PDA

View Full Version : Ulven kommer, ulven kommer eller.............


Ramrise
20th Nov 2001, 00:20
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at situationen for SAS er alvorlig og at der skal gøres noget. Jeg læser også(tro det eller ej) aviser og ser her hvordan selskab efter selskab har store problemer med både det ene og det andet. Jeg ønsker at SAS skal overleve, og overleve godt, for så lever jeg nemlig godt. Men, trods alt hvad der er blevet sagt til dialogmøder og i skrivelser så har jeg en lille fornemmelse af at "det er nu eller aldrig for SAS(ledelse)". Er det bare mig???

Vi SKAL spare penge. Et af de mest himmelråbende exempler er vel 3-2-2 aftalen som koster det blege. Fair enough. Kan vi rationalisere crew transport, reducere antallet af omskolinger, arbejde lidt mere, lave flere PFI'er, selv betale lidt af vores rensetøj, klare os med meget mindre administration, bo overvejende på airport hoteller????? Ja, selvfølgelig kan vi det. Hvis jobbet(firmaets fremtid) afhænger af det kan vi meget mere!!!!!!! Men så simpelt er det vel ikke.

Hvorfor blev der ikke råbt vagt i gevær lidt tidligere??? Alle de fine trendanalyser fandtes vel også i juni/juli???? Hvem har sovet i timen?? Det blev vist sagt(på at dialigmøde) at 11. September ikke havde særligt meget med vores katastrofale kurs at gøre, den generelle afmatning gør det meste. Havde vi sat ind lidt før var de nødvendige tiltag måske ikke så drastiske. Endvidere skal vores produktivitet op. Ja, værsgo'. Jeg har endnu aldrig selv lavet min schedule. Den bliver stadig lavet i Stockholm og jeg flyver stadig ikke særlig mange ben pr. 5 dages sling. Mig bekendt har SAS altid haft muligheden for at schedulerer os mere effektivt. De har bare ikke gjort det!! Men, go ahead, jeg skal selvfølgelig nok stille op, JEG vil bare ikke have skudt i skoene at vi ikke arbejder nok.

Sideløbende bruger SAS(eller vil gerne) ca. 1.5 milliard kr.(tror jeg nok eller så ret mig) på at købe andre flyselskaber. Hvad sker der her?? "Vi skal spare penge"!!!! På hvad spørger jeg så. Har vi så mange klejner på bogen er det lidt svært at virkelig forstå/føle at vi skal spare på den måde de lægger op til. Iøvrigt, jeg tror at Braathens ER købt. Det der foregår nu er bare et spil for galleriet. Så har vi så det scenario at vi fyrer 100-150 SAS piloter og holder 200-300 Braathens piloter flyvende. Det er totalt ubegribeligt for mig at noget sådant kan ske. Kan I andre i CPHOA huske "The winning team" og "Team building", begreber som vi ansatte har hørt meget til de sidste år, de var altså ikke andet end ord på flot, dyrt papir. Moral er en ting, jobsikkerhed noget andet. Hvis ikke den udvikling stopper er vores virkelighed væk om 5-10 år.

Nu hvor noget af min galde er kommet ud er jeg så interesseret i at høre hvad andre mener. Det kan være at jeg har fået silden galt i halsen og bare ikke vil se virkeligheden i øjnene.

Payscale
20th Nov 2001, 01:21
Hørt, hørt Ramrise!

VI skal spare. Om det hersker der ingen tvivl, men det VI skal dække hele firmaet. Skal jeg arbejde mere, som jeg gerne gør, så skal vi alle sammen producere mere. Skal jeg sige farvel til nye kolleger med 500.000 i gæld, en nyfødt og nykredit på nakken, så forventer jeg det sammen i Frø'vik. Skal vi ud i pressen og fortælle hvormange piloter og CA'er vi fyrer, så skal vi også fortælle hvormange Beancounters vi fyrer. Er der nogen der har hørt hvormange økonomer der må rejse...? ekko, ekko! At fyre piloter er ligesom et mere effektfuldt signal at sende ud.

OK, here it comes...med risiki for at blive endnu mere upopulær ;)

En af grundene til at firmaer som Ryanair, Southwest og Easyjet har klaret skærene bedre end de tidligere statsfirmaer er vel at de ser tingene i rette perspektiv. Vil vi flyve skal vi ha piloter, CA er og mekanikere. De andre opgaver kan vi trimme til et minimum. Passagenen ville aldrig vide at der var en økonom mindre, men mangler styrmanden eller CA2 så står flyet på jorden.

Lad os se bort fra milimeter demokratiet og ikke trimme i procent, ligeligt fordelt på alle erhvervsgrupper, men der hvor det er nødvendigt! En umulig opgave i et firma med 38 fagforbund? :(
....good bye SAS, istedet for good buy (A340) SAS? Time will tell

TheDrop
20th Nov 2001, 09:55
OK, lidt off topic, men nu i taler om at spare:

Hvis SAS vil sælge nogle flere biletter, kunne de jo fremskynde "economy flex" løsningen.

Nej, det er ikke engang nok.

Det burde være muligt at købe en envejs økonomi billet ( i god tid, selvfølgelig), og så at man kan ændre den (måske op til 24 timer før? Mod gebyr, og subject to availability på en anden flyvning).

IATA selskaberne brokker sig over alle de der onde no show passengers - det tror da faen, når man ikke kan købe en economy one way, og en return economy er billigere end en one way business, hvem gider så afbestille hjemrejsen - når man nu har betalt for den ?

Hvis jeg et halvt år i forvejen ved at jeg vil rejse fra København til Stockholm, kun en vej, skal jeg stadig betale for en normal economy return. Og hvis jeg ikke får brug for biletten, kan jeg lave en papirflyver af den eller tørre r*v i den !

Sig til Jeres firma, hvis de vil have lidt flere og gladere "fritidskunder", at de skal spørge dem om hvad de er utilfredse med.

Ja, de er så mange økonomer, hvorfor skulle jeg være klogere end dem ? Det er jeg ikke det er bare sådan man som pax kan føle når man ikke har et firma til at betale sine biletter for sig.

Var der konkurrence på de Skandinaviske ruter med en low fare airline, ville jeg vælge dem over SAS, helt klart ! Prøv at læse EasyJets billetbetingelser - biletterne er billige, til gengæld kan du købe både one-way og return, og du kan booke dem om mod et mindre gebyr.

1) Pax er trætte af de restriktive biletter

2) SAS er trætte af no shows (siger de selv)

3) SAS vil have højere belægning (skulle man tro?)

Så gør dog noget ved det !

Og drop så alt det med småt - f.eks. kan man bruge bonuspoint på et hotelophold - ja, fint nok, men den dag du ringer for at booke et hotel får du oplyst "kun i forbindelse med en flyrejse" - hvad så, kan jeg så få en billet fra Roskilde til København?

Point for at blive sølv/guld - det er inden for et år, og det er ikke hvilket som helst år, det skal være fra din startdato år et år frem. Hvorfor er det liiiige SAS Øvrobonus har vundet priser ?

Hvornår smider SAS arrogancen og tilbyder nogle biletter så almindelige mennesker også får lyst til at rejse med fly ?

[ 20 November 2001: Message edited by: TheDrop ]

Nick Figaretto
20th Nov 2001, 16:13
Hei, TheDrop!

Jeg skal ikke påstå at jeg har noen god innsikt i SAS' eller andre flyselskapers billettpolicies. Sant og si er vel ansatte i flyselskaper som ikke arbeider direkte med booking, innsjekk og lignende, kanskje de som dessverre har minst oversikt over det som har med billettavtaler og priser å gjøre...

Men jeg tror nok allikevel svaret på ditt hjertesukk er at om man innførte svært fleksible ombookingsrutiner for economy class, ville bunnen falle ut av business-markedet.

Som du sikkert vet, er det ikke primært på grunn av bedre mat, metallbestikk og papirhatt og confetti på serveringsbrettet at folk velger å fly businessklasse og dermed betale det mangedobbelte av det man betaler på turistklasse. Det er først og fremst på grunn av fleksible ombookings- og kanselleringsmuligheter. Og på langruteflygninger ønsker man selvfølgelig bedre fasiliteter og muligheter for hvile underveis.

Men så vidt jeg vet har SAS fått flere signaler om "endrede kundebehov." Derfor har SAS allerede planlagt en "Turist +" -klasse (eller var det "Business light"?) på langruteflyvningene for å dekke det behovet du beskriver.

I tillegg ligger det i SAS' nye sparepakke et mer beskjedent servicekonsept, slik at billettprisene generelt holdes nede.

Bare noe så enkelt som det serveringsbrettet man får på Businessklasse fra OSL-CPH koster rundt et par hundre kroner, så det er klart det finnes penger å spare på service også.

Jeg forstår for så vidt den underliggende skepsisen din til SAS' irritasjon over no-shows. Men den har nok sitt utspring i at dette forårsaker mange forsinkelser, og at SAS opererer med en kostnad på 2000 kroner (eller noe i den størrelsesorden) pr. minutt forsinkelse ut fra gaten.

Og når alt telles i penger (slik det skal gjøres nå som økonomene styrer), blir dette en stor samlet kostnad, selv om no-show billetten allerede er kjøpt og betalt og ikke refunderbar.

Goodwill - eller tap av dette - hos passasjerene er en ikke-målbar størrelse, og derfor tydeligvis vanskelig å legge inn i regnskapet for økonomene.

Nick.

Payscale
21st Nov 2001, 00:36
Jeps...off topic....vi flyver flyvemaskinerne, andre sælger billeterne. Vi taler ikke så meget sammen. Det er ligesom at være til familiesammenkomst. Der er altid een der skal brokke sig over priserne eller ruterne.
Jeg kan også undre mig over den jungle det er, når man skal købe billet. Fx. er det billigere at købe en returbillet SEA-CPH-HAM
end bare SEA-CPH retur.

...og nu skal vi tilbage til emnet..OK?

Ramrise
23rd Nov 2001, 02:41
Nu da du sagde det Payscale, vi har for mange på kontorene og mens piloterne rent omkostningsmæssigt ligger ca. midt i(europa) er de andre flyvende ret dyre(siges det). Jeg vil ikke hænge en anden gruppe op og pege fingre af dem, men vi skal spare og der må kunne findes penge her. Jeg er sikker på at på pilotsiden skal vi nok kune spare det nødvendige. Vi er faktisk ret ansvarlige skulle jeg mene.

Payscale
23rd Nov 2001, 13:17
Ramrise

Nu siger du ansvarlige. Ansvarlige for havd? vel ikke krisen?
Har du også modtaget en e-mail på arbejdet fra "foreningen bevar SAS"? Underligt brev uden afsender, ingen navne.

Vi bærer alle sammen et kollektivt ansvar for at rette skuden op på ret kurs, men vi skal spare der hvor det er mest lønsomt at spare. Ikke bare sige 10% i alle afdelinger.

Nick Figaretto
23rd Nov 2001, 21:51
Ramrise: Det er vel ansvarlige i betydningen "ansvarsfulle" du mener?

Flathatter
24th Nov 2001, 17:34
To answer your question, Ramrise: Yes, I believe there are others with a herring stuck in their craw.
It´s kind of a worldwide phenomenon these days.

Ramrise
24th Nov 2001, 20:30
Tak til dem der ved hvad jeg skulle have skrevet, "vi er ansvarsfulde". Selvfølgelig!! :D :D :D

Flathatter, please elaborate as to your meaning of a herring stuck in the craw. I sense some pent up frustration and anger.

Flathatter
25th Nov 2001, 17:09
Well, if there´s pent up frustration and anger then I guess I´m sharing it with you. I was just paraphrasing you.
Det kan være at jeg har fået silden galt i halsen
You guys getting just a tad defensive whenever you see my name??