PDA

View Full Version : 1000h. Ändå svårt att få jobb?

eikido
21st July 2008, 12:15
Hur stor är chansen att få ett jobb i Skandinavien om man har ca 1000h erfarenhet? Det är väl ändå jätte svårt ? Behöver inte vara jobb på större bolag som Malmö aviations, Sterling osv (jag räknar inte in SAS :}) men jobb flygjobb allmänt som flygtaxi.

Eikido

Hank the F/C
21st July 2008, 12:44
Timmar betyder inte så mycket längre när bolagen vill spara pengar, dom tar i första hand in folk med rating och i andra hand ser dom på timmarna, inte ovaligt med styrmän som har 200h total och en rating.

eikido
21st July 2008, 15:04
Tack för svaret.
Med andra ord så är det lättare att få jobb idag med korrekt TR (~200h total) <-> antal timmar (~1000h exempelvis).

Hur stor är chansen att få jobb om man köper sig TR.
Är bara nyfiken för jag är inte ute efter att köpa TR. Jag vill hellre jobba på ett mindre bolag och flyga mindre plan än stora kärror som A320, B737. Vill flyga typ Beechcraft 1900.

Hank the F/C
21st July 2008, 18:39
På många mindre flygplan gör man typinflygning i själva flygpanet å då kommer du billigre undan, dessutom brukar dessa bolag först anställa sen får du köpa utbildningen av dom, mitt tips är nextjet som flyger 1900 eller lufttransport i sverige eller norge som flyger be200

Anonymus6
21st July 2008, 22:37
eikido,

Med dina flygtimmar så har du större chans att få jobb på business jet. Men just nu är det svårt.

prova norge (widro) eller jetalliance i Östrike.

lycka till

berserker
22nd July 2008, 00:31
Hvorfor skulle han ha større mulighet for å få jobb på biz jets med de timene da mener du?

Guttn
22nd July 2008, 07:57
Hadde ikke DAT B1900D? Hvor ble det av disse? Flyr de fortsatt? Der er iallefall et sted du må betale deg til en jobb...

Anonymus6
22nd July 2008, 08:57
biz jet operatores usually hire FO with at least some time, due to insurance requirment.

Griffin
22nd July 2008, 16:12
Hej Eikido

Det Anonymus6 nog menade var "Widerøe" i Norge och Jetalliance i "Österrike"...

Vet av egen erfarenhet att Widerøe är ett väldig bra bolag även om jag inte jobbar där längre. Sök för FAAAAN!!!! :-D Dem behöver massa folk...

eikido
23rd July 2008, 08:17
Ni får ursäkta mitt missförstånd.
Jag har inte dessa timmar.
Men enligt min plan så ska jag utbilda mig och få totalt ~1000h.
Har lite kontakt så att jag kan få till ~1000h totalt fast dock inte i närheten av Skandinavien eller ens europa!
Efter det (söka jobb) har jag inga kontakter:)
Vill gärna veta hur marknaden ser ut. Är inte den som är naiv och vill flyga stora plan direkt. Så länge man kan få ett flygjobb som kan betala så att jag överlever (~12000 SEK).

Och föresten. Hjälper det att man är färdig utbildad civilingenjör med lite erfarenhet från industrin och fortfarande ung (26) :)?

Hank the F/C
23rd July 2008, 10:26
Mitt tips om du är outbildad idag, sök TFHS eller något "cadet"-program hos nån av dom etablerade flygbolagen, skule tro att dom gillar din tidigare utbilding. Men om du ska flyga lite utomlands försök att få flyga maskiner som finns i sverige typ pa-31, beech 200, cessna caravan etc. då har du nog god chans på ett sånt jobb när du kommer hem

eikido
23rd July 2008, 10:32
Är inte TFHS ett gymnasium eller kan jag ansöka?
nummer två, har du någon lista på "cadet" utbildningar?
Uppskattar svar!

Edit: TFHS är ett universitet. Jag kan ansöka!:)

Tack!

Eikido

Hank the F/C
23rd July 2008, 10:43
Det finns säkert nån här som kan svar på det bättre än mig men kolla in "wannabes forums" lite höge upp på första sidan

Crossunder
24th July 2008, 08:16
Hvis du er ute etter B1900-størrelse, er det bare å samle opp 1.000t og søke Lufttransport og Widerøe i Norge. (Widerøe har 800t totaltid som krav).
Widerøe er nok det beste valget hvis du seinere vil søke andre steder. Dash-8 er over 15 tonn og et Multi Pilot Aircraft. I tillegg er lønna bra, turnusen bra, og flygingen interessant. I noen år ;)
Lufttransport tilbyr gode lønninger og bra turnus, men Staten krever flere timer totaltid enn WF.
Hva med å søke til Universitetet i Tromsø? Vet ikke om det er begrenset til norske studenter? Da slipper du utgiftene, og får i tillegg en Bachelor of Aviation! :ok:

eikido
24th July 2008, 10:50
Jag skulle hemskt gärna vilja ha två bachelors i min portfölj :)

Eikido

JIC
25th July 2008, 06:59
Hi eikido.

Har du set på Ben Air. Jeg tror at det ville være noget der kunne være interessant. Så vidt jeg ved flyver de L410 og metro. Jeg kender en kaptajn der flyve freelance for dem. De skulle vist have mange sjove opgaver.

Good luck

Jic