PDA

View Full Version : Hvad er det vi skal bruge KOMBILISTEN til?


Payscale
8th Nov 2001, 22:59
Hvis vi skal ud og fyre piloter, som det ser ud til, skal der fyres seperat i SAS og SC. Ikke efter kombilisten. Hvad er SÅ formålet med den liste?

Pilot A starter i SAS og B i SC for 2 år siden. Der er kommet flere piloter ind i SAS siden da end i SC, så skal der fyres er det meget usandsynligt at de blivet fyret sammen. Er det nu også retfærdigt.

Det er da bare forstadiet til at man kan fyre udenfor senioritet. Forstil dig at SAS udfaser en flytype pga nedskæringer...fx. DC-9, for ligesom at tage et eksemble fra det virkelige liv. Så fyrer man da bare FC'er og FP'er på den uheldige type. NOT!

Moralen vil man ha en liste med både SAS og SC så er det også den vi må bruge, skulle vi fyre eller permitere efter.

kjetil.s
8th Nov 2001, 23:36
Veldig interessant spørsmål.Ex: Hvis man teller 120 airline piloter fra bunnen av kombilist, har man passert 94 sc piloter. Det er langt færre sc piloter enn det nå er snakk om. :cool:

Tweet Driver
9th Nov 2001, 00:48
Ja, dette er helt ubegripelig for meg.
Intet ondt sagt om Commuter piloter.

MEN her må foreningen ha solgt oss billig.

Skal det fungere på den måten burde jo alle nyansatte i SAS hatt en periode på 4 år i Commuter slik at det ble rettferdig for alle.

MAO er en kombiliste en Win-win situatin for Commuter og en loose-loose for Airline.

Payscale
9th Nov 2001, 01:12
Sådan var det ikke ment. Se, hvis jeg var started i SC for et år siden og havde 30 mand bag mig, ville jeg hellere sidde i SAS med 100 mand bag mig efter et år. Eller hva'?

Mit indtryk var at i 97 aftalte man hvis der skulles fyres, de næste 4 år, ville det være i hvert sit firma, med derefter (2001 og frem) ville man bruge kombinationslisten.

Ellers har listen jo ikke nogen betydning.

Nick Figaretto
9th Nov 2001, 02:24
Nei, nei, nei, nei. Nå må vi holde tunga rett i munnen her!

Kombilisten har stor betydning, Payscale. Kombilisten er til for at jeg, som en som har søkt jobb i SAS, fått ja på intervjuet, men fått jobb i Commuter skal få beholde min rettmessige ansiennitet ved overgang til SAS.

Men inntil det skjer (og nå kan dette ta veeeeldig lang tid), er vi, teknisk sett, ansatt i to forskjellige firma. Er man ansatt i SAS følger lønn, loss of license, pensjon og oppsigelsesvern ansiennitetslisten i SAS. Er man ansatt i SAS Commuter, følger lønn, loss of license, pensjon og oppsigelsesvern ansiennitetslisten i SAS Commuter.

Jeg vet ikke hvem som har kommet med krav om hva, men jeg går ut ifra at det er SAS og SAS Commuter selv som har krevet at oppsigelser skal følge overtalligheten i de respektive selskap. Sett fra selskapenes synspunkt ville det jo være litt merkelig hvis det var slik at om SAS Commuter måtte sparke 10 piloter at disse skulle sparkes i SAS. (Hvis disse var nederst på kombilisten.)

Win/win for Commuterpiloter, sier du, Tweet Driver? Jeg lar være å hisse meg opp, fordi dette utsagnet viser nok en gang at de fleste piloter i SAS ikke aner hva kombilisteavtalen er for noe. Commuterpiloter vet hva kombilisten er, fordi den betyr at vi er i en lose/lose/lose/lose/lose/....win? -situasjon.

Om man søker SAS og havner i Commuter taper man på lønn, man taper på pensjoner, man taper på loss of license-avtale, man taper på arbeidstid, man taper på biddingsrett, ja, man taper på hele arbeidssituasjonen. Men... hvis det blir oppsigelser... Og hvis (og bare hvis) disse skulle bli større i SAS enn i SAS Commuter... Ja, da vinner vi!

Er det rettferdig? -Det er kanskje ikke det. Og det er vel også derfor det står i kombilisteavtalen at man etter fire års ansettelse har oppsigelsesvern i henhold til kombilisten. Så er man i alle fall sikret rettferdighet når man har fire års ansiennitet.

Men når man i i alle andre sammenhenger er prisgitt de arbeidsavtalene som gjelder i "sitt" selskap, er det da helt urimelig at oppsigelsesvernet følger det firmaet man jobber i? Igjen - kanskje det.

Men jeg vil allikevel ha meg frabedt en fullstendig gal fremstilling av situasjonen.

Det er fint lite "win" i kombilisteavtalen for en som har havnet i SAS Commuter. Og husk: Det er ingen som er ansatt i SAS Commuter etter mai 1997 som har søkt jobb i SAS Commuter! Vi har alle søkt jobb i SAS, og, akkurat som deg, fått ja på intervjuet.

Deretter har Mr. Hans Jørgen Jensen satt seg ned med den store gule pennen og fordelt etter behov.

Man prøver å være forsiktig med å nevne tall på fora som disse, men det kan være interessant å vite at siden jeg havnet i SAS Commuter, vil jeg etter 6 år, ha jobbet ca. 150 dager mer og tjent rundt en million kroner mindre totalt, i forhold til om jeg hadde blitt fordelt til SAS.

Men om dette betyr at jeg hadde mistet jobben om jeg hadde havnet i SAS, men beholder den nå, så har jeg jo vært svært heldig. Men er det rettferdig? Nok en gang: Nei, kanskje ikke.

Jeg tror nok det store poenget er at det knapt nok var noen som kunne se for seg en situasjon med masseoppsigelser i SAS.

Til slutt, Tweet Driver: "Intet ondt sagt om Commuterpiloter" -Nei, jeg håper ikke det! Om du har (eller hadde) søkt jobb i SAS etter mai 1997 kunne du like gjerne ha blitt en Commuterpilot selv.

Nick.

[ 08 November 2001: Message edited by: Nick Figaretto ]

Flathatter
9th Nov 2001, 14:08
MAO er en kombiliste en Win-win situatin for Commuter og en loose-loose for Airline.


Bingo!


Det er fint lite "win" i kombilisteavtalen for en som har havnet i SAS Commuter. Og husk: Det er ingen som er ansatt i SAS Commuter etter mai 1997 som har søkt jobb i SAS Commuter! Vi har alle søkt jobb i SAS, og, akkurat som deg, fått ja på intervjuet.


You spoiled brat. Sounds to me like you got the deal of a lifetime, getting major airline seniority while still paying your dues in the Commuters like everybody else has to. What makes you think you would have gotten hired at mainline if the situation were still as in pre ´97? And if you didn´t like the deal you got, why did you accept it? Go to work somewhere else were they don´t treat you like this. Quit whining, you got a deal most people would kill for.

pilot18
9th Nov 2001, 14:47
Tack Nick, nu slapp jag själv förklara hur det ligger till med SAS/SC kombilistan.

Dessutom, enligt SPF är kombilistan en modifikation för SC. Vi är reserverade platser men kan ej hävda någonting innan 4 år. Vid övergång till SAS, säger vi upp oss från SC, skriver nytt anställningsavtal med SAS, och får ett nytt provår( trots 4 år i bolaget).
Flat, Visst kan man tacka nej om man inte är nöjd, men det är inte det saken gäller. Vi som hamnar i commuter när man sökt SAS är väldigt nöjda med dealen, man sitter av 4 år och sedan kan man hävda senioritet och bidda SAS. Som Nick påpekade är SC ett commuter bolag med lägre lön, mer jobb etc, etc. Detta med separata EVENTUELLA uppsägningar vid respektive bolag är ett litet "win" för SC piloter, MEN ingen här önskar se NÅGON pilot bli avskedad, SAS eller SC! OM så blir fallet att SAS och inte SC piloter får gå, ENLIGT avtalen som är skrivna i samband med kombilistan, förväntar jag mig att de får tillbaka jobben på SAS INNAN någon SC pilot går över, med hänsyn till kombilistan!

MVH

:)

[ 09 November 2001: Message edited by: pilot18 ]

Nick Figaretto
9th Nov 2001, 16:10
Jajajajajaja, Flathatter!

Jeg vet hvor du står... Saken er vel den at dette temaet hadde egnet seg best som en intern diskusjon blant medlemmer i NSF, DPF og SPF.

Men siden du spør
What makes you think you would have gotten hired at mainline if the situation were still as in pre ´97? , finner jeg det riktig å svare.

SAS-intervjuet er det samme som før mai 97. Det eneste unntaket er at rekrutteringsgruppen nå også består av de respektive basesjefer i SC, pluss at SC insisterte på at man skulle ha simulatortest som en del av rekrutteringsprosessen, hvilket da SAS implementerte etter mai 97.

Søker du SAS i dag, går du gjennom dette intervjuet på "normal" måte. Men når man passerer, har man ingen garanti for at man ikke havner i SAS Commuter. Når SAS etterhvert begynner å rekruttere igjen, vil samtlige havne i SAS Commuter. Uansett om man kommer rett fra instruktørstilling i Skien flyklubb, eller har 8 000 timer jet fra forsvaret eller 20 000 timer B747.

"Spoiled brat?" Kanskje det, you grumpy old man. Knowing you from previous discussions, I couldn't care less what you think.

Nick. The Prick. :D

Flathatter
9th Nov 2001, 18:36
"Spoiled brat?" Kanskje det, you grumpy old man. Knowing you from previous discussions, I couldn't care less what you think.


Then why do you respond?

[ 09 November 2001: Message edited by: Flathatter ]

Ace MCcoy
9th Nov 2001, 19:36
Nick,

To use Flathatters own words: Don´t take the bait. You see that he´s all about bitterness, no facts coming from him. And when faced with facts, he either disappears for a while, or comes up with a childish response sterilized for constructive dialogue.
Cheers.

Nick Figaretto
9th Nov 2001, 23:08
Grunnen til at jeg svarte var vel mest for å forklare for andre som måtte lure på det samme... ;)

Jeg har lest igjennom "hovedpost'en" min igjen - og jeg ønsker bare å presisere: Jeg mener virkelig at det er urettferdig at oppsigelsvernet ikke følger kombilisten. Det er virkelig urimelig at en som har vært ansatt i SAS i 3 1/2 år skal miste jobben, mens en som ble ansatt i SC 3 år etter, beholder jobben.

Post'en kan kanskje av noen oppfattes som ironisk, men det var den ikke ment som.

Flathatter: Har du et annet alias som du bruker i mer konstruktive debatter? Denne "Flathatter"-figuren din er ganske god for å piske opp stemningen innimellom. Den skal du ha credit for. Men det må da bli kjedelig i lengden å ikke ha noe som helst smart å bidra med?

Nick. Still a prick, I presume. :D

[ 09 November 2001: Message edited by: Nick Figaretto ]

Payscale
12th Nov 2001, 18:37
Sorry Nick, men der er ikke rigtigt noget i kombilisten der appelere til en SAS pilot med 2 aar paa bagen, hvis en i SC kan faa lov til at flyve videre med 1 aar senioritet. Kombilisten er til for at sikre dig en god plads paa listen naa du engang skal over. Det er sku da laekkert for dig.
Please stop whining! Det naeste du vil fortaelle mig er vel at du er uddannet paa bardufoss eller flyvevaabnet og gaaet direkte i SC. Lucky you!
An Garde, mon cher ami et college! (masser af stavefejl, mit franske paa skrift (!) er ikke saa godt)

jarlerc
15th Nov 2001, 22:09
Det er forsmedelig å sitte her å lese disse inleggene, mange av ytringene er jo direkte bevis for at EGOET til de fleste av oss er større enn forstanden, og at ordet solidaritet ikke ville blitt gjenkjent om det hoppet opp og bet oss i Pikken. Tilogmed oppgulp fra en fjern og dum fortid er det plass til her fra folk som tror at de er bedre enn sine kollegaer for at de akkurat nå får betalt for å føre fly med høyere MAX GROSS MASS. Jeg kan si til alle dere angstbitere her at jeg gleder meg over ett medlemsmøte i en av Pilotforeningene ga utrykk for en overveldene støtte til å ta en eventuell overtallighet solidarisk. DVS ingen fyringer overhodet. Jeg er veldig glad for at forfatterene av en del av inleggene her ikke er in charge. Da ville vel avgjørelsen gått etter vurderingen. Fyr hvem dere vil bare ikke jeg taper en krone. SKAM DERE... Når det gjelder commuterpilotene har jo de i alle år vært utsatt for en slags Corporate Apartheid, med SC pilotene som negere. Når det nå får det uheldige utslag att SAS pilotene blir utsatt, reiser det seg ett ramaskrik fra dere i SAS som er utsatt, og som antagelig har sittet og takket deres Gud for at det ikke var dere som måtte slite 4 år med oss i SC. SO JUST SHUT THE **** UP.

Jarle R. Carlsen

Tweet Driver
16th Nov 2001, 12:29
Oi oi oi....Jeg vet ikke hvem som er mest bitter ?

MEN ! Jeg er helt enig. Nå gjelder det å vise full solidaritet. Det vil nok vise seg å være veldig uklokt å sloss mot sine egne.

Nick Figaretto
19th Nov 2001, 18:28
Hei, Payscale.

Ro ned. "Stop wining," sier du til meg. Jeg kan ikke se at jeg har "winet" i mine innlegg i denne thread'en. Og for å bringe det på det rene: Jeg mener ikke at du "winer" heller.

Mitt eneste poeng er at det er meningsløst å diskutere oppsigelser i henhold tilkombilisten kontra oppsigelser i henhold til seniroeitet i respektive selskap, uten samtidig å diskutere hele kombilistevtalen.

Oppsigelsesreglene er slik de er fordi vi formelt sett er ansatt i to forskjellige selskap. Av samme årsak har en SC-pilot andre arbeidstids- og lønnsavtaler enn en som er ansatt i SAS.

Nok en gang: Sett ut fra selskapenes synspunkt ville det være meningsløst om SC, som et fullstendig uavhengig selskap, skulle si opp piloter fordi det er for mange piloter i SAS. På samme måte ville det være meningsløst for SAS om SAS skulle sparke masse piloter om det var overtallighet i SC.

Ikke bare ville dette være meningsløst for selskapene, men det ville også være lovstridig.

Allikevel er vi nå oppe i en situasjon som er unfair for de som eventuelt blir sparket i SAS, som har piloter under seg på listen som beholder sin jobb i SC.

Hvordan skulle man løst dette problemet?

Den eneste løsningen måtte være om vi formelt sett ikke var ansatt i to forskjellige selskaper.

Dermed måtte vi fløyet på samme kollektivavtale, med eventuelle avsteg eller egne arbeidstidsregler for piloter som for eksempel flyr fly med mindre enn 80 seter. Blant disse avstegene, måtte man regulert lønn, med ex. 75% lønn i forhold til "normalskalaen" for piloter som flyr fly med mindre enn 80 seter, for å holde lønnskostnadene nede.

Dermed ville alle beholdt sine ansiennitetsrettigheter, både hva gjelder biddingsrett, lønn, oppsigelse, etc.

Kombilisten er til for at sikre dig en god plads paa listen naa du engang skal over. Det er sku da laekkert for dig.


Ja, en "god" plass på listen for meg er min rettmessige plass på listen. Hverken mer eller mindre. Det er ikke noe utpreget "lekkert" i det. Det skulle nemlig bare mangle.

La oss holde denne diskusjonen på et nogen lunde høyt nivå, slik vi har klart det hittil. (...Om vi ser bort fra brorparten av "Jarlercs" innlegg.)

Nick.

SK-pilot
23rd Nov 2001, 14:23
Re tweet driver og andre

Hadde det vært en loose-loose situasjon for oss SAS piloter også om det var SC som skulle si opp 120 piloter, og det ikke var noen som helst overtallighet i SAS. Hva ville du synes om å bli sagt opp p.g.a. at det gikk til h... i et annet selskap???

Hvis kombilista skulle brukes kunne konsekvensen vært vært at eks. 90 ble sagt opp i SC p.g.a. overtallighet i SAS. Deretter måtte så SAS sagt opp 90 piloter (det er jo ikke behov for piloter uten fly) som så skulle ansettes i SC for å fly der.. Hvor er logikken?

Uansett: problematikken ser ut til å være irrelevant, da både SAS og SC ligger an til å få prosentvis lik overtallighet; 30 piloter i overtall i SC i vinter.

Stikk fingeren i jorda og tenk deg litt om før du driter ut oss i SAS som noen selvgode hjernedøde tullinger!!

Fokker-Jock
23rd Nov 2001, 22:03
Fokker-Jock signing on.

Det er tross mange gode innlegg i denne tråden fortsatt et par ting jeg lurer på selv med denne kombilisten:

Hvis en pilot er ansatt tidlig i 97 og har over 4 år i Commuter og fortsatt er i Commuter. Har jeg da forstått riktig i at denne piloten blir, hvis det går så langt, oppsagt i forhold til hvordan han ligger på kombilisten?

Scenariet blir som følger: SAS sier opp 1000 piloter (bare for å ta et tall) Commuter sier opp 20 (også bare et tall) vil det da være riktig å si at en pilot som har vært i Commuter i 1 år og har 20 piloter bak seg på listen, vil beholde jobben imens den stakkars andre piloten med 4 år bak seg blir sagt opp som følge av at kombilisten vil være den som er avgjørende for hans skjebne ? eller gjelder oppsigelsene fortsatt de respektive selskaper?

Så til noe annet som jeg syntes er ganske urettferdig. Våres senioritetslister er avgjørende når det gjelder biddinger. Men er det riktig å bruke disse listene i forbindelse med oppsigelser ?

I mine øyne er det en distinkt forskjell på senioritet og ansiennitet. På våres lister tar man alle piloter ansatt innenfor det samme skoleår og rangerer etter alder. Altså kan det i worst case skje at en pilot som har jobbet et år lengre enn en anne vil miste jobben til fordel for en annen fordi han er en dag yngre ???

Dette har aldri vært noe problem for meg å akkseptere siden det tidligere kun har betydd at jeg må vente litt lengre for å få mine biddinger oppfylt. Men når det nå antakeligvis blir snakk om oppsigelser må jeg si at bekymringene begynner å krype inn. Som dere skjønner er jeg en av de yngste ansatt i '99 og av den grunn vil et 3-siffret antall piloter beholde jobben til fordel for meg trass i at jeg har vært ansatt lengre enn dem.

Er det noen som kan gi meg et GODT svar på om disse listene kan brukes i oppsigelsesøyemed når de er konstruert på denne måten. Svar imøteses, men ikke kom med det at det er sånn det har vært i alle år. Det er et argument jeg har vanskelig for å svelge.

Fokker-Jock vil nå være kjent som KuJock (minner om en i flightwatch :)

SK-pilot
24th Nov 2001, 03:28
Slik jeg forstår det som står i avtalen, og den info foreningen kom med på medlemsmøte så er det nesten riktig som du skriver; men piloter må være ansatt etter mai 97. Men hvis vi skulle komme i en slik situasjon (1000+ overtall) så må det nok andre avtaler til!!

Har også spurt en arbeidsrettsadvokat om hva som skal ligge til grunn for oppsigelse, og han er helt klar; så lenge selskap og forening er enige om en rekkefølge å si opp ansatte så er det ingen lovverk som legger seg borti dette.

For øvrig hørte jeg fra en kamerat i BU at de i dag har sagt opp 68 piloter med det samme, og ytterligere 31 piloter i mai. Noen som har hørt det samme?

Men til slutt en gledelig nyhet for oss i SAS. Det lå info i hyllene på crewrommet i dag om at det ikke er noen overtallighet i SAS før tidligst i september neste år, og det ligger heller ikke an til oppsigelser i nær fremtid. Alle som har søkt LoA etc. for å hjelpe til får tilbud om å trekke søknaden tilbake.

Det går opp og ned her i verden!!!

Payscale
24th Nov 2001, 22:23
Hej Nick,

Jeg tror egenligt også vi mener nogenlunde det samme. Har jeg ret i at du er ansat efter 1997? Ellers kan man ikke snakke om retmæssig plads på kombilisten. Det er en gave til de gamle i SAS, at nu kunne afslutte sin karriere som B737 skipper.

Jarle Carlsen,

Whauoo...easy now! Du har da ret i det du skriver om solidatitet i pilotkorspet...har du søgt orlov SELV for at undgå at de yngste skal siges op - du slår mig ikke som en der er startet med at flyve igår. Men at bruge så kraftigt et sprog er nu ikke nødvendigt.

Hvorfor er det at der er overtallighed i SEP næste år?

SK-pilot
24th Nov 2001, 23:17
Payscale; merkelig spørsmål! Kanskje fordi det er satt 20 fly på bakken i SAS (+3 i SC). Spørsmålet er vel heller; hvorfor er det ikke overtallighet FØR i sept. neste år? Og det stod det ingenting om i info-skrivet..

Nick Figaretto
25th Nov 2001, 18:03
Payscale: Ja, Jeg er ansatt etter mai 97.

Nick Figaretto
25th Nov 2001, 18:44
Kujock (fnis): Om jeg forstår problemstillingen din rett, spør du om man kan miste jobben om man har vært ansatt i over fire år i SAS Commuter, mens en som er nyansatt i SAS Commuter beholder jobben, på grunn av oppsigelsesreglene. Jeg er ganske sikker på at det ikke er slik.

Hvis man kommer så langt opp på senioritetslisten i SAS (eller i Commuter hvis man vil se eksempelet den andre veien), at man skal si opp de ti første som har vært ansatt i 48 måneder, kan disse ikke sies opp før alle under dem på kombilisten er oppsagt.

Overtalligheten vil jo fremdeles være der, hvilket betyr at disse 10 blir overført fra SAS til SAS Commuter, slik at de beholder jobben.

Dette genererer en overtallighet i Commuter, på 10 piloter, hvilket vil si at man må sparke de 10 nederste på SAS-Commuterlista. Dermed behandles allikevel overtalligheten i "respektive selskap" for de med mindre enn 48 måneders ansettelsestid.

Men dette blir det nok diskusjoner om, hvis vi noen gang kommer så langt...

OffCourse
29th Nov 2001, 13:21
Svært interessant diskusjon! Siden jeg ikke er særlig berørt av problemstillingen (i den grad det er mulig i disse tider :() har jeg ikke deltatt aktivt i denne diskusjonen. Situasjonen kan være temmelig uoversiktelig for oss alle, og denne diskusjonen understreker viktigheten av at man diskuterer, slik at man baserer sine tanker og frustrasjoner på riktige forutsetninger.

Selv om det er litt "off topic" finner jeg det opportunt å kommentere to uttalelser fra en av debattantene:

Det naeste du vil fortaelle mig er vel at du er uddannet paa bardufoss eller flyvevaabnet og gaaet direkte i SC.
og
Har jeg ret i at du er ansat efter 1997? Ellers kan man ikke snakke om retmæssig plads på kombilisten.

Payscale: Om du står inne for disse to uttalelsene, har du et seriøst attitude-problem som kommer til å skape vanskeligheter for deg i din fremtidige karriere som pilot i SAS.

Uttalelse 1: Hva i all verden har du med hvilken bakgrunn dine kolleger i SAS/SC har før de startet i selskapet? Spesielt i den problemstillingen som diskuteres her er det da vel knekkende likegyldig hvor mange år man har jobbet, gått på skole, fløyet single engine jet eller vært instruktør på all verdens flyskoler før man begynte i SAS/SC?

Er en som har fløyet 10 år på F16 og gått "rett" til SAS/SC mindre verdt som pilot enn deg ?

Det ligger en underliggende holdning i dine innlegg at de eneste som har lov til å uttale seg, og som har en "rettmessig" plass på ansiennitetslisten er de som har fulgt din vei frem til målet.

Uttalelse 2: Hvilken bakgrunn har du (som har vært ansatt i 2 år...?) for å uttale deg om hvem som har fått en rettmessig plass på kombilisten og ikke? Hva vet du om debatten som er blitt ført mellom piotene i SAS og pilotene i SC som har fløyet de samme passasjerene i konkurranse med de samme selskapene og som har vært medlem av samme forening, i over tolv år?

La nå de impliserte parter diskutere dette seg i mellom (noe de har gjort grundig, og noe de fremdeles gjør), men en ting skal være helt på det rene: De "gamle" SC-pilotenes rettmessige plass er i alle fall ikke bak din plass på listen.

Du har ikke mistet noe senioritet som følge av kombilisteavtalen!

I de første 50 årene i SAS historie har over halvparten av pilotene hatt bakgrunn i forsvaret. De neste 50 årene vil opp mot halvparten av SAS pilotene ha ab-initiobakgrunn. Andelen av piloter i SAS som har bakgrunn fra SAS Commuter vil også bli meget stor, og om noen år vil det kun være et fåtall SAS-piloter som ikke starter sin SAS-karriere i SAS Commuter -uansett bakgrunn.

Du er tydeligvis en av dem som har startet i SAS med mange tusen "sivile" timer i boken. I årene framover kommer du til å fly med en mengde kapteiner som hadde færre timer i boken enn deg da de startet i SAS. Du vil også komme til å fly med "ex-gamle-SC-piloter" som selv er av den oppfatning at de mistet 8 års ansiennitet gjennom kombilisteavtalen.

Et godt tips er å vurdere dine arbeidskolleger ut fra den jobben de gjør sammen med deg i cockpit, og ikke ut fra de kriteriene du tydeligvis legger til grunn nå.

[ 29 November 2001: Message edited by: OffCourse ]

Payscale
29th Nov 2001, 15:22
OK, Einstein...du er nok en grundig fætter. Dine kommentarer til hvordan min fremtid i firmaet kommer til at forløbe, behøver du nu ikke at give dit - sikkert meget kvalificerede - gæt på. Jeg aner ikke hvad baggrund du har, men noget jeg har skrevet må ha stødt dig vældigt meget.

Nu skal du bare få blodtrykket ned og hjemmeskoene på og læse videre.

Referencen til hvordan man er kommet i SAS/SC har en meget stor betydning på hvordan man ser på jobbet og firmaet. Ikke at det at komme i SAS kan betegnes som at være et endeligt mål....måske for dig. Det er unægteligt nemere at komme direkte fra flyvevåbnet eller en Bardufoss og sætte sig direkte i stolen. Unægteligt, vil ham eller hende der har måtte loade-flyve-offloade aviser om natten og haft problemer med at holde certifikatet eller måske ha deponeret det i nogle år, ha en mere ydmyg holdning til tingene. Øhhh, hvor var det lige du sagde du kom fra?

Jo...jeg ved faktisk godt hvad der snakkes om i begge cockpits....been there, done that.

Så kom din historie belæring om hvormange blablabla procent der kommer fra FLV osv..
Hvis du tror ,at en dag vil størstedele komme fra SC, så spår du en slank fremtid for mit firma. Det er usandsynligt at med den nuværende struktur at størstedelen vil komme fra SC. Medmindre at vi ser en DAT+ eller Swiss Air Lines version. That a whole different ballgame...

Alle der i dag er på senioritetslisten er lige berettiget til at stå på den. Ingen forskel der. Det er et forhandlings sprøgsmål. Forhandler de BU og Air Botnia ind på listen har også de ret til at være der. Fordi vi så har tilladt det. Omen det er usandsynligt.

Nej, der er ingen af de gamle i SC, der med god samvittighed kan sige ,at de havde en RET til en plads på listen i SAS. Det var to helt separate selskaber. Andre optagelsesprøver. Højere timekrav, osv...
Lykken for dem var at det via forhandling blev muligt at komme ind. Mange af den havde jo søgt SAS engang og var blevet afvist. Jeg kender også nogen der fik afslag i SC og job i SAS. Not better not worse...just different.

Så vil jeg slutte af med også at ønske dig, OFFCAUSE, en lang og god karriere :D

Fokker-Jock
29th Nov 2001, 19:51
Payscale:

Sorry Nick, men der er ikke rigtigt noget i kombilisten der appelere til en SAS pilot med 2 aar paa bagen, hvis en i SC kan faa lov til at flyve videre med 1 aar senioritet. Kombilisten er til for at sikre dig en god plads paa listen naa du engang skal over. Det er sku da laekkert for dig.


Nå som situasjonen har snudd og SAS ikke lenger har overtallighet imens SC har. Er du fortsatt av den oppfattning at kombilisten skal følges slavisk ? Er det fortsatt riktig at de 30 som er overtallige i SC skal hvis nødvendig gå ut over ansatte i SAS ?
Hva tror du denne SAS-piloten ville si dersom det lå et brev i fakket på basen som sa at : "På grunn av overtallighet i SC ser vi oss dessverre nødt til å si opp din arbeidskontrakt" ?

Jeg er av den oppfatning at oppsigelser skal følge de respektive selskapers lister. Hvis et selskap går til det steg å si opp ansattet, så er det jo nettopp for å spare inn på noen kostnader. Men hvis resultatet blir en haug med omskolinger/basebytter etc. etc. så kan man jo ikke rettferdigjøre oppsigelsen økonomisk.

Så spørsmålet ditt er vel fortsatt det samme som topic'n for denne tråden: Hva skal vi med felleslisten ?
Jo, det er jo akkurat hva Nick og andre gjennom flere poster har forklart. Nettopp for å kompensere for det tap i arbeidstid/lønn/pensjon for piloter som søkte SAS, på samme måte som deg, men som på grunn av behov ble plassert i et selskap eid av SAS med de "ulemper" dette medfører nettopp med tanke på lønn/pensjon/arbeidstid osv.

"Det er da sku da lekkert for dig" Ja, det skulle da bare mangle. Siden situasjonen nå er snudd på hodet hører du vel ingen klager fra SC-piloter over at en SAS-pilot som ligger under en SC-pilot på kombilisten får beholde jobben imens SC-piloten bli oppsagt ?

Uansett er problemet oppstått som følge av felles opptak, noe PropsAreForBoats skrev mye om i tråden :"vi vil ha mere penger". Men det er slik situasjonen er og "that's it" Det er svært lite vi kan gjøre med det, samtidig som det er svært lite vi kan gjøre med den situasjonen flyindustrien befinner seg i pr. idag, annet enn å håpe på bedre tider og håpe at ingen mister jobben.

I wish us all the best of luck

Payscale
30th Nov 2001, 20:53
Hej Kujock...

Jeg kan godt hvad du mener....men..og der er et stort...men...Du og andre ser SC og SAS som 2 selskaber....jeg ser det som et selskab. Personalemæssigt...

Det er også soleklart for mig, at den der idag søger "SAS", men får SC skal stilles på sammen måde som han var startet i Airline.

Hvis vi skal fyres må det også være på sammen måde...eet selskab...SIFU-princippet. Sidst ind - først ud.

Hvis man siger vi fyrer i SC men ikke i airline, eller omvendt, vil det i bund og grund sige at vi fyrer folk der sidder på den forkerte flytype. Og det er der jeg frygter vi een dag kan stå. F-50 er en type i SAS flåden...tænk hvis vi bare fyrede dem der sidder på den. Uakseptabelt i mine øjne!

Så må vi jo bestemme os...er vi eet eller to selskaber....hvad synes du?

Fokker-Jock
1st Dec 2001, 04:30
Både ja og nei Payscale.

Ettersom driften av de to selskaper er separate er også overkapasiteten separat. 30 Piloter for mye i SC er 30 for mange i SC. Å sparke de 30 nederste på kombilisten om disse skulle vært i SAS løser derfor ikke overkapasiteten i SC uten dyre flybytter og utsjekker som igjen bare forverrer problemet. Den enkleste måte for selskapene er derfor å si opp pilotene i de respektive selskap, så derfor nei. Men jeg kan godt følge ditt argument om at siden vi tross alt har felles opptak, så bør også oppsigelsene følge den rangering en kommer på listen på. Dermed ja.

Problemet er bare at sånn er det. Vi kan like det eller ikke. Det vi i bunn og grunn diskuterer er hvorvidt foreningene gjør feil i å akseptere selskapenes løsning på hvordan oppsigelsene skal gjøres. Men dette er en avtale som er 4 år gammel hvorpå problemstillingen først er blitt aktuell i dag. Så om en skal få gjennomslag for de synspunkter en kommer med her må en reforhandle en kombilisteavtale som er 4 år gammel. Så hvorvidt foreningene er villige til å gjøre dette på bakgrunn av hva vi syntes er fair eller ikke bringer pluttselig opp en haug med andre urettferdigheter i avtalen også. Personlig står jeg i den situasjonen at jeg som følge av mitt ansettelsestidspunkt mister et år med senioritet på kombilisten nettopp fordi ansettelsesdatoen regnes forskjellig på SC-listen og kombilisten.

Du kan vel derfor se hvorfor jeg heller ønsker at oppsigelser skal følge de respektive selskaper ;). Men jeg følger ditt argument om at first in last out. Jeg er helt enig. Men når man da snakker om det, kan en jo stille seg spørsmål om rettferdigheten i at alle som er ansatt innenfor samme skoleår blir rangert etter alder ?!? Er man ung kan man dermed risikere å miste jobben til fordel for en som er en dag eldre som har jobbet et år mindre. Det er det jeg er offer for. Så hvis en kan endre på det, så er det jo mer fair for min del om man går etter kombilisten slavisk.

Kanskje på tide med en reforhandling av avtalen. Det skulle jo være klekkende likegyldig for selskapene.

Payscale
2nd Dec 2001, 20:59
"Både ja og nei Payscale"
Det var lige det svar jeg søgte. Vi står mellem to breder...skal vi den ene vej eller den anden? Vi kan da ikke i nogle aspekter være i den ene gruppe og i anden en anden.

Jeg er overrasket over du står anderledes, end en der er startede samme dag i SAS Airline, og har samme alder. Det er da en grov fejl.

Ville det mon ikke bare være bedre at indlemme SC i Airline som en ny type, og bruge Cimber og Skyways som produktionsselskaber. Der må ligge et hav af dobbeltfuntioner.....nu får jeg nok høvl
;)

Nick Figaretto
3rd Dec 2001, 12:03
Du får nok ikke noe "høvl" for den uttalelsen. Vi som jobber i Commuter har sett dette lenge.

Spesielt for den forrige ledelsen i SC, var det et stort poeng å skape størst mulig avstand til SAS. Dermed har administrasjonen i SC økt enormt de siste årene. SC har blant annet egen personalavdeling, eget Crew Service Center, eget lønningskontor, egen dataavdeling osv., som arbeider paralellt med tilsvarende funksjoner i SAS.

I tillegg bygde SC et eget hangar og kontorbygg i CPH til flere hundre millioner kroner slik at man fikk egne crewrom, egen kantine, egen hangar og tusenvis av kvadratmeter kontorplass, ...som må fylles opp, må vite :rolleyes:.

Til alt overmål ligger dette "huset på prærien" så langt unna resten av flyplassen (helt ved THR 30), slik at det måtte en enorm crewtransportavdeling til for å frakte crew frem og tilbake, mealstop-lengdene er blitt øket, standbytid måtte man øke, innsjekkstid er økt til 1 time, alt med argument i den økte transporttiden inne på flyplassområdet.

Den forrige direktøren gjorde alt hva han kunne for å skape størst mulig avstand til SAS. Og hva tjener man på det? Jo, man oppretter og opprettholder en haug med administrative stillinger.

Så det er nok mange titalls millioner å spare på, i første omgang, en samkjøring av alle funksjonene med SAS og deretter, en full sammenslåing av SAS og SC.

Og først da vil vi kunne få rettferdige oppsigelsesansiennitetregler. Men som sagt: en annen policy enn den som er i dag, ville være lovstridig, så lenge SAS og SAS Commuter er to forskjellige aksjeselskaper.

Tiden fremover vil vise hvilken retning den nye direktøren i SC tar. Knut Solberg er en gammel ringrev i SAS-sytemet. Selv om hans jobb nå er å gjøre det som er det beste for SC (som uavhengig selskap), tror jeg allikevel at han har evnen til å se SAS-systemet i en helhet og ta dette med i beslutningsprosessen. (Hvilket den forrige direktøren definitivt ikke gjorde!)

For å nyansere problemstillingen litt bør jeg kanskje nevne at i SAS-systemet er SAS Commuter anerkjent som et firma med stor fleksibilitet og evne til omstilling. Jan Stenberg har sågar uttalt at om SAS hadde opplevd de samme problemene som det SC opplevde under innfasingen av Q400, ville organisasjonen høyst sannsynlig ikke ha klart å takle det.

Denne fleksibiliteten vil man sannsynligvis miste ved en sammenslåing med SAS. Dermed blir sammenslåing et spørsmål om hvor mye man kan tillate at denne fleksibiliteten koster i kroner og øre, før vinningen går opp i spinningen.

En ting er sikkert: SC er i dag nærmere et kostnadsnivå som ikke kan forsvares, enn for tolv år siden.

Nick.

Payscale
3rd Dec 2001, 22:22
You got a point, nick!

yeage1974
7th Dec 2001, 01:19
En af årsagerne til at opsigelser skal ske i respektive selskab indtil 4 år efter ansættelsen skyldes flere ting. En af hovedårsagerne er, at det i Danmark (sikkert også i Norge og Sverige) er lovstridigt, at opsige en person i en stilling pga. arbejdsbrist for så dagen efter at ansætte en anden i hans stilling. I den konkrete situation vil det være lovstridigt, at gøre flg.: opsige SC-pilot får dagen efter at ansætte en SAS pilot i hans stilling!.
SAS havde i 97´ flere jurister til at granske denne regl og de kom frem til dette. Så kan vi jo overveje - hvad så efter 4 års ansættels, hvor det jo skal være iht. kombilisten?? er det mon lovligt - jeg tvivler!.

Kwaheri

Payscale
7th Dec 2001, 03:08
Ja, jeg tror heller ikke, at de har tænkte tanken helt ud dengang. :(

[ 07 December 2001: Message edited by: Payscale ]