PPRuNe Forums - View Single Post - Widerøe tar over for SAS...
View Single Post
Old 18th Feb 2010, 05:53
  #12 (permalink)  
Guttn
 
Join Date: Aug 2007
Location: @ some hotel far away from everything
Posts: 734
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Cloudsurfer, jeg tror at de 50 som søker seg til WF kommer til å innse at de får en veldig god deal. Så denne livbåten er slettes ikke ei balsaflåte. Det er endel SAS piloter som bor i nord, så dette er helt sikkert midt i blinken for dem. De beholder sin ansiennitet fra SAS (kall det gjerne konsern-ansiennitet) med tanke på lønn og pensjon, noe de aldri hadde fått om de hadde søkt seg til et selskap utenfor konsernet. Base og feriemessig så havner de nederst i sine respektiver grupper, men dette er nok den eneste kamelen som må svelges. Og å jobbe 7/7 er nok en befrielse fra hvordan de jobber idag. Tror jeg. At en SAS kaptein kan havne på kortbane på Finnmarka ser jeg heller ikke problemet med. Det virker som om det er en oppfatning blant endel at man er født til å bli kortbanepilot (det hadde vært noe det) , men faktum er at vi alle har hatt vår førstereis i disse krevende strøkene. Først med instruktører, så standardiseringspiloter, deretter med seniorkapteiner. Dette er en prosess som er med på ivareta sikkerheten på best mulig måte. Samme gjelder for kapteiner, selv om de nye kanskje får noen flere turer med instruktør/standardisering, og deretter flyr med senior-styrmenn.
Ehhh og nei, det er ingenting som sier at de nye pilotene skal rett på Q400 operasjonen. Dette er noe man kan bidde seg til, og blir tildelt gjennom bytte av baser (til de som har Q400 altså..)
Guttn is offline