PPRuNe Forums - View Single Post - Historiens største flyordre i Europa: Norwegian kjøper 222 nye fly
Old 28th Jan 2012, 16:56
  #16 (permalink)  
aloha1985
 
Join Date: Feb 2008
Location: Europe
Posts: 154
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Tro meg. Det er ingen, INGEN som sitter på arbeidstaker siden i Norwegian å ser passivt på dette. Det jobbes særdeles intensivt på forenings nivå med dette i skrivende stund.
Utifra det jeg leser i media er det god grunn til å tro at det jobbes intensivt både fra pilotforeningens side, hos NF og Parat. Problemet (til folk på pprune, ikke nødvendigvis saken) er nok synligheten til førstnevnte (selv om jeg ser enkelte saker hvor NPF og Parat nevnes som samarbeidende), spesielt da man ikke er tilsluttet hverken av dem (såvidt jeg vet? - correct me if I'm wrong).

Det er klart det kan motvirke sin hensikt for NPF å gå kraftig ut i media mot egen arbeidsgiver når Parat og NF delvis overlapper representasjonen til ansatte i selskapet - men hadde man til eksempel vært tilsluttet NF kunne man markere seg enda tydligere på vegne av de NAS-ansatte. I tillegg kunne man dra nytte av og støtte seg ytterligere på ECA og IFALPA. Man når kun nasjonalt med Parat – ikke internasjonalt – og dette er et problem fordi de internasjonale spillereglene ikke reflekterer norsk arbeidsrett.

Det grunnleggende problemet er splittelse. Selskapenes "splitt og hersk"-strategi er og blir det fremste problemet for ansatte i luftfarten. Når de ansatte selv bidrar til dette ved å organisere seg i flere organisasjoner uten formelle tilknytninger, blir oppgaven å stå imot presset desto vanskeligere.

Kjos gjør selvfølgelig det han må for å posisjonere seg i forhold til de aktørene han nå planlegger å utfordre – for at det skal endre seg må spillereglene endre seg – den jevne forbruker vil fortsatt ha billetter til 1 krone, uansett om de i cockpit er utmattet etter 15-timers pay-to-fly-arbeidsdager og ekstrajobber for ikke å måtte gå på suppekjøkken. Jeg sier ikke at det vil være fremtiden til NAS eller andre selskaper, men det er kun regelverket som forhindrer det.
aloha1985 is offline