Der er folk med samme statur i SAS, som dem vi har set i Maersk Air:

Vagn Sørensen siger selv i sin begrundelse for at ønske at træde ud af ledelsen, at den hænger sammen med den verserende kartelsag mellem SAS og Maersk.
"Den pågående kartelsag er dybt beklagelig og belastende for SAS. Jeg har ikke personligt indgået de ulovlige aftaler, men det skete inden for min del af organisationen. Derfor føler jeg et moralsk medansvar for det, som er sket og håber, at min beslutning medfører, at presset på SAS mindskes, siger Vagn Sørensen i en kommentar.

Koncernchef Jørgen Lindegaard har accepteret Vagn Sørensens beslutning og ønsker, at han findes tilgængelig for ham i koncernen indtil videre.

Men Flare armed du må samtidig huske at:

Bjarne Hansen, der er fratrådt som formand for Maersk Air som følge af EU-Kommissionens bøde på 100 mio. kr. for ulovligt kartelsamarbejde med SAS, overtager Flemming Ipsens direktørpost i Singapore.

[ 03 August 2001: Message edited by: Tcas climb ]

Techman
4th Aug 2001, 04:05
Koncernchef Jørgen Lindegaard har accepteret Vagn Sørensens beslutning og ønsker, at
han findes tilgængelig for ham i koncernen indtil videre.


Så lad os først lige se hvor langt væk fra ledelsen den gode Hr. Sørensen kommer. Det kunne jo være et lille "smoke & mirrors" trick, som i Maersk.

Det er nu også vældigt irriterende at man ikke bare kan gøre som man har lyst til.

techman http://www.stopstart.fsnet.co.uk/smilie/angel3.gif

Temp Hi
8th Aug 2001, 01:35
Hej Delfintræner - I stand corrected as well. Du fik helt bestemt ret i, at der rullede flere hoveder hurtigere i Maersk end i SAS.
Har netop set at hr. Vagn Sørensen er ude af firmaet efter at have erkendt det fulde ansvar for den ulovlige aftale med DM (selv Mr. Techman må være happy nu).
Jeg har det imidlertid svært med den fremstilling, der er i pressen i øjeblikket... Yes, SAS fik et næsten-monopol mellem CPH og ARN (Finnair fortsatte indtil for ganske nylig, TAP og Alitalia flyver enkelte afgange mellem CPH og ARN som forlængelser af deres ruter fra hhv. LIS og MXP). Men faktum er at Maersk slap af med den mest tabsgivende rute de nogensinde havde påbegyndt, samtidig med at de siden aftalen med SAS har opstartet ruter, fra CPH til IST,ATH,VCE,LIS,CAI, samt fra BLL til DUB,MXP og ZRH - ruter de næppe ville kunne have startet, hvis der ikke havde været et samarbejde og code-share med SAS - så ærligt talt, synes jeg at Maersk har profiteret mere på den aftale, end SAS har. Samtidig skal det medgives at Maersk netop har tilført konkurrence på ruter, der tidligere var monopoliseret af TAP, OA, Egyptair m.v.

Samtidig må man lægge øre til at Mr. Niels Sundberg og Sunair bliver fremstillet som forkæmpere for den frie konkurrence i Skandinavien - GAB !!! Kære Niller, da du fløj dansk idenrigs fra Thisted, Skive og Sindal til CPH, var det da ikke med tilskud fra de lokale kommunekasser ?? Da du udkonkurrerede Newair mellem BLL og MAN var det da ikke netop pga franchiseaftalen med British Airvays og dermed adgangen til deres bonussystem ?? Hvor mange konkurrence-udsatte ruter er det lige at du beflyver idag ?? (ZERO, for those of you don´t know) Kan det virkelig passe at du stadig tager +3000,- kr for en full-fare retur billet mellem AAR og GOT idag for 22 min`s flyvning i en Jetstream 31 - da jeg fløj hos dig, hed det sig at bare vi havde 4 full-fare pax, så var der break-even og grund til at være happy ??(once again, for those of you who don`t know: the jetsteam 31 has a seating capability of 18 pax)
Kære passagerer, medlæsere og ikke mindst politikere: det er ikke fra Sunair at I skal forvente Jer den fri konkurrence - det firma har om nogen benyttet sig af alle de dirty tricks der findes (and then some), så den sympati der automatisk tilfalder David i kampen mod Goliath, bør I altså ikke være så naive at tilkende Mr.Sundberg.
O.K guys, jeg ved at min indlæg er kontroversielt, så, go ahead, og fyr løs. Det her er selvfølgeligt set fra min side - hvem er jeg ?? En dedikeret SAS-medarbejder, der er voldsomt træt af, at jeg og det firma, jeg skal arbejde for de næste 29 år, bliver hængt ud hver aften i TV-avisen, som værende konkurrence-forvridende, monopolistisk og kriminelt løgnerisk.

Brgds

Temp Hi

Måtte debatten iøvrigt fortsætte på samme sobre niveau her på nettet som hidtil...

...Og måtte Madame Auken og Mr. Aaen iøvrigt blive stillet til ansvar for deres forbryderiske adfærd " in the 70`ties and 80`ties" !!!!!!!

[ 07 August 2001: Message edited by: Temp Hi ]

[ 07 August 2001: Message edited by: Temp Hi ]

Nick Figaretto
8th Aug 2001, 03:16
Temp Hi: Jeg er også en dedikert SAS-medarbeider, som skal jobbe for firmaet i de neste 33 år :). Men jeg må allikevel si at ledelsen i vårt "beloved company" fortjener det meste av den kritikken som er kommet frem i pressen de siste dagene.

Det er helt åpenbart (og det ble bekreftet av Vagn Sørensen i dag) at avtalene har vært kjent helt opp til toppen av SAS-konsernet. Og ikke bare har de vært kjent; man har også hele tiden visst at avtalene om prissamarbeid med Maersk har vært ulovlig.

Vi vet alle at luftfartsindustrien er en "dirty business." Men at andre flyselskaper har operert og fremdeles opererer i "gråsonen" unnskylder ikke vår øverse ledelses handlemåte i denne saken. Sett ut fra et skandinavisk synspunkt er det ekstra graverende at så totalt dominerende operatør som SAS, utnytter sin posisjon gjennom direkte lovstridige metoder.

Jeg synes, som deg, at det er tragisk å se mitt eget firma bli hengt ut som "konkurrence-forvridende, monopolistisk og kriminelt løgnerisk." Men er det ikke akkurat det SAS har vært i denne saken?

Dette viser jo bare at det er det på høy tid at SAS feier for egen dør, og legger alle kortene på bordet i forholdet til Maersk, Skyways og Braathens og eventuelt andre selskaper, og rydder opp i alle lovstridige forhold.

Om det fortsetter som nå, kan SAS om kort tid ligge med brukket rygg (eller i alle fall en brukket arm eller to...), og vi er satt flere år tilbake i konkurransen om de store markedene i Europa og interkontinentalt, bare på grunn av noen idiotiske krumspring i en begrenset del av vårt eget "lille" skandinaviske marked, som man burde ha holdt seg for god for.

SAS er gode nok til å klare seg i konkurransen, uten "dirty tricks."

Men først må det ryddes opp, slik at tilliten til SAS kan gjenopprettes. Og da må vi dessverre bare tåle den berettigede kritikken som kommer i mellomtiden. :(

Nick.

[ 08 August 2001: Message edited by: Nick Figaretto ]