PDA

View Full Version : har nogen proevet sas´ ab initio psykotests...?


troubleatthemill
9th Jul 2001, 11:32
d´herrer (og damer?).
jeg overvejer at forsoege pilotvejen. jeg er for gammel til at blive sponsoreret men har alligevel taenkt paa at opsoege et af de af sas´ udpegede centre for flyvepsykologi for at blive lidt klogere paa min egnethed.
er der nogen af de tilstedevaerende som kan fortaelle mig om denne lille ting til 6000 gode danske kroner er noget vaerd og vigtigere: hvad er det man testes i?
mange tak :-)

PropsAreForBoats
9th Jul 2001, 21:54
Ca 5 år siden jeg tok denne testen, men tror det skjer på stort sett samme måte i dag. For det første er det en god ide å ta en slik test om du ønsker å bli pilot, da den vil gi deg en brukbar pekepinn på om du vil være konkurransedyktig i arbeidsmarkedet. 6000 kr er tross alt forsvinnende lite satt i sammenheng med hva det koster å investere i en pilotutdannelse.
Så litt om selve testen (slik den var for 5 år siden, i alle fall). Du skal gjennom en rekke skriftlige prøver, som er i samme gate som de man tar i forsvaret på sesjon. Dvs. de går på generell reasoning, teknisk innsikt, litt matematikk, endel personlighets-spørsmål, etc. En liten engelsk-test var det også tror jeg. Alle prøvene har en fast tidsramme, og det lønner seg å være effektiv.

PropsAreForBoats
9th Jul 2001, 22:00
Etter disse prøvene kommer intervjuer; et med psykolog og et pilotintervju. Her snakker man om prøvene man allerede har gjort, om din personlighet, hvorfor du vil fly, hvilke tanker du har gjort deg rundt det, etc. Dette er veldig individuelt, og vanskelig å si noe generelt om. De ønsker å danne seg et blide av om du har de nødvendige grunnegenskaper og om din personlighet passer i pilotrollen. Her er det egentlig bare et råd som gjelder; vær ærlig! Liten vits i å prøve å skjule evt. lik i skapet, dette er erfarne folk som ser ganske kjapt gjennom deg. Har aldri hørt om noen som har tjent på å spille noen andre enn seg selv.
Håper du fikk noen svar; ta de med et forbehold da det som sagt er noen år siden jeg var inne. Skriv gjerne en mail hvis du ønsker mer info. Lykke til!

(Måtte dele posten i to)

Ramrise
10th Jul 2001, 10:40
Hej mill,

det er også næsten 5 år siden at jeg tog prøverne, men, de ændres vel ikke så meget. Det er ganske rigtigt skriftlige prøver i matematik, engelsk, technical reasoning, general reasoning(raven tests), aflæsning af instrumenter, etc. Så er der afkrydsnings skemaer om dig selv, "passer dette udsagn på dig?". Psykolog samtalen er faktisk ganske interessant, bagefter!! Som nævnt før, vær' ærlig. Han går sandsynligvis "til dig", hvorfor skifte karriere nu, er du vægelsindet, turde du ikke gå igang før, hvorfor, hvorfor, også videre. Det lønner sig at forberede sig mht. matematik, engelsk og de andre prøver. Under wannabees her på ppprune findes der en tråd af wee weesley welshman om de her prøver generelt, den er god, find den. Mht. de personlige sager betaler det sig også at være afklaret omkring det her. "Hvis du nu får chancen, hvad så?........".

Hvis du har flere spørgsmål må du sige til.

OffCourse
11th Jul 2001, 17:21
La oss ikke glemme tappetesten!

Det er noen år siden for meg også, og jeg var på "vanlig" SAS-opptak, men ab-initiotestene skal være de samme.

Tappetesten gjøres hos psykologen. Man får et ark foran seg hvor det er regnet opp to "løyper" bestående av ringer som er forbundet med streker. Løypene har like mange ringer, med det er forskjellig avstand mellom ringene.

Man tar en blyant i hver hånd, og så starter psykologen å "tappe" med en penn på pulten. Oppgaven er da å følge løypene med de to blyantene ved å følge tappingen og "gå" oppover løypene med venstre blyant på venstre løype og høyre blyant på høyre, og direkte retur når manhar kommet til toppen. Når man så er kommet litt inn i rytmen, starter sykologen å stille deg spørsmål.

I begynnelsen bare chit-chat om vær, vind og familieforhold. Etterhvert kommer noen regnestykker og: "Stav Stocholm baklengs" osv. Endel har også fått ganske idiotiske psykologspørsmål som: "Er din kone utro," og: "Er du utro," :rolleyes: og lignende. Husker også noen oppgaver som: "Du tar toget fra Oslo til Hamar, og dette toget bruker 1:43. Du kommer til Hamar kl. 13:21, når gikk toget fra Oslo?" Og: "Du tok buss fra Hønefoss til Oslo som tar 47 minutter , og du var i Oslo 23 minutter før toget gikk, når tok du toget fra Hønefoss?"

Tappetesten er ikke veldig vanskelig, men det er typisk en av de testene som det går an å trene litt på hjemme.

OffCourse.

Nick Figaretto
11th Jul 2001, 17:38
Har ikke så mye å tillegge om prøvene, men om du vurderer SAS' ab-initioprogram, håper jeg du er klar over at det dessverre er "extremely risky business." Med de skolepengene kostnadene som påløper (7-800 000, litt avhengig av finansieringsmetode) er 6 000 for peanuts å regne i forhold til resten av kostnadene.

Slik situasjonen er nå, tror jeg ikke jeg (eller noen andre for den saks skyld) bør anbefale noen å starte på et usponset ab-initioprogram. Det er fullt mulig å komme heldig ut av det, (dvs. jobb i SAS direkte :)) men da må man, i tillegg til å ha enormt med motivasjon og pågangsmot, ha en del tilfeldigheter på sin side.

Ergo bør man være mest mulig klar over hva det er man begir seg ut på før man starter.

Om du ønsker å snakke med noen "uavhengige" før du eventuelt hiver deg på, må du gjerne sende meg en mail eller en "personal message" når som helst.

Nick.