View Full Version : Howto become IFR current again (FAA)
Avyator
11th February 2008, 16:55
I'm in the socalled "grace period" which means I need to fly 6 approaches & a hold, so I can become current again. In USA this can be done with a safety pilot (private pilot or higher). My problem is to figure out a way to do this in Norway before I have to do an IPC.
Is it possible to log 6 approaches & a hold with a JAA instructor as "training", and then become current again?
Guess I might end up in USA afterall... :rolleyes:
airbatix
11th February 2008, 18:37
I'm in the socalled "grace period" which means I need to fly 6 approaches & a hold, so I can become current again. In USA this can be done with a safety pilot (private pilot or higher). My problem is to figure out a way to do this in Norway before I have to do an IPC.
Is it possible to log 6 approaches & a hold with a JAA instructor as "training", and then become current again?
Guess I might end up in USA afterall... :rolleyes:
Hei,
Jeg regner med at du snakker om aa fornye dine FAA instrument rettigheter. Hvor skal du ta IPC? Norge eller USA?
#1: Det finnes ikke noen "early/grace/base month" for instrument proficiency. Leser du i FAR 61.57 saa staar det ikke noe der. Enten er du innefor 6 mnd. eller saa er du ikke. Det er derimot, early/base/grace naar det gjelder flygere ansatt i flyselskaper og deres trening (USA). Jeg gaar ut i fra at det ikke er det du mener.
#2: Hvis du planlegger en instrument proficiency check saa maa du ikke vaere "current" naar du moeter opp til den. Passerer du sjekken saa er du "good to go" i 6 mnd. til.
Google "FAR 61.56" og 61.41 (instruksjon fra andre enn instruktorer sertifisert av FAA) for mer info.
airbatix
FJS
11th February 2008, 19:43
Du kan fly i Norge. Så lenge du har logga 6 approaches og hold i logg boka når du til ei kvar tid går 6 måander tilbake i tid så er du ok.
"(c) Instrument experience. Except as provided in paragraph (e) of this section, no person may act as pilot in command under IFR or in weather conditions less than the minimums prescribed for VFR, unless within the preceding 6 calendar months, that person has:
(1) For the purpose of obtaining instrument experience in an aircraft (other than a glider), performed and logged under actual or simulated instrument conditions, either in flight in the appropriate category of aircraft for the instrument privileges sought or in a flight simulator or flight training device that is representative of the aircraft category for the instrument privileges sought--
(i) At least six instrument approaches;
(ii) Holding procedures; and
(iii) Intercepting and tracking courses through the use of navigation systems."
Dersom du ikke oppfyller dette kravet må du ta en Instrument Proficiency Check. Instruktøren må ha current FAA CFII certificate. Jeg tok min IPC gjennom AviaTraining på simulator for å være current for en typerating.
"(d) Instrument proficiency check. Except as provided in paragraph (e) of this section, a person who does not meet the instrument experience requirements of paragraph (c) of this section within the prescribed time, or within 6 calendar months after the prescribed time, may not serve as pilot in command under IFR or in weather conditions less than the minimums prescribed for VFR until that person passes an instrument proficiency check consisting of a representative number of tasks required by the instrument rating practical test."
Som du ser her så er det en grace period. Dvs du til en hver tid kunne lese 6 måneder tilbake i tid og ha dei 6 approachene pluss hold for å kunne fly PIC IFR. Dersom du ikke lenger er current så kan du ikke fly PIC IFR, men du har en ekstra periode på 6 måneder til å oppfylle kravene før du MÅ ta en IPC.
Lykke til.
Avyator
11th February 2008, 19:53
Hum, mulig jeg formulerte meg litt feil ovenfor...
Jeg bestod instrument ratingen den 9 mars 2007. Har ikke logga noen approacher etter det. Slik jeg forstår 61.57 så må man ha logga 6 approacher+holding etc de 6 foregående kalender mnd'ene. Visst man ikke har fått gjort det, så har vi en andre sjanse (grace period) på ytterligere 6 kalender mnd'er til hvor dette kan gjøres med safety pilot. Visst man ikke får gjort det da heller så må man ta en IPC. 61.57 (C) og (D).
Så 9 mars 2007 + 6 mnd'er: 9 september 2007. Fra og med denne datoen så har jeg en andre sjanse på 6 mnd'er på å bli current igjen med safety pilot i simulerte forhold.
Så slik jeg tolker det da:
9 september 2007 + ytterligere 6 mnd'er: 9 mars 2008. Visst jeg flyr meg current innen den dato med safety pilot, så er jeg "good to go". Visst ikke, så må jeg igjennom en IPC.
Jeg har lyst å slippe unna IPC, men uansett visst jeg må den veien...kan det bli gjort i Norge? Eller kan jeg bruke en JAA instruktør som safety pilot og logge det som dual, og bli current på den måten... :rolleyes:
I tilfelle jeg har misforstått hele loven, correct me.. :)
EDIT: Såg meldinga di ovenfor først nå...
zakka
12th February 2008, 10:36
Yes you can do the approaches with a JAA instructor, or even better bring a friend who has a PPL as a safety pilot and fly the approaches and holding under VFR.