PDA

View Full Version : Pilotbrist...


Skunkworks
17th Dec 2000, 17:29
Artikel från Dagens Nyheter.
(Copywrite dn.se)

Problem inom flyget

Det är svårt för SAS att rekrytera piloter. Från 2002 är läget extra kärvt. Allt färre rekryteras från flygvapnet. Nu måste man anställa piloter från andra länder. Piloten Christian Magnusson frågar om man måste kräva att piloterna talar ett skandinaviskt språk.

Pilotbrist hotar i framtiden

Av Lars Dahl


SAS börjar få problem att rekrytera kvalificerade piloter till den växande flygplansflottan och den expanderande trafiken.

Den tid är definitivt förbi då SAS bara behövde vifta med lillfingret för att få piloter att strömma till i stora skaror att sålla fram de bästa ur.

- Vi måste tänka i nya banor och uppamma kreativitet, säger Hans Jörgen Jensen, ansvarig för pilotrekryteringen i SAS och SAS Commuter. Om vi inte gör något får vi problem.

Det är den trygga rekryteringsbasen som successivt minskat, de tre skandinaviska ländernas flygvapen. För 25- 30 år sedan stod de för 90- 95 procent av SAS behov. Nu har man några år varit nere i 30 procent och det är en bas som enligt Hans Jörgen Jensen kommer att minska ytterligare. I Sverige har flygvapnets pilotlöner blivit konkurrenskraftiga och rent allmänt minskar flygvapnen i storlek.

För nästa år har SAS anställt de flesta piloter av ett behov på 104 i SAS och 50 i SAS Commuter. Men redan 2002 börjar det kärva och därefter framöver med bland annat stora avgångar perioden 2005 och 2008 då pilotkårens 40-talister går i pension.

- Jag tror på en kombination av åtgärder för att bemästra situationen, säger Hans Jörgen Jensen. Det kan bli sådana inslag som utlandsrekrytering och i samband med det eventuellt egen intensivundervisning i de skandinaviska språken. Ett av dem måste alla piloter behärska av flygsäkerhetsskäl och för internutbildningen.

Annat tänkbart är dispenser från nuvarande åldersgränser för anställning - 40 år i dag - och pensionering där gränsen är. Det är sådant som får tas upp med pilotföreningarna.

En konkret åtgärd är SAS redan i gång med, en grundlig kvalitetskontroll av flygskolor i Skandinavien och utlandet. Förhoppningen är att man den vägen skall få in piloter som fyller SAS-kraven, som bland annat är att man inte bara skall vara bra pilot, inte minst psykiskt, utan också ett fullgott kaptensämne.

Det är piloter som kan komma in i SAS med endast 185 flygtimmar mot det vanliga kravet på 700 timmar, men de får enligt Hans Jörgen Jensen en förlängd internutbildning innan de släpps ut i linjetjänst.

Till problem som påverkar rekryteringen hör konkurrensen från många andra lockande yrken. Och utbildningskostnaden, cirka 600.000 kronor per elev, är en summa som varje ungdom funderar noga på. Den sponsring som SAS ett par tre år svarade för är nu indragen.

- Pilotyrket har inte samma glans och exklusivitet som förr, säger Hans Jörgen Jensen.

Utbildningskostnaden är annorlunda på trafikflyghögskolan, TFHS, på Ljungbyhed, som hör till Lunds universitet och där piloteleverna har samma förmåner som övriga studenter.

* * *

Det här känns som ett bra sätt att använda detta forum - om jag nu blir arresterad för copywrite-brott kanske jag tar tillbaka det jag just sa...

Några kommentarer på artikeln?

Jag tycker man har hört denna visa förut, ändå säger man nej till sökande som senare kommer in på andra (bättre) bolag! Självklart skall man inte tumma på säkerheten, men tyvärr tror jag inte det är det man får fram med sina tester. Jag har själv inte gjort testerna, men har vid ett par tillfällen blivit mkt förvånad när jag sett vilka som blivit godkända resp. icke godkända. Naturligtvis är det svårt att som utomstående veta hur någon har gjort från sig, men min åsikt är att man kanske bör se över sitt uttagningssystem.

/skunks

Baby 8-4
19th Dec 2000, 06:56
Lyder LÆKKERT!!!

:) :) :)

Nite_Flite
19th Dec 2000, 21:29
Det lydder interessant, og ganske uundgåligt. Vi må nok se os om i verden efter kvalificerede piloter. Der går nogle år før end at en ung kollega med 250 timer kan upgraderes til FC. Samtidigt med at tiden som styrmand falder. Gad vide hvor den bliver lavest. Jeg vil skyde på at den kommer ned på 6 år. Bare et gæt..

Vi er jo også blevet mere mobile, så hvis UAL har fået 46 % mere i løn, jamen så vil jeg da også gerne rejse...imorgen helst...tag den Ole Stavad (dansk skatte minister)