PDA

View Full Version : Alla 120 bort i SAS och inga i SC?


preflight
13th Nov 2001, 18:59
Hörde från en i SC att inga piloter skulle avskedas där och att alla som ska avskedas finns i SAS.

Stämmer detta och är det i så fall verkligen rimligt att göra så?

(Jag ser min inställda kurs på SAS flyttas längre och längre fram i tiden... :()

Tweet Driver
13th Nov 2001, 22:11
Ja, SAS og SC er to individuelle selskaper dersom det blir oppsigelser/ permitteringer.

Jeg tror det er overtallighet på piloter i SC også, men større i Airlines.

MEN vi får jo håpe at dette fixer seg og at vi alle går lysere tider i møte om ikke så lenge.

preflight
14th Nov 2001, 11:00
Där ser man. Om mina informationer stämmer kan det alltså bli så att en som började i SC våren 2001 får stanna medan en som började ett år tidigare i Airlines får gå...

Håller med dig Tweet om att vi får hoppas att nedgången vänder snart och att SAS börjar nyanställa igen. Är det någon som har några kvalificerade gissningar på när det kan tänkas bli? 2004?

// Preflight

jarlerc
15th Nov 2001, 21:46
Det er skremmende hvis dere som har skrevet dere inn her er ansatte i SAS/SC. Kombilisten gjør bare at det ikke er fult så urettferdige vilkår for SC ansatte. Vi i SC ville nok helst sett at vi på kombilisten fikk med oss all senoritet, nå er det sånn att vi som har vert ansatt i SC siden 1989 er bak alle forhenværende LIN piloter, vi er også bak alle som ble ansatt før 01.07.96. Dette er jo strengt tatt ikke rettferdig, når det gjelder overtalligheten er den ifølge SAS ca 200 piloter i SAS nå og ca 30 i SC. Dette øker til 275 piloter i SAS om ett år. Estimeret. Det blir garantert slik at denne overtalligheten blir løst med en kombinasjon av frivillig og tvungen LOA. Ingen mister jobben, vi er soledariske med hverandre. Når det gjelder SAS/SC så ser jeg gjerne att det arbeides for en hel sammenslåing av de 2 selskaper

YAM
16th Nov 2001, 03:31
Hej Jarlerc

Hvor var du i debatten Braathens/SAS (http://www.pprune.org/cgibin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=62&t=000146&p=7)?

;)

Nick Figaretto
16th Nov 2001, 09:32
YAM - Du er helt på jordet.

Preflight: Se diskusjonen "Hva skal vi bruke kombilisten til?"

Nick.

[ 16 November 2001: Message edited by: Nick Figaretto ]

kjetil.s
19th Nov 2001, 19:12
Det viktigste må jo være å ha en jobb, ikke om betingelsene er gode eller veldig gode. Det er ikke "dårlig" i SC.

SK-pilot
23rd Nov 2001, 14:12
Snakket akkurat med en kompis i SC, og de er nå informert om at det er 30 overtallige piloter i SC kommende vinter, og det er ETTER at piloter som skulle begynt har fått stopp, VA er tvangsutlagt, FC-utsjekker stoppet etc.

Kanskje greit om en sjekker fakta før en kommer med innlegg???

preflight
23rd Nov 2001, 14:19
Jag har aldrig påstått att mitt inlägg baserades på "hard facts". Det var baserat på vad en som jobbar i SC blivit informerad om. Sidan är ju faktiskt till för att vi ska kunna diskutera rykten om vår bransch eller hur?

Är dessa nya uppgifter sanna är jag den förste att beklaga detta och jag hoppas verkligen inte att det går så långt.

Med hopp om en vändning snart!

//Preflights

Nick Figaretto
25th Nov 2001, 18:13
Ja, er det ikke litt ironisk?

I forrige uke var det opp mot 300 overtallige i SAS og ingen i Commuter.

Denne uken er det plutselig ingen overtallige i SAS og 30 overtallige i Commuter.

Hva skjer neste uke?

Knold
29th Nov 2001, 17:30
Innan “all sittin’s done” kommer det nog att bli många turer kring detta, men det klart billigaste för koncernen är ju att behålla SC piloterna…
Leasade inte Airline in piloter från SC förut?

Schultzsas
30th Nov 2001, 14:37
Ja, så fik vi endnu bekræftet at rygterne igen fik os op af stolene uden grund. Rygterne om at ingen i SC skulle fyres må siges at være grundløse da 17 FP blev fyret idag. Så mon ikke vi skulle droppe den stupide diskution mellem SAS og SC og istedet begynde at kigge på nogle måder at redde vores kolleger begge steder, jeg tænker her bla. diverse overtagelser og lign. Lad os håbe for os alle at vi kan få vendt det hele hurtigst muligt, og at dette "blot" er endnu en måde for firmaet at få foreningen til at give indrømmelser på. Det ville hverken være første eller sidste gang det sker...

Be Safe...

Tobbe
30th Nov 2001, 16:02
Nja, inte vad jag har hört på basen. Ett antal SC skall nog varslas inom ett par veckor och sedan under december-januari skall FO ge en mer exakt bild av vad övertaligheten är i Airline. Just nu (efter sommaren 2002 alltså) 150-170 st. Detta försöker man nu lösa med deltid och tjänstledighet. Eventuella varsel kommer i så fall i januar/februari. Men det som är intressant i denna härvan är att de sista på listan är billiga och många flyger arbetshästen 737. Och en omskolning kostar ca 250-300000 kr....Men om du inte är inne i SAS ännu så blir det som jag har hör 2-5 år väntetid. Hoppas att det går snabbare!

Schultzsas
30th Nov 2001, 16:25
Ja vi må håbe at at løser sig inden alt for længe, men hvad angår SC opsigelserne så er det deværre korrekt. Jeg har personligt set opsigelserne på skrift. Men lad os nu se, der kan ske meget på 6 mdr. De FP'ere det drejer sig om, burde vel have en god chance for at komme hurtigt tilbage..

Payscale
30th Nov 2001, 21:04
Det er sku en trist, trist meddelelse. Det må være en opfordring til at ALLE der kan, skal tage deltid eller orlov.

Det mest underlige er at en af min venner, der sidder på A340 vil gerne ha orlov, men har fået afslag pga pilotmangel..!!!

yeage1974
4th Dec 2001, 21:52
Er det så mærkeligt at piloter på A340 i SAS ikke kan få orlov?. Nej det er det ikke. Med alle de FC-garantier, som SAS har givet og nu ikke længere kan opfylde, vil der i den kommende tid (frem mod september 2002!), være en stor omskolingsprocess. Mange af de FP´ersom nu ikke bliver udnævnt til FC, har biddet A340 og har bedre sen.no. end de som allerede er udnævnt FP på A340.
Det er da indlysende at det afhænger af flytype - hvorvidt man kan få orlov eller ej!.
Mht at ALLE nu skal søge orlov - NEJ det skal alle ikke gøre lige nu - medmindre de ønsker det! eller hvis de synes at det er synd for aktionærerne at pengene fosser ud af kassen!. Deltid i f.eks. SC hjælper lige nu overhovedet ikke de 17, som har fået en opsigelse - det hjælper KUN selskabet!. Dette er vel at mærke KUN i forbindelse med den nuværende deltids-bidding runde, som kun strækker sig frem til S02!!

"Smack bottom"

Laminar
5th Dec 2001, 02:21
Words spoken by a truly selfish individual who at the same time is a communist.
Get your ideals straight!

Payscale
5th Dec 2001, 21:05
BinYeager - Damn boy, du er fremme i skoene!

Lad mig for en sidste gang forklare dig. Pilot nr. 1250 søger orlov i eet år. Pilot nr. 2600 beholder sit job.
Pilot nr. 1250 glad
Pilot nr. 2600 glad
Pilotkone nr. 2600 glad
Pilotbarn nr. 2600 mæt i dag og imorgen.

BTW, jeg er pilot i firmaet og aktionær. Jeg vil æde min egeløvsbeklædte kasket på at du ikke er nogen af delene! :D :rolleyes:

KADS
5th Dec 2001, 21:36
Payscale-

Vad är det senaste? 17 har fått "the letter", men hur många fler väntas få det? Var det bara SC som drabbades eller?

Payscale
5th Dec 2001, 23:15
KADS - 17 har fået "brevet" i SC, med de har jo 6 mdr opsigelse...og der kan ske en masse ting inden da. I Airline er det først til SEP at overskudet kommer...

KADS
6th Dec 2001, 14:29
Tack skall du ha. Som "drabbad" är det ibland lite svårt att få en överblick över vad som sker, speciellt när man är på utsidan. Som alltid är man ju väldigt informations hungrig. :rolleyes:

Payscale
6th Dec 2001, 20:54
Det er jo PPRUNE's livsnerve....the exchange of information. :)