PDA

View Full Version : Pilot strejke eller.......


Nite_Flite
13th Jun 2001, 23:05
Bliver der strejke i SAS, som aviserne allerede nu skriver om før vi ved noget?

Hvordan vender man den gængse opfattelse at alle piloter i SAS tjerner 1,2 mill om året og lever i vild luksus...de fleste tror jo på hvad de læser i avisen, ikk...

Der er mange der kæmper med store lån som ham der blev læge eller advokat ikke skal...og så blev han måske også ansat i et firma der har tjenestepligt (eller hvad det hedder)
Måske skulle vi ud og lave et charmeoffensiv i pressen

KADS
14th Jun 2001, 02:42
Tror faktiskt att det är en av de viktigare bitarna att få pressen på ens sida. Utan medias godtycke nu förtiden är det svårt att föra förhandligar en längre tid, om det leder till strejk. Facket bör ta media på allvar och trots hur illa de mesta av oss tycker om journalister borde vi utnyttja dem till vår egen fördel. Media idag styr folket. Den har bra mycket mer makt en den vill erkänna. Dags att börja dra nytta av det!

Nick Figaretto
14th Jun 2001, 11:12
En hvilken som helst håndverker har høyere begynnerlønn, får bedre kompensasjon for helge- og fridagsarbeid, har mindre studielån (=0), og mer "quality" fritid (fri når andre har fri) enn det en pilot har.

I tillegg er en høndverkers lønn ALLTID høyere enn det som står på lønnslippen, på grunn av svart arbeid. :) :) :).

Nick.

------------------
"I have found that alcohol taken in sufficient quantity produces all the effects of drunkenness."
~ Oscar Wilde

Flathatter
14th Jun 2001, 22:51
Hear, hear KADS. Very true. It´s time the unions realized this. Appearance is all that matters. It´s not what you sell, it´s how you market it.

Juliet November
19th Jun 2001, 05:06
Nick,

Har du suget for meget ilt gamle dreng ? Alle håndværkere begynder som noget der på dansk hedder "lærling" (eng. Apprentice) og det tager som regel 3 til 4 år. Inden da har han, i Danmark, gennemgået en 1 år uddannelse som forberedelse. Med andre ord, det tager betydeligt længere tid at blive håndværker end pilot !

Vil du prøve at fortælle mig, at en nystartet pilot tjener mindre end en lærling, for ikke at sige en studerende ? Ikke engang Danish Air Transport lønner så lavt. Og hvad ville der egentligt være galt med at lønne nystartede piloter som lærlinge ? Senere i livet vil de jo overhale både håndværkere og kontorfolk ganske betrageligt hvad løn angår.

Iøvrigt burde piloter være indstillet på også at arbejde søn- og helligdage, hvorimod en håndværker eller kontornusser er i deres god ret til at forvent at have fri disse dage, og blive kompenseret hvis de skal arbejde. Hvad er der galt i det ?

Og endelig kender jeg da adskellige piloter der nyder at have fri på hverdage, mod så nogen gange at arbejde når andre har fri.

Hvad er det du prøver at sige; At piloter arbejder hårdt for deres penge ? Må jeg være fri ! Hvis det er dit udgangspunkt, vil du få mere end svært i at få den brede offentlighed og medierne over på din side.

Og slutteligt er det noget sludder når du antyder at kun piloter har studiegæld. En tidligere kæreste læser (stadivæk) til læge og havde da jeg kendte hende oparbejdet en studiegæld på knap 50.000. Det er ikke meget i forhold til en pilot uddannelse, men tilgengæld går der minimum 6 år før hun kan begynde at tjene penge som reservelæge, hvor hun kan forvente en løn omkring 25.000 for ikke under 45 timer om ugen. En overlæge i Danmark tjener omkring 40.000, og "time to command" er ikke under 15 år fra du er færdig som reservelæge.

Korrekte facts er godt i en debat, særligt når man beskylder andre for at rode rundt i dem, så hop ned af den høje hest og find på nogle bedre argumenter. Og efter min mening er sammenligningen mellem en håndværker og pilot ikke så fjern.

Asbest dragt, fragvest og kevlar hjelm påført ...



[This message has been edited by Juliet November (edited 19 June 2001).]

PropsAreForBoats
19th Jun 2001, 14:11
Juliet November...

Jeg hadde et studielån på 630 000 da jeg var ferdigutdannet for noen år siden. Mange piloter må vente opptil og kanskje mer enn 6 år før de får en jobb hvor de kan tjene 25 000. I mellomtiden kjører de kanskje taxi 45 timer om dagen for å få penger til å fly...kan du ta den sammenligningen med din legevenninne en gang til?

Forøvrig mener jeg at det ikke er relevant å sette forskjellige yrker opp mot hverandre på denne måten. Hvis vi skal sammenligne oss med andre arbeidstakere på lønn og vilkår, må det bli piloter i andre selskaper. Det er det eneste interessante sammenligningsgrunnlaget, og det er også det foreningene våre gjør. De få artikler jeg har sett i media så langt er også ganske balanserte, der de peker ut at SAS ligger på lønnsbunn blant sammenlignbare europeiske selskaper. Får håpe det fortsetter slik...

Forøvrig...vi skriver 19. juni, og sommeren har kommet til Tromsø...CAVOK og 12 grader...not bad, ey? ;)

Juliet November
20th Jun 2001, 03:31
PAFB,

Det var ikke mig som sammenlignede fag, jeg påpegede bare uoverenstemmelserne. Og jeg mener iøvrigt godt at man kan drage sammenligninger, som jeg her skal fremhæve.

Jeg er klar over at pilot uddannelsen er lang og dyr, men den lange tid det tager er jo en konsekvens af timekravet for at få et job i et "rigtigt" flyselskab. Prisen er der andre grunde til, væsentligst at det under normale forhold ikke er noget man kan få betalt, som det er tilfældet med f.eks. en lægeuddannelse.

Men med et "rigtigt" pilotjob i hånden tjener man altså væsentligt mere end min "legevennine" (wish she were :) ) og vil gennem resten af sin karriere tjene endnu mere, samtidig med at man har mulighed for et længere karrierforløb. Og mens du som pilot har drønet rundt i taxa for at tjene til dine timer, har min veninde altså brugt 1000 vis af timer på at studere sit fag på den ene eller anden måde. For der er sku' ikke tid til at arbejde ved siden af !

Man bør altså efter min mening ikke pive for meget over den høje pris det koster at blive pilot, det er jo en funktion af at så mange er villige til at betale prisen ikke sandt ? Og netop fordi så mange efterhånden er ved ,eller har, uddannet sig som pilot (modsat den kroniske læge og sygeplejerske mangel) er faget ikke længere så eksklusivt og dermed løntungt som det var for 10 - 20 år siden.

Danish Pilot
20th Jun 2001, 11:16
JN: Har du drukket østrigs vin med kølervæske???? Eller har du været på sling med et par russiske cargo drenge med lasten fuld af hjemme brændsel fra Tjernobyl???

Man kan sgu da ikke drage paraleller mellem to vidt forskellige fag, skulle jeg så sammenligne dig med løn niveauet i Alibabas kebab bar??

Min holdning er at det løn niveau som man bør have er en funktion af hvem selskabet sammenligner sig med. At SAS sammenligner sig med LH kan de nu godt være stolte af (eller omvendt) når man ser på antal pax de flytter hvert år, kontra flyflåde og alt det der. Men at SAS skulle sammenligne sig med fx United eller Delta er lidt ude i det extreme. SAS og ex Delta har vidt forskellige grundlag at lønne deres piloter ud fra, mens LH og SAS har, omend ikke det samme, så et noget mere ens grundlag.

Det ville da også være skønt hvis fx Cimber ville udbetale SAS lønninger, men det har de ikke noget grundlag for, og sammenligner da heller ikke sig selv med ex SAS.

Så ja, selvfølig skal løn niveauet hæves, hvis dem man sammenligner sig med (og ikke kun et selskab) alle ligger over.



[This message has been edited by Danish Pilot (edited 20 June 2001).]

Nick Figaretto
20th Jun 2001, 17:37
Wheeeee!!!!!

Juliet November: Ikke les mer ut av "posts" enn det som faktisk står der!!!

Jeg har en god del håndverkervenner, og hver gang vi prater om lønn, fritid osv. ser de mer og mer ut som dette: :) !

Og - ja, jeg er helt enig - man kan ikke uten videre sammenligne yrkesgrupper mot hverandre, fordi arbeidsmarkedene og -forholdene er så forskjellige. Men det er allikevel ikke helt uinteressant at om en av mine håndverkervenner hadde vært like mye borte som jeg på "reisejobb," med like mye helgearbeid som jeg har i en gjennomsnittlig måned, ville han ha tjent betydelig mer.

<font face="Verdana, Arial, Helvetica" size="2">Alle håndværkere begynder som noget der på dansk hedder "lærling" (eng. Apprentice) og det tager som regel 3 til 4 år. Inden da har han, i Danmark, gennemgået en 1 år uddannelse som forberedelse. Med andre ord, det tager betydeligt længere tid at blive håndværker end pilot!</font>

Hallo? Hvordan fungerer håndverkerutdannelsen i Danmark? Da jeg startet på gymnaset, begynte mine håndverkervenner på "sin" utdannelse. Da jeg var ferdig med gymnaset (3. år), hadde disse ETT år igjen av sin læretid før de var ferdig utdannede elektrikere, rørleggere osv.

Tar man en akademisk utdannelse (eller pilotutdannelse for den saks skyld...) får man knapt nok begynt på den før håndverkeren sitter i eget hus, med TV og krydderhylle og bilen parkert utenfor. -Og UTEN studielån.

Svært få piloter begynner rett på en flygerutdannelse med én gang etter gymnasiet, slik at de sitter i en major airline etter et par år. Og de få som gjør det, sitter fort med en vanlig bankgjeld på 7-800 000 før man har begynt å tenke på leilighet eller bil. Eller familie for den saks skyld. Da skal det fanden meg betales godt for at man skal klare å leve noe annet enn et "studenterliv," med pasta med ketchup på menyen.

En håndverker har i så måte et gedigent forsprang, når man begynner å regne på livslønn.

For øvrig, med ditt "håndverkerresonnement" om studietid, vil jo det si at en lege studerer i 10 år, en sivilingeniør i 8 år og en pilot i ca. 5 år, om man tar med de tre årene på gymnasiet.

Å trekke inn studenter i sammenligningen med begynnerlønn for piloter blir bare helt fjernt, JN, men go ahead... En styrmannsjobb kan riktignok sees på som 10-15 års læretid, men vi har da våre sertifikater, og er i så måte ferdig utdannede "håndverkere" vi også.

<font face="Verdana, Arial, Helvetica" size="2">Iøvrigt burde piloter være indstillet på også at arbejde søn- og helligdage, hvorimod en håndværker eller kontornusser er i deres god ret til at forvent at have fri disse dage, og blive kompenseret hvis de skal arbejde. Hvad er der galt i det?</font>

http://www.pprune.org/ubb/NonCGI/confused.gif Hvilken magisk forskjell er det på en pilot og en håndverker, siden en pilot ikke skal få en ordentdtlig kompensasjon for arbeide på søn- og helligdager? Mitt poeng er jo at denne kompensasjonen ligger allerede innbakt i lønnen, og dermed er "reell grunnlønn" lavere enn det ser ut til i lønnstabellene.

<font face="Verdana, Arial, Helvetica" size="2">Hvad er det du prøver at sige; At piloter arbejder hårdt for deres penge ? Må jeg være fri ! .</font>

Hva er det du prøver å si? At piloter ikke arbeider hardt for sine penger? Send meg søknadspapirene til det selskapet du jobber i! :) Nei, seriøst: Jeg tror du får vanskeligheter med å få dine pilotkolleger til å forstå den uttalelsen der. Etter en femdagersslinge i nordnorge på vinteren med storm fra nordvest har jeg da virklig gjort et arbeidsstykke godt som noen.

Men uansett: Det var absolutt ikke meningen å trekke min sammenligning med håndverkere så langt som dette. Og det virker som om du prøver å lage et poeng av at jeg skulle være negativt innstilt til håndverkere - hvilket jeg ikke er! Da ville jeg nok hatt problemer med å beholde forholdet til mine gode håndverkervenner. (Og min svigerfar http://www.pprune.org/ubb/NonCGI/eek.gif, ikke minst! ;))

Hvis vi skal begynne å debattere "verdien" av forskjellig arbeidkraft opp mot piloters, ville dette bli den lengste thread'en på PPRuNe noen sinne. Min kone er sykepleier, og jeg kan ikke se at det arbeidet jeg gjør er noe mere "verdt" enn det arbeidet hun gjør. Men her er det nok langt på vei markedskreftene som bestemmer.

Dermed vil lønnsdebatten i SAS eller andre selskaper først og fremst være interessant med argumenter med basis i:

1: Rekruttering: "Hvorfor skal jeg i det hele tatt gidde å bli pilot?", og

2: Lønnsnivå i andre (relevante...) selskaper: "Hvorfor skal jeg gidde å bli i dette selskapet, når det jeg kan tjene dobbelt så mye i Cathay Pacific... :)?"

Med tanke på første punkt (rekruttering), er begynnerlønn og studielån i forhold til andre yrker, en av flere relevante problemstillinger, og kanskje en av de viktigste for oss "unge" piloter.

Og denne problemstillingen vil bare bli mer og mer aktuell, fordi pilotyrket i stor grad har mistet en del av den magiske tiltrekningskraft det hadde for "unge fremadstormende gutter" for 20-50 år siden. Nå er det minst like kult å være hjemmelært dataekspert med egen .com-bedrift, eller aksjemegler med portefølje på en del hundre millioner. Bedre betalt er det også.

Nick.

------------------
"I have found that alcohol taken in sufficient quantity produces all the effects of drunkenness."
~ Oscar Wilde

[This message has been edited by Nick Figaretto (edited 20 June 2001).]

Hung start
20th Jun 2001, 19:18
Ave Nick, morituri te salutamos... :)

JN ol´ friend, I´m with Nick here. Not going to start commenting your discussion now, dinner will get cold, children won´t get to bed today, and the missus won´t get what she deserves :) Can´t have that, can we? :)

Nick, I´m sure that JN would much prefer not to be called a pilot. :) :)

Juliet November
21st Jun 2001, 04:05
Nick,

Jeg tror at vi er enige. Men nogen gange er der jo en der skal "light the fires" for at starte en diskussion.

Min grundholdning til de løn krav piloter er begyndt at stille, ansporet af de lønninger de hæver i DL / AA / UA, er fuldstændigt vanvittigt. Særligt i en tid hvor det ikke er fremgang der præger det globale marked, og er der noget de fleste luftfartsselskaber er, så er det internationalt. Denne "recession" er naturligvis mest udtalt i USA, hvor virksomheder virkeliget er begyndt at skære i rejsebudgetterne og de store airlines derovre kører med røde tal på bundlinien. Samtidig er det i USA at man ser de største lønstigninger, og særligt de europæiske piloter føler sig sat bagefter. Men det holder ikke økonomisk, og hvad vil man så helst - have et enormt vellønnet job i 1 år eller bare et vellønnet job med fremtid i ?

Jeg ved ikke hvad i skal finde på af gode argumenter for at få en højere løn; guderne skal vide at jeg har nok at gøre med at hæve min egen :)

Og slutteligt: Som HS så rigtigt skriver er jeg ikke pilot, så værsgo' at skyde !

DP,
Den får du igen en dag .....

Delfin Træner

PropsAreForBoats
21st Jun 2001, 06:14
JN, sitat: "Jeg ved ikke hvad i skal finde på af gode argumenter for at få en højere løn; guderne skal vide at jeg har nok at gøre med at hæve min egen"

De selskapene som møter større lønnskrav fra sine piloter i disse dager går med store overskudd.
Antall reisende med fly vokser fortsatt.
SAS står overfor sin største ekspansjon noensinne fram til 2005. Jeg har vanskelig for å se denne "recession" du prater om.
Lønnsveksten blant piloter har vært rundt null eller svakt under inflasjon i flere år, og yrket har mistet mye konkurransekraft i forhold til andre yrker blant dagens ungdom. Samtidig øker etterspørselen etter piloter.
Utdannelsen er meget kostbar, og utsiktene for en godt betalt jobb like etter ferdig utdannelse er usikre.
SAS ligger på lønnsbunn blant sammenlignbare selskaper, kombinert med svært høyt skattetrykk i Skandinavia, som gjør selskapet mindre attraktivt i rekrutteringskrigen som vil komme. Det er ikke lenger "utenkelig" at piloter sier opp i SAS for å gå til et selskap som betaler mer. (Noen som vil ha en F50-styrmann med 1600 timer? :))
Til sist, pilotlønninger utgjør en mye mindre del av et flyselskaps utgifter enn de fleste tror.

Vil du ha flere?

Nick Figaretto
21st Jun 2001, 13:04
Se der, ja! Jeg burde jo kanskje venne meg til å ALLTID lese "personal profile" for å få den rette vinklingen på mine svar. :) Her var det vel allikevel kun ordet "pilotkolleger" som falt uheldig ut...

Og jeg er enig, JN: Det herlige med dette anonyme forum er at man kan være litt mer frittalende og helle bensin på bålet for å fremprovosere en skikkelig debatt. ...For kanskje så å moderere seg noe etterhvert.

Men for å kommentere en annen ting du sa innledningsvis: <font face="Verdana, Arial, Helvetica" size="2">Man bør altså efter min mening ikke pive for meget over den høje pris det koster at blive pilot, det er jo en funktion af at så mange er villige til at betale prisen ikke sandt?</font> Dette er nok ikke helt riktig. Flyskolene i Skandinavia har kjempeproblemer med bare å skaffe nok elever som har mulighet til å betale prisen det koster å bli trafikkflyger i dag. -Og da med betalingsevne som eneste "opptakskriterium."

Skal man i tillegg ha kvalifiserte kandidater - "in the end," kandidater som jeg ønsker som pilotkolleger og du ønsker å sende barna dine på ferie til tante Dorte i Aarhus med, så står man overfor et (nesten) uoverkommelig problem.

Prisen på pilotutdannelse har nådd nye høyder de siste par årene, mest på grunn av nye JAR-FCL regler (sertifikatregler som er bestemmende for hvordan utdanningen legges opp på skolene.) Prisen på en utdannelse på NAC på Bardufoss (eller DAC på Roskilde) koster ca. 735 000 NOK i rene skolepenger. I tillegg kommer kost og losji i to år - pluss lån for å betjene rentene på banklånet man må ta opp for å finansiere skolen.

Denne prisen er stort sett det det koster å drive en profesjonell flyskole i Skandinavia i dag. Flyskolene selv har ingen mulighet til å regulere prisene for å utnytte markedskreftene for å tjene mer, av den enkle grunn at så få er "villige (eller rettere: har mulighet) til å betale prisen."

For å pense inn på hovedtemaet igjen: Når det gjelder sammenligningen med amerikanske "majors," er jeg enig. Jeg vet ihvertfall at pilotene (og sikkert de andre ansatte også) i United har vært med på store reduksjoner i lønningene i nedgangstider - hvilket rettferdiggjør store lønnstillegg når selskapet går så det suser.

I SAS har vi aldri (correct me if I'm wrong...) gått ned i lønn i nedgangstider, og dermed kan vi heller ikke kreve de store lønnshoppene i oppgangstider.

Jeg vet at SAS piloter og andre ansatte har vært fleksible i nedgangstider også, men på andre måter enn gjennom lønnsreduksjon.

Kravene i oppgangstider må reflektere fleksibiliteten i nedgangstider.

I denne "oppgangstiden" har SAS vært meget lite imøtekommende i lønnsforhandlingene. Dermed mener jeg at vi må være klare for en streik for å få gjennom de svært så sobre kravene våre foreninger har fremlagt.

Nick

------------------
"I have found that alcohol taken in sufficient quantity produces all the effects of drunkenness."
~ Oscar Wilde

PrettyBoy
22nd Jun 2001, 12:29
In some ways, I can understand that SAS pilots wants to make as much money as LH pilots for instance (someone mentioning the two companies being "comparable"), particulary since LH pays better. On the other hand, if SAS paid better, then these same guys would keep their mouths shut so I'm not sure if that is a valid argument. In the end, it is a market economy and different employers will pay different salaries.

Everything looks greener on the other side. Being the highest paid pilots in Scandinavia with the best working conditions ( although the salary isn't THAT high :) ) doesn't seem to be enough. Even though getting a job in SAS is the best flying job up there, it doesn't seem to keep people happy.
I'm sure SAS is paying exactly the salary you guys signed for when you joined. It's tuff isn't it not being the highest paid pilot around.

So what am I saying??? Hmmm, I guess I have very little sympathy when I hear SAS pilots moan like this. You guys have a very nice job, enjoy it even if others are making more.

This all said, good luck in the next negotiations.

PropsAreForBoats
23rd Jun 2001, 17:28
SAS Commuter og pilotforeningene kom til enighet om en ny 3-årig kollektivavtale den 21. juni. Ingen stridsmidler ble iverksatt, og avtalen virker ved første øyekast tilfredsstillende.

Juliet November
24th Jun 2001, 19:35
Nick,

Fin diskusssion. Jeg ved at SAS opererer med planer om at ekspandere med 50 % over 5 år. Engang for en del år siden talte en anden SAS CEO om "One in 5 in '95" og sådan hr management det med at fremlægge store planer, som virkeligheden nogen gange har svært ved at leve op til. Det ER nedgangstider i øjeblikket, vend blikket mod USA hvor alle trends starter og se hvad der sker. Jeg arbejder for DHL og vi kan absolut godt mærke en nedgang, omend der er peanuts i forhold til UPS (United Pot Smokers), FedEx, Atlas osv. DHL er "heldigvis" temmeligt små på det amerikanske marked og derfor ikke så berørt. Men hvis trenden ikke vender vil nedgangen før eller siden komme til Europa, og selvom SAS har planer om at ekspandere med 50 % kan de jo ikke ligefrem tvinge folk til at flyve med sig. Selvom om konkurrencen her i scandiland efterhånden må siges at være ikke-eksisterende.

Slutteligt, jeg vil ønske jer alt muligt held og lykke med forhandlingerne. Talte med en SAS pilot i sidste uge, og de krav han fremlagde virkede absolut rimelige. Ikke noget med +30 % og lignende bull-****.
Min grundholdning er, at du er den løn værd som din arbejdsgiver vil betale, og som en anden påpegede har i jo selv skrevet en kontrakt under og dermed accepteret løn og andre vilkår. Jeg formoder ikke at i blev tvunget, under trusler om fysisk afstraffelse, til at skrive under.

Delfin Træner

[This message has been edited by Juliet November (edited 24 June 2001).]

Fokker-Jock
28th Jun 2001, 08:02
Juliet November..

Jeg har akkurat lest igjennom alle postene langs denne tråden og har dermed lest argumenter som at
_____________________________________________
"prisen på en flyger-utdannelse er så høy fordi nettopp så mange er villige til å betale den".
_____________________________________________
Jaha, om så mange er villige til å betale for den, forklar meg da hvorfor så få ønsker å ta utdannelsen da ? Kan det ha noe med stor usikkerhet i jobbmarkedet. Enorme investeringer i en jobb som ikke betaler godt eller rett og slett det enkle faktum at det faktisk ikke er så mange som ønsker å riskikere sin fremtidige økonomi i en utdannelse det slett ikke er sikkert at de engang klarer.

_____________________________________________
"Min venninde vil bruke min. 6 år på å studere frem til hun kan begynne å tjene penger som reservelege med 25.000 i mnd for ikke under 45 timer i uken. Og vil da ha knap 50.000 i studiegjeld...."
_____________________________________________

Jeg kan ikke si jeg kjenner til arbeidsforholdene i legeyrket selv om jeg har hørt visse rykter. Om en person går med et ønske om å bli pilot er det flere veier å gå for å komme dit. Jeg har eksempler på de som har gått til SAS etter en 2 års utdannelse på NAC. Dette er en heltidsskole med ca 1500 timer klasseromsundervisning, 2000 timers selvstudie i teori. Som ved endt utdannelse har 200 flytimer som i snitt har krevd ca 2 timers forberedelse pr time. Dette er noe han har begynnt på fordi han klarte opptakskravene og fordi han hadde mulighet til å finansiere 7-800.000,-. Han har jo tross alt når han begynner å jobbe etterpå en lønn på 25.000 i mnd. En annen måte er å ta dette privat. Ja han kan jobbe ved siden av. Dette vil da kreve ca. de samme antall flytimer og samme antall studietimer, men tar mye lenger tid fordi dette må gjøres igjennom en klubb som forutsetter at instruktøren har mulighet til å gi ham en flytime etc. Når han så etter 4-5 år er ferdigutdannet, krever SAS at han må ha min, 1500 timer flytid hvorav 50 timer to-flermotorsflyvning, eller 700 timer, hvorav 200 timer to-flermtorsflyvning. Da han etter endt utdannelse kanskje har 250 timer blir regnestykket enkelt på hvor mye han må betale for å få dette. Det er selvfølgelig muligheter for å jobbe seg gjennom systemet gjennom de mindre betalte jobbene for å få flytimene, men det forutsetter at det er pilotjobber å få. Eksempel: min instruktør var for et par år siden heldig å få jobb i Lufttransport etter å ha jobbet som instruktør i 10 år for å skaffe flytimer, nå er han 42 og tjener rundt 280.000 i året. Kanskje worst case scenario, men alikevel er det kun for å illustrer hvor usikker denne bransjen er, og for å synligjøre egentlig hvor "Idiotisk" det er å satse så mye penger på noe som er så usikkert.

_____________________________________________
"Du er den lønn verdt som din arbeidsgiver vil betale"
_____________________________________________

Dette er ikke riktig. Din arbeidsgiver vil selvfølgelig helst ikke betale deg i det hele tatt. Men må gjøre det fordi du da antakelivis ikke ville jobbet der. Noe som bringer opp hvor grønnt det er på den andre siden. Når man har en fagforening er det nettopp dennes jobb å gjøre gresset i egen hage grønnere. Når arbeidsgiver selv ikke kan se eller forstå konsekvensene av underbetaling av mannskapet (gjerne i forhold til andre selskaper) så er det også foreningenes ansvar å sørge for at lønningene står i forhold til markedet. Blir rekrutteringen et problem blir ekspansjon et problem, dermed vil konsekvensene bare strekke seg utover til arbeidsforhold, sikkerhet i luften osv. osv. Dette er et ansvar som noen må ta. Gjør ikke selskapet det så gjør vi det gjennom våre foreninger. Om selskapets økonomi ikke strekker til for å betale de ansattes lønninger vil de heller ikke gå med på noe lønnsvekst uansett hvor mye vi streiker. Så når en enighet oppnås i en forhandling betyr jo det at selskapet har insett at hva de betalte før ikke var nok i forhold til den jobben vi gjorde..


Jeg kan forstå at en person utenfra flymiljøet kan si at vi bør være veldig fornøyd med de lønningene vi har.
btw. nevnte jeg at min lønn i 2000 var 267.000. i SAS Commuter. Second thought, Jeg er ikke så veldig fornøyd med min lønning i det hele tatt. Jeg tjente faktisk nesten det samme som 19-åring ved å jobbe 37,5 timer i uka på et lager. Så mye til sammenligning med andre arbeidgrupper.

Nite_Flite
30th Jun 2001, 13:19
FOKKER JOCK - nu var der vel ingen der tvang dig i SC. Og hvis du tjener 24000 om mdr. så ligger du på løntrin 3 og kan dermed bidde airline snart. Så får du lidt mere i kassen. Du kunne også bare blive og vente på kaptajnsudtjek og få 4 løntrin plus commandertillæg. Ser det ikke lidt lysere ud nu. Ok hvis du er i Tromsø, så er der vist lyst hele tiden, eller...*G*

Jeg vil give dig ret i din kommentar til JN at det er ikke det arbejdsgiveren vil betale vi er værd men det vi er hårde nok til at forhandle os til. Se bare Iberia i den benchmarking LH sendte ud og som blev gengivet i Interno.

Temp Hi
2nd Jul 2001, 21:31
Hi guys !

Got a deal today - so no strike this time !!!

Rumour is a 2 years deal with payincrease of around 16-18 %

brgds

Hung start
3rd Jul 2001, 12:29
Yes Temp Hi,

Applause to the union. They did well this time, very well IMHO.
And thank God that the company finally came to their senses. Looking forward to 2 years of calm!

KADS
3rd Jul 2001, 13:48
Wow, that is definately great news! Being on the "outside" is there anyone who could, just out of curiousity, supply some more details. Should anyone be so kind, but wants to refrain from doing so on the net, feel free to use the mail.

Again, congrats to y'all.....! :)

Fokker-Jock
11th Jul 2001, 17:00
Nite-Flite

Beklager min lange responstid.

Jo da, det er riktig at ingen tvang meg til å begynne i SC. Men her er det et par ting som er diskutert langs andre tråder før og som jeg godt kan belyse igjen.

Du vet selvfølgelig lite on meg, men jeg kan fortelle at jeg er ab-initio utdannet fra b.foss. Når man har fått JA på pilotinterviewet og blir som 5 av 11 i din klasse tilbudt en jobb i SAS-systemet, tror jeg også du kan se at å si nei til en jobb i SC er noe en low-timer som meg ikke vil tørre, kanskje fordi man da blir sett på som ..... av SAS. Dette er tanker som streifer en i det en mottar et slikt jobbtilbud, men er selvfølgelig noe man i ettertid tenker at man skulle ha gjort, nettopp fordi man nå kjenner SAS-systemet godt nok til å vite at det er ingen som stempler en fordi man takker nei til et jobbtilbud i SC i påvente av et jobbtilbud i SAS. En annen ting som low-timer (nå rundt 1500) er at det vil ta inntil 6 år tidligst, fra ansettelse, før noen kapteinsutsjekk i SC vil være aktuellt.

Hvor får du 24000 i måneden fra. 267000/12 = 22250,- lønnstrinn 1.

God sommer!

Nite_Flite
17th Jul 2001, 02:52
Fokker-Jock....vi kan kun være enige om at det er et underligt system. Det var nok bedre med to optagelsesprøver.Een til hvert firma. Så ville ingen føle sig snydt. Den der så fik SC ville kunne bruge en bagdør til airline efter 4 år. Everyone would be happy...