PDA

View Full Version : Cimber Air info


Crossunder
1st May 2001, 22:00
Anyone who knows anything about the Danish Cimber Air?
Wages, working schedule, do they hire foreigners?

sofsonteaser
2nd May 2001, 12:47
They hire people from the southeast stern part of Jud land, where people speak as foreigners. :)
Go ahead and give it a try. It is a good G.A./ commuter Company to start your flying carrier.
There is a little hurtle that you have to sign a contract for 3 years and if you leave you will pay a lot of money. The people working there are very nice and they party a lot during their stops (5 days) around in Germany. Give it a shot. You can call +45 7442 22 77 and ask for Soren Byrjalsen or the head of training Mr. Merrild or you can contact them through this web address: http://www.cimber.dk/html.asp?id=478 Good luck.

Crossunder
2nd May 2001, 17:50
Thanks, will do!

smiert spionom
3rd May 2001, 11:27
Dear sofsonteaser !
Sounds like ýou do NOT know much about Cimber, actually they just hired a pilot from Sweden. They do not have 3 year contract and their bond is at the same level as other airlines in denmark.
Cimber is a good company with good payment and social life.
Can only say good things about this company.

Temp Hi
3rd May 2001, 17:36
And as far as I know they also offer base at CPH. I`ve never worked for QI, but those I know who used to, always speek very positive about their time there...

sofsonteaser
3rd May 2001, 20:04
Smiert spion > What do you want to know? ½ a year ago the captains had a fight with the company who did not follow the negotiations that they accepted earlier. I have a lot of good friends there who party every time they are out and that’s fine. I did not say that Cimber is bad did I? If Cimber is the place to stay please tell me why the company I work for just employed, 5 pilots from cimber incl. A captain. If 5 pilots are employed you can bet your ass that at least 5 more from Cimber have flunked the test so that makes it look like Cimber is a place to start and for some people it is a place to stay. Cimber is excellent, and do you think I would recommend it to this guy with names numbers and web addresses if I thought it was crab.
I know that almost every company have bonds except for SAS. But I never heard about any other companies who claimed the full amount of money for the ATR42 course from a guy who left the company, in the middle of the ground school. Say again all after goodmorning :rolleyes:

Hung start
3rd May 2001, 21:27
It just might be your way of saying things sofson, and not what you´re actually saying. Think about it, before you hit the submit button. You sometimes have some valid points on other threads, but you quickly get a bunch of people reacting to how you say things, and not what you say. Now thats not exactly the aim of any writer, is it.
Just some friendly advice ;)

Rgds Hung start. :)

Levente
6th May 2001, 23:58
From a passenger point of view it's great! Their salmon sandwiches are super and the only time I flew with them (Berlin - Copenhagen) the crew of the ATR-42 asked me during my visit to the cockpit if I would like to spend the rest of the flight in the jump seat. Excellent experience. Not an answer to your question but Cimber Air did make an impression on me. :)

Anyone knows if they require their pilots to speak Danish?

Thanks,
Levente

smiert spionom
10th May 2001, 16:50
Mr sofsonteaser !
Eftersom det er et skandinavisk forum foretrækker jeg ar skrive på dansk. Jeg må indrømme, at jeg synes du er lidt for utrolig. For det første hævder jeg ikke, at du ikke kan lide Cimber, men konstaterer blot, at du ikke ved meget om, hvad du smakker om hvad Cimber angår. For det første så binder man sig ikke for 3 år, men 4 år. For det andet skal du ikke betale, hvis du ryger ud mens du går på ground kursus eller eller flunker på simulator kurset. Med mindre min kontrakt er totalt anderledes end de andre. Så rådfør dig venligst med alle dine venner før du fyrer fra hoften igen. For det tredje så siger jeg ikke, at Cimber er stedet MAN SKAL være, men blot at det er et godt sted.......og ja der vil altid være nogle der tager videre ligesom nogle gør fra dit selskab (formoder det er Maersk) til fordel for SAS, Ryan Air mv. Hvorvidt der er mange der har dumpet i forhold til hvor mange der er kommet ind kender jeg ikke noget til, men det er da klart, at man bliver i sit firma, hvis man har dumpet et andet sted. Mon ikke du selv kender til dette, eller har hørt om dette ?
Håber at vi er enige.

sofsonteaser
13th May 2001, 05:56
Smioret spionom??? something
Okay så på Dansk og skåret ud i pap. Prøv at gå ind og kig på din kontrakt .....står der ingen ting om penge der skal betales hvis du rejser inden for et tidsrum ??? Hvis det er sådan er du nok den eneste der har fået sådan en kontrakt. Alle firmaer har økonomisk bindende kontrakt med undtagelse af sas.
Jeg talte ikke om folk der dumpede eller ikke klarede ground skolen men om folk som sagde op under teknisk kursus fordi de fik andet job.

Ja alle mister jo piloter og sandelig om ikke Maersk Air mistede 2 til Ryan Air. En som i forvejen bor i london og så en anden som jeg ikke bør kommentere her. Desuden er der rejst 2 til SAS. Hvor mange er det der fornylig har forladt Cimber. ? Jeg hørte at det var 10. Det er sådan og vil altid være sådan og det skulle du bare være glad for, ellers ville du stadig slide i din jetstream et eller andet for Niels sundberg.

En ting vil jeg gerne have på det rene. JEG SKYDER IKKE FRA HOFTEN.

Hung start
13th May 2001, 12:20
sofson,

Talking Captains now, when you say that 2 pilots have left Maersk, aren´t ya´??
Lots of ex. Maersk copilots where I´m at. Guess that makes Maersk a good place to start.. http://www.pprune.org/ubb/NonCGI/tongue.gif...? No no, only joking!! :)

sofsonteaser
14th May 2001, 02:33
HUNG START > :) :) :) Ja for nogen er det men det er efterhånden blevet et sted hvor folk bliver. Der er ikke så mange der flytter længere og det skyldes nok den forholds vis kortere tid til en kaptajns udnævnelse hos M.A. De sidste 24 måneder har 2 forladt M.A. til SAS og en har fortrudt og blev selvom vedkommende skulle være startet.
Sådan kan man altid blive ved. der er også folk fra SAS der rejser til USA eller andre steder og fordobler deres løn.
Vilde rygter taler om en styrmand der forlod SAS til ryan Air fordi han ikke kunne blive instruktør efter et års ansættelse. Dette må absolut kun være et rygte eller ??? http://www.pprune.org/ubb/NonCGI/eek.gif

Borset fra dette så er vi ved at bevæge os ud på et sidespor. Topic var Cimber Air info og jeg har kun godt at sige. :)

Hung start
14th May 2001, 03:06
Sofson,

Ok. Flere vil nok rejse fra SAS hvis ikke de næste måneder bringer hvad vi kræver på overenskomstsiden.
Den med ham til Ryan Air har jeg ikke hørt, men god fornøjelse til ham da. Hvis det var fordi han ikke kunne blive instruktør, efter eet år, såehh :rolleyes: well, what can you say?
Hvad er tid til kapt. udnævnelse for en nyansat i MA sådan cirka idag.??

sofsonteaser
14th May 2001, 03:37
I øjeblikket er man nede på ca 4 år og 6 måneders ansættelse til kaptajns udnævnelse hos M.A. og med den ekspansion man ønsker fra firmaet kan det komme til at gå endu stærkere. De sidste rygter siger at vi skal til at køre en ny ansættelses runde til juni/juli selvom vi lige har ansat 48 piloter.
Jeg tror at overgangen til aktuelle uge points en uge bagud har trukket tænder ud mange steder. Det er selvfølgelig rigtigt godt for os men det må være dyrt for de forskellige firmaer at man ikke længere kan yde den samme indsats og derfor må ansætte nye besætninger.

sofsonteaser
14th May 2001, 20:43
hej TCAS, ja jeg har hørt at det går stærkt i commuter. Har man timer og tidligere kapajns erfaring skulle der være mulighed for udnævnelse allerede efter 1 år. Det kan ikke lade sig gøre hos M.A. fordi de kører et andet system efter nummer.
Hvor får man så base hvis man vælger at blive lånt ud til commuter. CPH ? Rygtet siger at man må en tur rundt om tronheim eller sådan noget i et par år.

Who knowes, who cares, Hvor er det dejligt at flybrancen har sådan en fremgang og alle vi forkælede røvhuller går rundt og hygger os :)

Hung start
16th May 2001, 00:28
sofson, det er jeg noget overrasket over at høre. Har en kammerat der har været der en 3-4 år, og han mente sidst jeg snakkede med ham, at der ville gå lang tid endnu. I guess things change quick....! Men godt at høre at det går fuld fart deruda´!!!

Ja TCAS, bare det var så vel i SAS. :) Men nu er det jo også kun fordi at mange gamle SC styrmænd har sagt nej tak til kaptajnsudnævnelse, og er gået i SAS i stedet. Derudover kan man vel også med rimelighed sige, at ældre styrmænd i SAS ikke vælger at gå i SC, som de gjorde tidligere, pga. al den ballade der var, heldigvis inden ham du kender :) startede.
I "gamle" dage var det generelt langt ældre SAS styrmænd der gik i SC.
Men det er jo kanon, at det kører som det gør. Nu mangler vi bare noget mere i løn!!!!!!
How´s life by the way TCAS.??
Rgds.Hung

Nick Figaretto
16th May 2001, 00:30
Nei, du trenger ikke en tur innom Norge (Tromsø, faktisk) for å bli FC i SC. Er du i SAS nå, og har 2-3 års ansiennitet kan du starte på FC-kurs i SC med en gang.

Har du derimot ikke startet i SAS ennå (eller har mindre enn 2-3 års ansiennitet), kan du "søke" SC og TOS-base, gå ditt FP kurs, og så gå mer eller mindre direkte over på FC-kurs med en gang.

På TOS basen er det så stor mangel på kapteiner, at SC faktisk har undersøkt muligheten for å ansette FC'er direkte. Dette blir stoppet av foreningene, og dermed må man gå veien om FP-kurs. Er man FP fra før i SAS-systemet (SAS eller SC) kan man begynne på FC-kurs i TOS med en gang.

Se for øvrig thread'en: "Vi vil ha mere penger..." i Scandinavian Forum.

Nick.

------------------
"Pitching down the nose to take maximum advantage of the shape of this highly sophisticated airfoil..."