PDA

View Full Version : Luftfartsskolen..

semmern
2nd November 2007, 14:58
Hva tror folk om å ta ATPL-teori og flyging gjennom Luftfartsskolen i Oslo (ikke Phoenix East altså, men å ta alt her hjemme). Har PPL fra før, og har vurdert både NEAR/NAIA og Oxford osv. Regner med at prisoverslagene på Luftfartsskolen sine hjemmesider er relativt konservative, men det virker likevel hakket rimeligere. Hvordan ser eventuelle fremtidige arbeidsgivere på en utdannelse fra Luftfartsskolen kontra en integrert utdannelse fra f. eks NEAR/NAIA eller andre tilsvarende skoler?

Guttn
2nd November 2007, 15:41
Tror du kommer til å få større utfordringer enn spørsmål om hvorfra du gjorde ATPL-teorien din :ugh:. Teorien er den samme uansett, og det samme er eksamenene, så det kommer helt an på hva som passer deg best. Tror at det som er viktigere å se på er hvor mange flytimer du har når du begynner å bli klar for å søke jobb:ok:

semmern
2nd November 2007, 15:50
Har vel igrunn tenkt samme tanken selv. Noen som vet noe om flyprogrammet til Luftfartsskolen da? Er det ikke på Torp eller Røros? Hva slags fly osv. Regner med at man ender opp med det "vanlige" antallet timer, sånn rundt 250 eller deromkring etter endt utdannelse?

s10an
2nd November 2007, 22:13
Med mindre du kjenner noen som garanterer deg jobb med 250 timer bør du være forsiktig. Hvis du ikke vil ta USA programmet gjennom luftfartsskolen, må du være forberedt på å kjøpe timer eller bli instruktør i europa. Ikke bli nok en pilot med 250 timer uten sjangs for å få jobb.

Guttn
3rd November 2007, 11:17
Nå er det heldigvis sånn at det er manko på JAR-instruktører, mest fordi det er et utrolig tungvint og kostbart system, og at da er selvpiningen mindre å kjøpe seg en typerating selv om det er dyrere:sad::(.

Selv gikk jeg på NAIA, og jeg skulle gjort det igjen hvis jeg stod i startblokka idag. Dette var riktignok snart 10 år siden, men du verden for et fint land å fly i! :D:ok: Tror det er manko på instruktører der borte også siden de aller største selskapene henter inn folk fra regional, regional fra air taxi (part 135) og air taxi tar de med timer, dvs instruktørene:D. Det er nok enkelte som kjøper seg rating der borte også, men det er ikke i nærheten av den saueflokken vi har i Europa:yuk:.

Jeg tror mye av Luftfartsskolen sitt opplegg er selvstudie hjemme og rever mer enn en god porsjon disciplin fra din side. Du kunne forresten tatt deg en tur innom NAK og sett litt på bokverket før du bestemmer deg....:}

semmern
3rd November 2007, 11:40
Glemte jo elegant å nevne at jeg allerede har vært på NAKshop og kjøpt ATPL-bøkene. Er ferdig med fem av de, har holdt på å lese siden i sommer.

Er det dårlige muligheter for å snike seg inn i selskaper som Ben Air eller slikt? Vet at det er et "gjennomtrekk-selskap" med heller dårlig lønn og arbeidsvilkår, men er det ikke greit for å bygge timer og erfaring en stund hvis man er forberedt på å slite litt? Regner jo ikke akkurat med at det blir noen dans på roser det her.

Forresten, hvordan er mulighetene til å bli instruktør her borte? Hva koster en instruktør-rating sånn ca?

Guttn
3rd November 2007, 14:06
Da er du jo godt igang!

Tror ikke du kan snike deg inn i noe som helst selskap, men skjønner hva du mener. De har ansatt folk med alt fra fersk cpl til godt over 1000 total. Gjennomtrekk er ordet, lønna kan man ikke leve av, men det er heller ikke derfor man er der. Erfaringen man bygger der er utrolig verdifull. Tipper man blir kaptein rimelig fort nå også....:uhoh: For å komme seg inn, spesielt i småselskaper, er det viktig å kjenne noen som jobber der. De har vel litt begrensede muligheter/midler når det gjelder opptak og intervjuer, og må dermed stole mye på sine egne ansattes referanser. Ikke så dumt egentlig.

Vet ikke hvor mye instruktør-rating koster, men jeg husker at jeg lot være fordi jeg syntes det var for dyrt, og for dumt at jeg måtte fly fullt program selv om jeg hadde nettopp jobbet som instruktør i usa. Snaut 100000 kanskje?

semmern
3rd November 2007, 14:49
Takk for info! Hvor er du i løypa? Har du jobb, eller er du på de endeløse søknaders prærier? ;)

Guttn
3rd November 2007, 16:15
Jeg er så utrolig priveligert å ha jobb hos Europas eldste flyselskap, hvis man ikke lenger regner KLM/AirFrance for å være det samme som gamle KLM:ok:. Har gått gradene fra elev, instruktør, lastemann, fartøysjef og til der jeg er idag. Og her har jeg det så fint at jeg ikke har tenkt å bytte jobb igjen, hvis det ikke skulle bli skrikende nødvendig. :D:cool:

Nardi Riviera
8th November 2007, 12:14
Selvstudium er ikke like greitt for alle...

Noen som vet om det finnes steder i Norge som har teoriundervisning med lærere?

semmern
8th November 2007, 12:59
Luftfartsskolen har det, her i Oslo ihvertfall. Kursene går over noen uker, og går flere ganger i året.