PPRuNe Forums - View Single Post - Widerøe tar over for SAS...
View Single Post
Old 14th Nov 2010, 07:16
  #37 (permalink)  
Nick Figaretto
 
Join Date: Apr 2001
Location: Norway
Posts: 361
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Kommer du tilbake, nå da "Nick"?
Spontant: Aldri i verden.

Jeg har fått verdens morsomste og mest interessante jobb, med hyggelige og flinke kolleger i et erfarent og profesjonell miljø. Men alikevel et miljø og et system som har behov for for en modernisering i måten man tenker sikkerhet på, og en oppdatering av systemene som skal sikre kvalitet, kompetanse og oppfølging av sikkerheten i alle ledd. Legger man til at miljøet i tillegg er overmodent for å foreta disse forandringene og er svært åpent for alle innspill som kan være til hjelp i prosessen, så kan man knapt nok be om noe særlig mer.

Med full fleksitid og normalarbeidstid mandag-fredag 0800-1545 (og "sommertid" fra 15. mai til 15. september), fri på alle røde dager, ferie lagt til skoleferier og femtito frihelger i året og ikke minst det at man faktisk avvikler fritiden HJEMME, så kunne det ikke blitt bedre mht arbeidstid heller.

Den dagen brev om retur til SAS kommer i posten, er det uansett uaktuelt å ta noen annen tjeneste enn 737 Oslo. Men selv hvis jeg får tilbud om retur til 737 OSL, har jeg store vanskeligheter med å se de gode argumentene for å hoppe tilbake til 5-2, opptil syv uker mellom hver frihelg og null fleksibilitet og forutsigbarhet. Men den vurderingen skal jeg ta der og da.

litt vanskelig for a se at SK ansetter forst pa CRJ'en. Den blir jo godt dekket av F50 crew. Og avgangen er fra Boeing og MD crew som gar av i pensjon fremover. Bedriftsokonomisk er det jo da erfarene Boeing piloter de vil trenge om de har ambisjoner om a spare....

Men om noen med erfaring vil starte pa startlonnen i SK er igjen et annet sporsmaal ... Den ligger et godt stykke under NAX niva savidt jeg husker.
Etter at F50 forsvant har CRJ rykket ned til jumboplassen på "minst populære flytype" i SAS. For å unngå en del tvangsomskolinger har SAS de siste årene sjekket ut nye kapteiner på CRJ fremfor å omskole de styrmennene med lavest ansiennitet til CRJ. (For disse skulle jo sparkes halvåret etter alikevel).

Dette betyr at de få styrmennene som sitter på CRJ har ingen bindingstid og full biddingrett til alle andre flytyper i systemet, så så lenge det er ledige plasser andre steder, vil disse få oppfylt sin bidding før nyansatte. I tillegg er det lite heniktsmessig å ha en flytype hvor det praktisk talt kun er kapteiner, så en del av disse blir nok tilbakeført til andre flytyper igjen etter hvert som det er behov der. Så det kommer til å bli mange ledige plasser på CRJ som må fylles opp av nyansatte.

Det hjelper lite om nyansatte har rating på 737. SAS har ikke noe reelt behov for "erfarne Boeing piloter". Erfarne piloter har man i bøtter og spann. Boeing eller ikke Boeing er bare et spørsmål om rating, med andre ord kun økonomi. Her er det ansiennitet som gjelder, og jeg kan love deg at de styrmennene som har sittet i 12-13 år på Fokker 50, Q400 og CRJ kommer til å bidde B737, MD80 og A320, alt etter hvor det er behov og hva man har ansiennitet til.

Det eneste som kan endre på dette, er om SAS og pilotforeningene lager en eller annen "deal2 på dette for å lette omskolingsprosessen. Men det tror jeg neppe kommer til å skje. I alle fall ikke på en sånn måte at man nyansetter piloter rett inn på 737/MD80/A320 foran eksisterende styrmenn.

Denne situasjonen, som utløser massive omskolinger mellom flytypene, har SAS satt seg selv i helt på egen hånd, til tross for advarsler og løsningsforslag fra pilotforeningene. Ved å sparke piloter og utløse tvangsskolinger "nedover" i systemet fremfor å benytte de avtalene og forslagene til avtaler som forelå om fleksible LoA-løsninger, har SAS malt seg selv inn i et hjørne. Den eneste veien ut av hjørnet er gjennom en stor mengde omskoleringer motsatt vei igjen, og å ved å reansette piloter.

Lønnen er også noe som kommer til å bli fikset på, så det blir antakeligvis ikke det store problemet uansett.
Nick Figaretto is offline