PDA

View Full Version : konvertering


lidwall
20th Jul 2005, 20:16
Det finns säkert flera olika threads om det här ämnet, men jag vill veta om det är gjort i Sverige och på vilket sätt. Det jag är intresserad av är PPL, IR/ME/CPL, plus ev. flygtimmar.

Jag vill veta om någon varit över till USA sen vi gick över till JAR-FCL och sedan konverterat om FAA till JAA. Jag vet att man måste göra om alla prov, men om man är beredd att göra det är det då några egentliga problem? Kan man konvertera alla sina flygtimmar från USA?

Om man ringer Luftis säger de att det inte går, men vissa flygskolor (Flyguppdraget och BFSAA) säger att det går men inte är så vanligt.)


Vad ska man tro?

Någon med erfarenhet lust att berätta?

Tack,
e

DJ Mixmaster
22nd Jul 2005, 18:26
Jeg har ikke konvertert, men jeg kjenner jo godt til hva som kreves. FAA pensum er ganske likt JAA, men eksamenene er latterlig enkle. I tillegg hele teori biten går jo bare ut på å bestå eksamen, og det er en vesentlig forskjell. Man leser for å lære, men pugger for å bestå eksamen. For å bestå JAA eksamen trengs betydlig mer inngående kunnskaper enn for FAA eksamen.
Så, til flytimene. Det spiller ingen rolle hva de forskjellige myndighetene måtte mene om dine flytimer. Det eneste som betyr noe er hva du fører opp i dine søknader til de forskjellige flyselskapene. Om du har en FAA logbok eller JAA loggbok spiller liten rolle. Det eneste hinderet er jo evt ATPL oppflyvning/kapteins utsjekk.
Lykke til!

Catans
23rd Jul 2005, 16:59
Liwall,

Jag konverterade innan det ändrades till det nya systemet och gjorde det genom Flygteoriskolan i Barkaby. Det var mycket läsande men väl värt det. Ring dom och se vad dom har att säga, jag tyckte att de visste vad dom gjorde och verkar ha bra koll på vad det är som gäller.

Catans

2beers
24th Jul 2005, 10:15
Jag har med ett australiskt CPL(H) i botten numera ett JAR CPL(H) som blev klart för ett år sedan i enlighet med alla bestämmelser. Om man frågar luftis om det går att konvertera så säger de självklart nej och de har faktiskt rätt. För vad de menar med ordet konvertera är viktigt att förstå. Det Luftis menar med att konvertera är att du kommer med ditt icke JAR cert och får alla rättigheter överflyttade till ditt (efter några prov) nya JAR-cert.

Det som däremot går att göra och som det inte finns några hinder för, är att låta ditt (t.ex) FAA-CPL ligga till grund för din utbildning till ett JAR-CPL. Isåfall räknas ditt FAA-cert som ett JAR-PPL och att du har minst 150h. Sen gör du modulärkursens sista 50h hos en godkänd FTO. Då har du efter all teoriundervisning, prov och uppflygning ett JAR-CPL(A). Sen är det ju dags för IR också...

Fördelen med att åka till USA: Du kan bygga flygtid billigt. Flygtimmar är alltid flygtimmar, oavsett var de flygs. 1000h i N-reggat fpl är överlägset 100h i ett SE-fpl.
Nackdelen är att du kommer behöva göra allting två ggr. Men om du lyckas få t.ex ett fraktjobb i staterna så kommer du ha bra med erfarenhet som gör allting enklare när du kommer till Sverige.

Kort sammanfattning: Ett FAA-CPL ger dig motsvarande 150h och ett PPL i Sverige när du vill ta ett JAR-CPL, oavsett hur många timmar du har. När du så småningom söker jobb så räknas varenda flygtimme du har skrapat ihop, oavsett var den är flugen. Det finns inga billiga sätt att i slutänden sitta med ett komplett JAR-CPL(A), men det finns mindre dyra.

Bästa tipset är att prata med Jerry eller någon annan på Flyguppdraget, de vet vad som gäller. Flygteoriskolan har också bra koll. För att allting inte ska ta för lång tid så kan du ju börja läsa ATPL-teorin på distans när du är klar med FAA-certet och bygger dina timmar i USA.

Som alltid gäller att om man vill bli yrkespilot idag, så måste man vara betalnings-fetishist :} oavsett hur man gör. Och mycket pengar och fräna ratings leder inte alltid till ett jobb, det hänger ju även på om man är rätt person och är på rätt plats och känner rätt personer.

Hursomhelst, lycka till!

/2beers