PDA

View Full Version : Lønnsnivået i SAS og SC


Unable
8th Jul 2001, 16:15
Både SAS og SC har nylig avsluttet lønsforhandlingene. Etter å ha lest avtalene (hurtig) er mitt inntrykk at resultatet kan oppsummeres med:
1. Lønnsforskjellen mellom SAS og LH blir bare større og større. Ikke spesielt bra mtp skattenivået i Skandinavia. Og,
2. Lønnsforskjellen mellom SAS og SC blir bare større og større. Da taper de uheldige utvalgte som må fly SC enda mer.

Har jeg rett? Eller er det viktige detaljer som min innskrumpede pilothjerne ikke har fått med seg?

Nite_Flite
8th Jul 2001, 21:14
Tja, med lidt fantasi kan man vel godt se det at få 18-20% over 2 år som et tab, men jeg tror nu at vi alle er tilfredse med resultatet. Husk på at piloterne og CA'erne i SC kan bidde til Airline og få den nu endnu højere løn.

Hung start
9th Jul 2001, 00:36
Unable, undskyld min uvidenhed, men hvad fik SC piloter ved de seneste K-forhandlinger??? Var det ikke tæt på SAS? Hvis ikke, skulle I måske have krævet noget mere.

Ramrise
9th Jul 2001, 01:34
Ja, jeg har samme spørgsmål som Hung S.

Hvad fik SC egentlig?? Jeg ved det faktisk ikke. Men, det er der vel nogen som gør!

:( :( :(

Vmu
9th Jul 2001, 02:18
SC fikk 18% over tre år.

Vmu
9th Jul 2001, 02:33
Tror vel de fleste i SC er rimelig fornøyd med avtalen. Det er jo bra det ikke ble streik. Men den gjør ikke yrket noe særlig mer attraktivt for dagens fremadstormende ungdom, som vurderer å betale 7-800000 for Bardufoss-utdannelsen.

PropsAreForBoats
9th Jul 2001, 03:18
Nite_Flite,
Husk på at piloterne og CA'erne i SC kan bidde til Airline og få den nu endnu højere løn.
En sannhet med modifikasjoner, som du sikkert vet... ;)
I tillegg til lønnsprosenten kommer 4 ekstra fridager fra år 3 i avtalen, mindre forbedringer ang. innsjekk/utsjekk rundt friperioder, bedre kompensering for flyging på feriedag, samt litt forbedring i omdisponerings-reglementet.
Alt i alt en forholdsvis god avtale synes jeg, så takk til foreningen. Også flott at streik ble unngått.'
MEN - Unable har et poeng...lønnen har ikke akkurat nærmet seg SAS, og det samme kan vel sies om SAS kontra LH. Men det får man vel finne seg i, så lenge man flyr tørkestativ i arktiske strøk :D
Hva synes dere om tørkestativet i nye farger, da?
http://www.airpics.com/avimg/big/10236.jpg
Nyt sommeren ;)

[ 08 July 2001: Message edited by: PropsAreForBoats ]

Techman
9th Jul 2001, 03:45
Mon ikke en af grundene til at LH piloterne lønmæssigt trækker fra SAS, er at de havde bollerne til at strejke.

Nick Figaretto
9th Jul 2001, 11:20
Jeg tror de fleste av oss, både i SAS og SC kan være fornøyd med forhandlingsresultatet.

I SC skjedde det en liten tilnærming i forhold til de opprinnelige kravene, allerede i de "normale" forhandlingsrundene fra pilotenes side. Dette justerte kravet ble avvist av SC.

Etter "opphetingen" av forhandlingsklimaet i form av streikefullmakt fra pilotene, gikk SC med på mer eller mindre alle de justerte kravene, som lønn, fritid, osv. Noen småinnrømmelser kom det fra pilotforeningene, bl.a. mulighet for crewtransport med tog til cityhotell fra eks. Gardermoen og Arlanda. Med andre ord: ingen betydlige forringelser i kollektivavtalen i forhold til SCs opprinnelige krav til pilotene.

Etter det jeg har forstått var saksgangen temmelig lik for SAS sin del.

En del av SCs kollektivavtale (bl.a. standbytid) er blitt samkjørt med SAS, slik at SCs avtale er en ren blåpkopi av SAS sin, der det ikke var det tidligere.

Allikevel opprettholder resultatet et par inetessante problemstillinger, som det ikke har skjedd noe med, idet jeg ikke kan se at avstanden mellom lønns- og arbeidforholdene i SAS og SC er blitt særlig mindre.

Som tidligere diskutert i Topic'en "Vi vil ha mere penger..." er det svært viktig at ikke avstanden mellom SC og SAS blir for stor. Mange (nyutsjekkede) SC-kapteiner (som ble FC etter 2-4 år i SC) teller på knappene om hvorvidt de skal gå over til SAS nå som bindingstiden er over, eller bli i SC.

Før forhandlingene var dagslønn til en SAS styrmann høyere enn dagslønn til en SC kaptein med samme ansiennitet. (I alle fall i Norge, men det samme burde gjelde i Danmark og Sverige.)

Hvorfor skulle da en FC bli i SC når han kan gå over til SAS? -Og hvorfor i all verden skulle en SAS FP bidde FC i SC da?

Systemet baserer seg jo på at det skal være attraktivt å være FC i Commuter (ikke minst økonomisk) for de FP i SAS som ønsker litt mer utfordringer, i form av en FC stilling i SC.

Slik det fungerer nå, er det kun på grunn av forskjellene i lønnsnivå, skattenivå (for utenlandspendlere) og kronekurs som gjør at norske eller svenske SAS FP'er tjener på å bli FC i SAS Commuter med base København.

Kombinerer man dette med pensjonstap o.l. ved å velge å bli i SC, vil det fremdeles være et stort "sug" mot SAS.

Hvilket er synd fordi det finnes mange som ellers ville ønsket å bli i SC i en lenger periode.

Og Techman: Både SAS og SC hadde "bollerne til at strejke." Idet SAS og SC foreningene satte seg ved forhandlingsbordet siste gang, hadde de, som tidligere nevnt, utvidede fullmakter fra medlemmene til å gå ut i full streik om ikke kravene gikk igjennom.

Siden kravene gikk gjennom, ble det ingen streik. :)

Nick.

Nick Figaretto
9th Jul 2001, 11:39
...Og Hung start:

Resultatet for SC ble ca 18% +/- over tre år, mens SAS fikk omtrent det samme +/- over to år. (Kurjustering og andre finurligheter har jeg liten oversikt over! :))

Dermed ligger det jo an til en vesentlig større lønnsjustering for SAS enn for SC de neste tre år.

I tillegg var det mange småjusteringer i begge selskaper, men det ser ut til at det er flere "positive" justeringer i SAS sin avtale. Blant annet ser det ut til at man i SAS har fått en mye bedre avtale hva gjelder "pappapermisjon" og "tjänstledigt ved makas nedkomst" enn i SC. -Hvilket spiller en stor rolle for oss "unge og fremadstormende." - Selv om "gamle" kapteiner jo også kan være temmelig "fremadstormende" på dette feltet... :D

Disse tingene er det vanskelig å tallfeste og sammenligne for en legmann... Allikevel må jeg, nok en gang :o, si at det overrasker meg at ikke foreningene har en soleklar overordnet målsetting om hvor stor avstanden får bli mellom SAS og SC -ansatte piloter.

På den bakgrunn kan man kanskje, i etterpåklokskaphetens lys, si at SC sine krav burde ha vært høyere.

Nick.

Nite_Flite
9th Jul 2001, 15:35
PROPSAREFORBOATS - Flot billede med en NCI Fokker! Hvor mange er der af dem?
Du har også set lyset! Det bliver edder svært at motivere en SAS FP til at blive SC FC. Mere ansvar, ned i løn, arbejde mere, flotte skinnende nye Airbusser. Hvordan tror i at SC vil løse problemet?
Rygtet vil vide at der i den nye Airline overenskomst, skulle være åbnet mulighed for at airline kan operere turbopropfly. Er det sandt? Har ikke selv læst aftalen. Hvis sandt så er kan det jo kun betyde at airline forbereden en annexering af SC. Men det er vel derhenimod vi har bevæget os siden 1997, med kombiaftalen. Kun en meget nærsynet crew planlægger ville ellers sende så mange abinitio FP'er til SC. De MÅ vide at det vil blive et problem snart, når FC'er kommer til airline og den nye piloter trænger5-6 år før de har 3000 timer. Det hele kan løses med en gradueret lukning at SC, med overførelse af flyvende personale til Airline og salg eller placering af Q400 i datterselskaber.

Vmu
9th Jul 2001, 16:08
Nite; det er foreløpig en F-50 i nye farger. Flere kommer i løpet av året. Men det blir jo bare vi i Nord-Norge som kan kaste våre lengselsfulle blikk etter "such beautiful pieces of flying machinery" :D (tørkestativ :D ).

Det er visst inngått en intensjonsavtale om at SAS og foreningene skal drøfte hvilke forutsetninger som må tilfredsstilles for at SAS skal operere regionaljet i egen regi. Inntil drøftingene er ferdig tillater foreningene en viss innleie fra andre selskaper.

Personlig kan jeg ikke fatte hvorfor SAS og SC er separate selskaper. Alle burde flydd i SAS, så kunne man heller hatt en egen "tørkestativ-lønnsskala". Da kunne man fjernet hele den etterhvert så store SC-adinistrasjonen. Så kunne SAS ansatt et par ektra i scheduleringen og noen flere mekanikere.

Temp Hi
9th Jul 2001, 16:42
Uden at kende noget til de konkrete tal tror jeg altså ikke på, at det ikke lønner sig for CPH-baserede SAS-FP at skifte til FC/SC. Jeg kender da indtil flere, der har foretaget det move - og som, efter min vurdering, besidder åndelig habitus i tilstrækkelige mængder til ikke at ville have gjort det, såfremt det medførte en lønforringelse :) Forsåvidt angår integreringen af SC i SAS - er der nogen som kan nævne mig en major som ikke har en "lille-bror" (commuter, express, cityline- or hopper, regional osv.) som flyver de "tynde" feeder-ruter for main-carrieren ???
Anyway vil jeg da gerne benytte lejligheden til at ønske SC-piloterne tillykke med aftalen - det lyder da alt i alt meget fornuftigt ;)
Brgds

Temp Hi
9th Jul 2001, 16:43
Uden at kende noget til de konkrete tal tror jeg altså ikke på, at det ikke lønner sig for CPH-baserede SAS-FP at skifte til FC/SC. Jeg kender da indtil flere, der har foretaget det move - og som, efter min vurdering, besidder åndelig habitus i tilstrækkelige mængder til ikke at ville have gjort det, såfremt det medførte en lønforringelse :) Forsåvidt angår integreringen af SC i SAS - er der nogen som kan nævne mig en major som ikke har en "lille-bror" (commuter, express, cityline- or hopper, regional osv.) som flyver de "tynde" feeder-ruter for main-carrieren ???
Anyway vil jeg da gerne benytte lejligheden til at ønske SC-piloterne tillykke med aftalen - det lyder da alt i alt meget fornuftigt ;)
Brgds

PropsAreForBoats
9th Jul 2001, 21:21
Et lite tillegg til Vmu's innlegg: Intensjonsavtalen mellom SAS og foreningene går ut på at det skal utredes om SAS skal operere jet og/eller turboprop ned til 70 seter i egen regi. Man kan jo gå ganske langt i spekulasjoner ang. SC's fremtid...
Til Temp Hi: Joda, de fleste større airlines har et "eget" regionalselskap. Men jeg vil tro at de fleste av disse har et betraktelig lavere lønnsnivå enn SAS Commuter. Dermed har kombilisten gitt SAS et svært delikat dilemma: SC skal holde kostnadene nede, og konkurrere med Skyways, Air Botnia, Cimber, Widerøe etc. Men samtidig skal lønnsnivået være høyt nok til at det er attraktivt for SAS FP å søke FC i SC! Og at kanskje noen SC FP vurderer fortsatt tjeneste i SC framfor å bidde Airline. Fat chance... :D
Og forøvrig ble det sagt fra foreningen vår at på enkelte trinn ligger faktisk SAS FP payscale over SC FC...og enkel matematikk sier at de respektive forhandlings resultat har økt forskjellen ytterligere.

PropsAreForBoats
9th Jul 2001, 21:27
Når det gjelder hvordan SAS Commuter skal skaffe kapteiner, er det en gåte for de fleste. Tror ledelsen begynner å ane omfanget av problemet nå, men selvfølgelig noe sent. Rykter går om direct entry fra andre selskaper, lovnader om OSL-base ved ansettelse og andre morsomme krumspring...
En løsning er altså denne integrasjonen i SAS som man kanskje kan se på horisonten. Hvorvidt man skal introdusere en B-scale eller ikke...tja...jeg ville satse penger på at besparelsene i administrajonen ville dekke inn kostnadsøkningen ved å gi SC-piloter SAS-lønn med god margin. Tror ikke "tørkestativ-skala" vil være noen god ide på litt sikt.
Når det er sagt så hadde vært litt synd om SC ble "nedlagt" i så måte. Da forsvinner et ganske unikt miljø i SAS-systemet, som i alle fall jeg vil savne.
Ser ut til at kombilisten åpnet for nye problemstillinger for andre enn bortskjemte, pengegriske ab-initio-styrmenn :cool:

(Måtte dele denne posten i to av ukjent grunn...)

Nite_Flite
9th Jul 2001, 22:25
Selvom at jeg er imod A og B skala løn. Se bare på Cathay. Den der er på A-skala vil ikke gøre noget der "rocks the boat" og B- eller C-skala piloterne vil andet. Det skaber splid. Men se sådan på det, vi DU den dag du skal være kaptajn i Airline bidde Q400 for at drønne rundt på de tynde ruter. Eller vil du hellere være B737 skipper og komme syd for Hannover. Hvem skal de så være dem der skal flyve Q400? Er der nok "gamle" i SC der ville blive selvom de fik tilbudet om Airline og 10-15.000 mere!!??!!! :)

PropsAreForBoats
9th Jul 2001, 22:40
Hvis det skjer en sammenslåing, og lønnen var det samme på Q400 som på A340, ville det vel bli slik at kapteiner med lavest senioritet blir satt på Q400, og evt. spesielt interesserte :p
For å svare på ditt siste spørsmål; En SC-kaptein som har vært med siden 1989 starter idag på bunn i pensjonsopptjening i SAS, og får en fripolise fra SC. Han/hun "mister" også senioritetsårene før 1997. Men allikevel er det et antall slike piloter som bidder seg over for å fly relief på A340! Det sier litt om hvordan bidding-situasjonen ville bli hvis det blir en SAS-SC-merger.
Men spørsmålet er også høyaktuelt slik situasjonen er nå: Hvem skal bli kaptein på Q400/F50?

Nite_Flite
10th Jul 2001, 19:07
Der vil aldrig blive lige lön på A340/Q400. En Airline FC i DK tjener ca. 70000 i startlön og en Sc FC ca. 55000. Det ville väre en lön stigning på ca. 20-25%. Det lugter af direct entry FC i SC med mulighed for Airline job efter x antal år. Godt det ikke er mig der skal löse den knude.... :)

Ramrise
11th Jul 2001, 01:02
Jeg har fra tid til anden tænkt på at søge i SC som FC. Det er blevet ved tanken pga mere arbejde, næsten samme løn, og uro i firmaet. Men, hvis nu at tingene ændrede sig noget ville jeg absolut overveje det seriøst. Tanken om at man vil tage direct entry er fremmed for mig. Det kan godt være at firmaet er hooked på ideen, men hvad siger DPF? Jeg synes at alle SAS piloter skal have samme forhold og det kunne jo ske ved at "nedlægge" SC som firma(afskaffe administration), og derefter flyve propellerne i SAS regi.

Nick Figaretto
11th Jul 2001, 18:04
Den "direct entry deal'en" er en sannhet med noen modifikasjoner. Så vidt meg bekjent er det gått ut tilbud til en del eldre BRA styrmenn om de kunne tenke seg å starte på TOS basen i SC, starte "ordinært" FP-kurs, for deretter å være garantert FC kurs etter ca. 6 mnd.

SC ønsket "ordentlig" direct entry, men ble nektet av foreningene. Slik situasjonen er i TOS nå, er det mangel på kapteiner (og styrmenn med mer enn 3000 timer) uansett, så ansiennitet er ikke noe problem.

En styrmann med mer enn 3000 timer som starter på TOS-basen i dag, vil få tilbud om FC-stilling etter svært kort tid. Eneste forskjellen med denne "direct entry -deal'en" er at man vil ha kontraktsfestet FC-kurs etter 6 mnd. -Hvilket man kan gjøre fordi det ikke finnes noen på kombilisten som ønsker FC stilling i SC Tromsø.

Etter hva jeg har hørt, var det flere BRA styrmenn som var interessert, men så dukket SAS sitt (mulige) oppkjøp av BRA opp, og dermed vil vel de fleste avvente situasjonen.

Om noen BRA piloter leser dette - kan det bekreftes?

Når det gjelder "garanti" om OSL-base i SC for nye FC, har jeg inntrykk av at SAS Recruitmment Office (Les: Hans Jørgen J.) kaster blår i øynene på folk ved å si at "Det ligger an til at man kan få OSL-base temmelig fort..." uten at det blir gitt skriftlige garantier.

I så fall må jo dette gå på ansiennitet i henhold til kombilisten, og hvis ikke, må det avklares med foreningene. Og det spørs om foreningene vil godkjenne å gi noen garantier om OSL-base i SC, om det innebærer å hoppe over FC'er i TOS og CPH som har biddet OSL, med høyere ansiennitet.

Nick.