PDA

View Full Version : instruktørjobb i norge


Manna420
15th Apr 2006, 22:09
hei

er fortiden i USA og holder på med mine ratings. Er i sluttfasen av commercial og lurer derfor i den forbindelse om hvordan muligheter for instrulktørjobb det er i Norge. Har mulighet for instruktørjobb på skolen jeg går på i USA, men vil helst gjøre det i Norge. Hvordan er arbeidsmarkedet for instruktørjobben.

BestGlide
16th Apr 2006, 09:28
Hvis du er ute etter en instruktørjobb du kan "leve av", så utelukker Norge seg selv :) NAC i Bardufoss er kanskje eneste mulighet uten at jeg vet hva man tjener der. Rørosfly kan være et annet alternativ, men så lenge dem bare har 2 fly (1 single, 1 multi) og du ikke kan regne med å leve av inntektene, så er det kanskje ikke så attraktivt. Til slutt kan du satse på instruksjon i flyklubber. Er vel bare i de få og store klubbene (Oslo, Nedre Romerike, Sola) hvor det er mulig å få en del timer, men det er heller ikke noe å leve av. Vil for øvrig anta at ingen av skolene/klubbene i Norge vil ha deg hvis du ikke har flydd i Norge tidligere.

Er du ute etter flest mulig timer, så skaff deg jobb som instruktør i USA og bli der så lenge du kan.

Regner med at det er opplagt, men siden du er i USA (PEA?) så må du selvsagt ha JAR-sertifikater (CPL og FI) for å få instruere i Norge.

Manna420
16th Apr 2006, 18:26
hei

Greit om jeg forsetter og jobber i USA og opptjener rundt 800-1000 timer, hva er mulighetene for jobb når jeg kommer tilbake til norge etter det. Hvilket flyselskap godtar opptil 1000 timer med singel engine og litt multi. Hvor stort er behovet for piloter fortiden i Norge og litt sett sånn i fremtiden i og med at det tar litt tid for meg å bygge dem.

BestGlide
16th Apr 2006, 21:42
Undersøkte du ikke markedet før du startet utdannelsen?
Finnes flere selskaper som kan være interessert hvis du har 1000 timer og lite multi, men så er det også 1000 andre variabler som teller.

Du kan regne med å bruke mer tid på å konvertere (lese og bestå JAR ATPL-teori) enn du bruker på å samle timer som CFI i USA :)

Manna420
17th Apr 2006, 15:12
selve jaa konverteringen har jeg hørt ikke tar mer enn 3-4 måneder, men atpl derimot har jeg ikke full oversikt over. For å være helt ærlig så undersøkte jeg ikke arbeidsmarkedet innenfor denne yrken før jeg kom bortsett fra sellfølgelig de grønne og fine hager som skolen viste meg.

BestGlide
17th Apr 2006, 19:51
Dette blir vel litt off-topic, men med JAA-konvertering inkluderes også ATPL-teori. Sikkert mulig å bare ta CPL, men det er det ingen som gjør. Du kan sikkert klare det på 3-4 måneder om du har vært flink å lese mens du er i USA....noe de fleste ikke er. Been there, done that :}

msathre
5th May 2006, 06:10
En kompis av meg er instruktør på værnes, så det er jo også en mulighet. I slutten av desember starten av første halvdel av 2007 så fikk jeg vite at det skulle åpnes en ny skole på nesodden som også kom il å trenge instruktører. I tillegg til disse finnes det vel mange andre småplasser rundt om i norge hvor folk trenger instruktører.

Så mitt tips er vel å google etter flyklubber, foreninger og gennerelt flyging i norge, så kanskje du er heldig;)

Lykke t kis!;)