View Full Version : Noen fått jobb?
Jobhunter
18th October 2007, 18:49
Kjenner dere noen som har fått jobb i det siste, kan dere dele de gode nyhetene.
Vet dere om de må betale egen rating!!!
ILSTOMIN
18th October 2007, 19:31
Hei du!
Er mange som har fått seg jobb i det siste.
Er ikke lenge siden WF hadde intervju, og Lufttransport hadde intervju faktisk i går, og coast air har nettop tatt inn, og tror de skal ha mer folk. Å kjøpe seg typerating nå, er idiotisk!
Men, tror de fleste selskapene ser at du har over 1000TT
BestGlide
18th October 2007, 19:35
WF skal ha nytt opptak igjen rett etter nyttår, og de kjører styrmannskurs både i des, jan og feb (6 på hvert kurs). Og det er mulighet for flere kurs utover våren og sommeren.
ILSTOMIN
18th October 2007, 19:36
Bare et spm.
Hvor holder WF sine kurs, er det hos bombardier i Canada, eh?
BestGlide
18th October 2007, 19:48
Teknisk og operativt kurs i Bodø.
Simulator (100/300) hos Gcat på OSL (tidligere SAS Flight Academy).
Simulator Q400 er på ARN.
berserker
18th October 2007, 23:49
Er det jobber å få nå?
JA JA JA JA!!!
Den som leter finner........
Jobhunter
19th October 2007, 07:58
Norwegian har nettopp tatt inn folk som skal begynne i Januar. Må ha 500 timer multi crew.
Sterling fikk bare litt over 30 foreløpig til å komme på intervju av 70.
Vet noen om Coast krever egen rating. Frister ikke å hoste opp over 150000 for en Jetstream rating!!!!
Jobhunter
19th October 2007, 08:01
Widerøe skal forresten ha ca 35!!! Blir spennende å se hva som skjer når SAS henter inn sine gamle piloter!!!!!
Koster forresten litt over 210000 for Sterling, og man kan ryke ut fra kurset rett som det er, noen som har fått intervju der?
ILSTOMIN
19th October 2007, 08:26
Hei Hei!
Jeg fikk både tilbud fra Coast og Sterling.
Men, hos sterling måtte jeg ut med 250.000DKK + du må betale for hus, mat, mens treningen & linetreningen foregår. Så NEI TAKK!
Coast air hadde 3 år bonding på jetstream, og det virket ganske bra, men lønnen er ganske lav.
Uansett det er masse flyjobber der ute!!. Å kjøpe typerating i dag, er bortkastet, om ikke du vil, må fly 737. Som ikke er noe must for meg.
Guttn
19th October 2007, 08:36
Hvis jeg var jobbsøkende idag så ville jeg iallefall først prøvd meg hos de som ikke krever hverken at du hoster opp en rating eller vil binde deg i x antall år. Deretter bonding. Så rating. Iallefall i Skandinavia:ok:. Jeg hadde også tenkt grundig igjennom hvilket selskap man har som drømmeselskapet, og prøvd mitt beste for å komme inn der. Det beste er å komme til et selskap som man har lyst til å bli til man blir gammel. Og har man ikke timekravene ennå, så er det et par småselskaper som stadig ekk trenger nye lastemannskaper :sad::E
Hunter81
19th October 2007, 08:47
18 mnd bonding i Coast - ikke 36 mnd
Jobhunter
19th October 2007, 08:49
Er bra at noen sier nei. Takket selv nei til jobbtilbud med avisbudlønn!!!
Vet noen ca hva man får i Coast. Jeg vil vurdere bonding, synes det er en grei deal. Men jeg sover ikke godt om natten hvis jeg ikke kan betale lån og levekostnader.
Har kostet en god del å ta denne utdannelsen, og har ingen planer om å fly gratis, men vil heller ikke gå for lenge uten å fly.
ILSTOMIN
19th October 2007, 09:09
Tror det var 280.000 NOK + diett i coast air for F/O på jetstream.
Og er rimlig sikker på at WF har rundt 380.000, men eneste med WF er at du må igjennom det morroe testene deres, + mye flyging i nordnorge som ikke er min favoritt...
Hunter81
19th October 2007, 09:38
Bør bli rundt 340000-360000 NOK året alt inkludert i Coast...
ILSTOMIN
19th October 2007, 10:01
Ikke vet jeg...
Hvordan går det med coast for tida da?.
Årsresultatet for 2006 var :-19 530 000 NOK!
Det får også nå konkuranse fra CityStar Airlines med sine Dornier 328. Håper det går bra for coast!
BestGlide
19th October 2007, 10:27
Startlønnen hos WF er ca 390.000 + småtillegg og diett. Så om man bruker Hunter81 sin regnemåte ender man opp på ca 430-440.000 inkl alt sammen.
Guttn
19th October 2007, 12:22
Så kan man også nevne en fin jobbturnus og at selskapet gikk med 100mill i pluss :ok::D. Så kanskje det ikke er så dumt å prøve å bestå testene?
Jobbhunter, er det lønna i Benair du snakker om eller? :yuk: Nå blir man riktignok kaptein der ganske fort siden de fleste får seg jobb med mye bedre betingelser rimelig fort. Husker ikke om man fortsatt må betale sin egen utsjekk til en latterlig pris, men det gjorde man for et par tre årsiden iallefall:{:ugh:
Jobhunter
21st October 2007, 12:46
Hei
Det var ikke Benair nei. Ønsker ikke å si hvilket selskap det var. Vil vurdere Benair hvis ikke andre alternativ dukker opp. Snakket med en der som sa de hadde mistet folk fordi de måtte tjene mer penger for å betale lån.(styrmenn) Tror de tjente 13000 brutto. Men er ikke helt sikker på at det stemmer.
Som kaptein tror jeg lønnen er ok.
Har bare hørt at Widerøe skal ha ca 35, Sterling 40, Norwegian 100, SAS 60, så håper å komme inn hos noen jeg kan jobbe hos over lengre tid. Det blir spennende å se frem mot jul.
Har over 1000 timer så håper ting ordner seg!!!
BestGlide
21st October 2007, 14:22
SAS skal visstnok ikke ansette noen i 2008 likevel sies det nå. Uansett når de begynner å ansette igjen, så vil det ta lang tid før de tar inn noen "utenfra" som ikke har jobbet i selskapet tidligere.
bararo
21st October 2007, 14:54
Jobbhunter. Kan du ikke bare si hvilket selskap det er da som trenger folk da? Har selv godt i årevis uten jobb så jeg er mycket interessert i å vite hvem som trenger folk. Ja jeg er enig i at man skal si nei til Avisbudjobblønn, men det blir en avveining man ma ta etter 5-6 år uten jobb. Alternativt blir å kjøpe en rating noe jeg også er imot, men skal man engang inn på markedet så må man kanskje bite i det sure eplet ett års tid.
PW2040
21st October 2007, 17:07
Hi Guys.
Star Air ( DK )søger p.t FO's til B767 med base i Köln.
www.starair.dk og http://www.pilotjobsnetwork.com/factfile.php?id=ap7h6s426hsmafqtfb6g8teu5y5r9nk70havz4mu5023 5fm8fec
Kun en nordmand for øjeblikket.
Greetings from FL430
toffy
22nd October 2007, 08:19
ILSTOMIN wrote:
"Men, tror de fleste selskapene ser at du har over 1000TT "
Men får de det? Fins det folk igjen i Norge med mer enn 1000 timer som ikke har jobb i et ordentlig flyselskap?
Jobhunter
22nd October 2007, 08:24
Stillingen jeg ble tilbudt er desverre besatt. Du må nok ha is i magen litt til.
Har flydd i mange år, men kjenner en god del som har fått jobber siden det siste året, og de sier det er forholdsvis få søkere i deres selskaper. Men det er på ingen måte mangel på folk. Men de fleste jeg kjenner søker stort sett i alle selskapene, så jeg tror disse kan forsvinne kjappt. De som har jobb tar heller ikke å sletter sine søknader hos selskapene de har søkt hos.
Tror fort selskapene kan få en overraskelse når de tar ringerunden.
Alle jeg kjenner har betalt ratingen selv.
Har noen bekjente som kjenner en SAS kaptein som går av i år, og han var på "pensjonist" kurs i regi av SAS. Har hørt de mister ca 70-80 per år fremover. Snakket med en Widerøe pilot som var i kø for å starte i SAS, og han hadde fått signaler på at de skulle hente inn de som hadde fått jobb i SAS tidligere. Men har ikke hørt noen dato for dette, så det kan selvsagt tenkes at det ikke skjer neste år:*
Forventer ikke selv å begynne i SAS, men all bevegelse i markedet er positiv!!! PPRUNE er tross alt et rykteforum, og det er positivt å høre om andre som kommer seg i lufta!!!
Jobhunter
22nd October 2007, 08:30
Vet personlig om 3 stykker med over 1000 timer, og 5 som har mindre enn 1000. Spør meg igjen etter jul, så får vi se hva som er igjen!!!!
Guttn
22nd October 2007, 08:41
Jobbhunter, jeg tror Benair-styrmenn i 100% stilling tjener 14800 brutto, diett i tillegg. Men problemet er at de holder alle styrmenn på tilknytningsavtaler, dvs et fint ord for freelancepiloter, med 750 om dagen, uten garanti for hvor mange dager i måneden man flyr og hvilke dager. Ikke rart folk må slutte for å få en bedre betalt jobb for å betjene utgifter:rolleyes:.
Har man 1000 timer idag så burde man absolutt bli invitert til flere opptak:ok:.
Tror ikke at noen som har fått jobb aktivt ringer andre selskaper for å slette søknadene sine. Hvorfor skulle de det? Kan like gost la dem ligge og sende oppdateringer hvis det skulle være nødvendig senere. Ja takk begge deler :}
Jobhunter
22nd October 2007, 09:03
Som nevnt er jeg optimist for tiden!! Kommer nok et lite rush utover høsten og våren med ansettelser. Vil vurdere Benair om jeg ikke får noe annet, får bare spare opp noen kroner før jeg søker!!!
Har du peiling på hvor lenge man normalt sett må vente for å bli Kaptein?
Får man fast base i Benair, eller blir man flyttet rundt omkring? Kunne evt hatt en deltidsjobb ved siden av.
Hadde vært spennende å hørt noen rykter om SAS, de har jo ikke ansatt en sjel siden 2001, hvis dette fortsetter ser vi snart gåstoler i cockpiten;)
Har hørt de har bestillt masse typerating plasser neste år, men vet ikke om de har tenkt å hente inn nye folk, kanskje vet de det ikke selv heller!!
ILSTOMIN
22nd October 2007, 09:13
Hei!
Et tips visst du vil unngå typerating kostnader, før jeg fikk jobben jeg ville ha, søkte jeg overalt, det vil si overalt.
La søknaden min hos flere slike "rekruteringsfirma" etc, Randhem, Rishworth, + mer. Har fått gode tilbake meldiger om jobber, men det er ikke akkurat drømmejobber, men de er sikkert spennede jobber. Feks, ATR i india, King Air i malaisya etc... Det er noe å vurdere, visst du ikke har famile etc...
Men kan også lønne seg å ha litt is i magen, jeg begynte først å jobbe for 13000, + diett. Måtte jobbe to jobber :ugh:
Men, nå ser det ut som det ordner seg!!.
PS; www.flightglobal.com er også en bra plass å lete etter jobb... :ok:
Guttn
22nd October 2007, 09:20
Vet ikke hvor lenge man er styrmann der nå, men opprykk er nok en kombinasjon av
-selskapets behov
-ditt antall flytimer (totaltid, ikke nødvendigvis på type...:ouch:)
-ansiennitet
Har hørt at de mister 5 piloter ved årsskiftet, så mulighetene for raskt opprykk er alltid tilstede. Kommer an på om du føler du er erfaren nok til å være kaptein ifr vinterstid uten å ha gjort dette som styrmann...
SAS hører jeg har bestilt masse kursplasser for 2008, og de ansetter nok etter prinsippet first out, first recall. Men snittalderen der er høy nå, så etterhvert er jo resultatet gitt.
WF sine nettsider hinter om opptak på nyåret. Ikke dumt å søke der:ok:.
Suntair ansetter fra tid til annen, så her er det lurt å følge med når rikingene bestiller nye fly. Søk da:}.
toffy
24th October 2007, 11:10
her var det mange spekulasjoner, jeg sitter på inside informasjon fra et par selskaper. Dette er ikke rykter, dette er hard facts:
1.
SAS har bestillt 100 plasser på flight accademy. Disse skal fylles av tidligere oppsagte piloter (300 stk). Hvor mange av disse 300 som kommer tilbake vet INGEN. Det har ikke blitt sendt ut noen forespørsler fra SAS som ber disse komme tilbake. Hele SAS konsernet trenger 130 piloter i året fra nå og de neste 10 årene, hvis de begynner å ansette i år. Det gjør de ikke, så hvis de starter neste år er behovet rundt 150-60 per år.
Når de som vil komme tilbake er tilbake, så er turen kommet til en gjeng fra NAC som var godkjente i SAS og som bare ventet på startdato da 11. september kom.
Når disse er ansatt kommer turen til alle andre som vil jobbe der.
2.
Widerøe hadde akkurat opptak. Mange der hadde under 800 timer, og de har innkallt folk med 500 timer til intervju i etterkant av prøvene. Det blir nye prøver i starten av neste år. Wideroe liker at folk har hatt søknaden sin inne der en stund, og at den blir oppdatert, så om du søker nå så er det ikke noen selvfølge at du blir innkalt nå i første omgang, selv om du har 800 timer eller mer.
Widerøe lekker litt. Noen styrmenn går til Norwegian pga, gode muligheter for å bli kaptein. De har også mistet noen til Cathay Pasific. For å holde på styrmenn ble det kronetillegg i lønnsoppgjøret tidligere i år.
3.
Ben Air lekker som en sil. De mister piloter til alle flyselskaper ukentlig. Dette er selvfølgelig pga. de dårlige betingelsene de har. Deres problem er i første rekke kapteiner, fordi det kreves litt erfaring for å humpe rundt Caravan om vinteren. Det er også veldig opp og ned med hvor mye det flys der. De får og mister ruter i samme takt som jeg skifter sokker (daglig) så hva fremtiden vil bringe her vet ingen. I Ben Air hersker det en frykt for at de skal miste så mange piloter så fort at det ikke er mye flyselskap igjen. Ben Air har klart seg godt nå som tidene har vært magre for piloter, men nå er dette i ferd med å snu. Gjennomsnittssøkeren i Ben Air har 200 timer.
35G45
24th October 2007, 12:23
her var det mange spekulasjoner, jeg sitter på inside informasjon fra et par selskaper. Dette er ikke rykter, dette er hard facts...
La vær å kalle disse ryktene du utleverer "facts." WF lekker mer enn bare "litt", og hvem som skal fylle disse "100 SFA" plassene er på langt nært avklart.
Og det staves "Pacific".
ILSTOMIN
24th October 2007, 13:26
Hva med PPFuNe = Professional Pilots Facts Network :D
BestGlide
24th October 2007, 14:59
Mr. Facts, æ har no et par kommentara :)
1 - Skal vi snakke mer om "facts" fra SAS, så har SAS sendt ut mail/brev til disse 300 tidligere oppsagte piloter. Men ikke mer konkret enn at noe forberedes i forhold til å ta folk tilbake, men ikke noe om når. Samtidig sier ander piloter i SAS at de har fått beskjed om at det heller ikke i 2008 skal tas tilbake/ansettes nye piloter. Mulig de 100 plassene du snakker om som er bestilt, er omskolering av piloter innad i SAS? Kanskje MD80-folka skal over på 737? Eller kanskje Fokker50-traverne skal over på 737? Eller kanskje noen fra Q400? Mulighetene er like mange som det er piloter i SAS, for ingen sitter på samme informasjon, men setter sammen litt herfra og derfra. Tipper dine kilder er like sikre som mine :)
2 - Her kan vi snakke facts. WF mister 5 styrmenn til Norwegian ca ved nyttårstider, 1 har allerede gått til JetX, 1 går til SundtAir i høst, 1 (ikke noen) går til Cathay Pacific i høst, og 1 gikk til Britannia tidligere i år. Totalt er det 11-12 stk som har sagt opp i år. Men mulig det blir flere fremover, og det er heldigvis normalt i et godt arbeidsmarked. Vet om flere som er ute og snuser i andre selskaper.
storlax
24th October 2007, 19:14
Hej Ilstomin
Undrar bara om du fick jobb erbjudande utan att ha typerating hos dem här rekruteringsfirmorna (Randhem, Rishworth och fler)? Skulle flygbolaget då betala för din type rating? Vad flyger du för plan i dag? Jobbar du fortfarande hos det företaget?
Har fått gode tilbake meldiger om jobber, men det er ikke akkurat drømmejobber, men de er sikkert spennede jobber. Feks, ATR i india, King Air i malaisya etc... Det er noe å vurdere, visst du ikke har famile etc...
Hoppas du svarar dem här frågorna
Guttn
24th October 2007, 22:17
Toffy, benair lekker nok piloter, men kanskje ikke som en sil. Og jeg tror ikke de mister piloter på ukentlig basis. Så mange fatse piloter har de ikke. Men at pilotene er attraktive fordi de har operativ erfaring er helt sikkert. Ikke så mange som kan skilte med det idag. Iallefall ikke de som løper rett til nærmeste trto for en 737 rating uten å ha vært ute ei vinternatt eller to før:yuk::=:mad:. At de søker andre seslkaper har nok mye å gjøre med betingelsene, og kanskje også litt med deres ambisjoner med yrket sitt. Tror ikke det er så veldig mange som begynte pilotutdannelsen som ønsker å pensjonere seg på en caravan-karriære? Eller?:}
Har gjennomsnittsøkeren 200tt? Rett fra flyskolen så er det noe av det smarteste du kan gjøre for å virkelig lære å fly:D. Bare synd at man lever under fattigdomsgrensa en stund:{. Det positive med den gjengen er at ALLE som har vært der har fått seg pilotjobb med mye bedre betingelser. Så da er det kanskje ikke så ille å gå "plikttjenesten" allikevel?:ok:
Jobhunter
25th October 2007, 17:59
Hvis alle ryktene stemmer så trenger SAS altså 100, Norwegian 100, Widerøe 35, Sterling 35-40, Benair 5. Pluss det Westair, Kato Air osv vil ha bruk for. Det er i hvertfall mer en Knut og Tor greier å kjøre igjennom på Røros Pilotfabrikk AS på en stund. (med mindre Knut jobber 24 timer i døgnet)
Jeg venter i hvertfall med å trygle DNB om en formue for en typerating til i hvertfall neste sommer!!!!!!
Har blitt oppfordret å søke Sterling, men er redd jeg ender opp i et lite hyggelig møte med namsmannen;)
empati
27th October 2007, 23:41
Legger SAS ned Intercont, vil der være 300 sjåfører tilgjengelig!:uhoh:
OK, de er nesten alle 50+:hmm:
X antall Q400 sjåfører trenger vel ny jobb snart:eek:
Så var det 60+ da....:ugh:
Tviler på at de 300 kommer tilbake til en b-skala.:oh: De fleste av dem har gode jobber og pensjonspoeng der de er. Det er ikke alltid grønnere på andre siden...
Jobhunter
28th October 2007, 11:37
Det kan skje mye rart i denne bransjen, men tror neppe vi ser noen gamle SAS piloter i søknadsbunken hos Benair!!!
Guttn
28th October 2007, 14:36
Den søknadsbunken tror jeg har vært på slankern i et par år nå :uhoh::uhoh:
Empati, det kommer helt an på hva den enkelte ønsker. Noen har det flott andre steder, noen er kanskje ikke lenger flyvende :bored:. Mens andre ønsker å komme tilbake til selskapet pga andre årsaker. Penger er absolutt ikke alt. Det som veier tyngst etter en stund er livskvalitet. Man kan være rik på så mangt :ok::cool:
empati
28th October 2007, 14:59
Guttn! Selvfølgelig, SAS er SAS, og mange kommer nok bare av den grunn. Men ikke alle 300, kanskje 30!?
Og så slo en av mine spådommer til; SAS fjerner alle Q400!!!!!!!!!!
SAS leaser inn erstatning + omdisponerer fly. Min neste spådom er at SAS bestiller et stort antall fly snart. De skal erstatte Q400, MD80 og Classic.
TuckUnder77
31st October 2007, 15:37
Noen som vet om det var mange som ble tatt inn på det WIF-kurset som skal starte 3. desember?
BestGlide
31st October 2007, 16:57
6 stk......
Timmy79
1st November 2007, 16:38
6 stk av hvor mange søkere?
BestGlide
1st November 2007, 19:54
Sikkert flere hundre søkere, men det er jo umulig å lage noen fornuftige og logiske forholstall ut ifra noe slikt siden ikke alle søkere i søknadsbunken har vært inne til opptak. 6 stk er planlagt i desember, 6 stk i januar og 6 stk i februar. Og det er planlagt/estimert flere kurs utover i 2008. Antall blir sikkert litt justert siden Q400 er historie. Uansett så kjøres de første kursene som planlagt virker det som, for folk har senest i dag fått tilbud om kurs i desember/januar.
Jobhunter
2nd November 2007, 08:45
Ser at det står en artikkel i VG om pilotmangel i Lufttransport, de får bare ringe meg før de klager på lite folk;)
Noen som har fått jobb der i det siste, ser på nettsiden at kontrakten deres evt fornyes i November, men virker som de ansetter folk nå.
Noen som vet hvilket erfarings nivå de ansetter folk på?
FlyingNikonian
2nd November 2007, 09:19
På deras hemsida står att tidskravet är 1000TT, varav max 500 får vara på snurrande vinge.
Jag sökte i somras (ca 800TT 500+ME), men har inte hört någonting.
Så de är nog inte alltför desperata ännu!? :E
BestGlide
2nd November 2007, 09:30
Jobhunter, dersom du vil ha jobb må du være litt aktiv. All info finner du her: http://www.lufttransport.no/
storlax
3rd November 2007, 00:45
Nu är det dags, jag ska på intervju i nästa vecka, på torsdag blir det. Jag är lite stressad redan nu men vi får se hur det kommer att gå. :)
Men jag får köpa själv type ratingen tror jag.:*
berserker
3rd November 2007, 01:21
Hvem,hva,hvor?
Ikke selg rompa di ved å kjøpe deg rating!
Guttn
3rd November 2007, 11:10
Skal man tippe; Sterling, Flynordic, Nas, eller kanskje Benair? :ugh:
I det minste god trening i intervjuer, og det er interessant å høre hva de har å si vs det som egentlig er sannheten; at alle ansetter nå:}
Lykke til, og skriv gjerne om opplevelsen:ok:
Jobhunter
3rd November 2007, 15:01
Bestglide, du har rett idet. Har fått mange jober på den måten, men er redd noen av flyselskapene må være leie av folk som ringer å maser, jeg venter enda litt til, så skal jeg prøve å sparke inn noen dører!!!!
Storlax, håper du forteller hvordan det gikk, og hvilken erfaring du har!!!
Lykke til!!!!
Nick Figaretto
6th November 2007, 06:17
Min neste spådom er at SAS bestiller et stort antall fly snart. De skal erstatte Q400, MD80 og Classic.
Oj! Hvilken spåmann den mannen er! Har du noen aksjetips, eller? :}
BestGlide
8th November 2007, 23:28
Har du forsøkt Norwegian? Med din erfaring bør du være kapteinskandidat rimelig raskt
storlax
9th November 2007, 12:53
Hej :O
Nu är det klart, var på intervju i går och fick jobbet. Känslan är lite konstig men jag är himla glad:D:D.
Jag ska själv betala för ratingen och när den är klar så blir det company kurs (en vecka) och så kan man börja flyga.:8
Det handlar annars om en turbo prop.:ok:
Annars har jag rundt 600 TT varav lite över 100 ME
Tror jag tar annars några öl i kväll:bored::bored::bored:
heheheh
FlyingNikonian
9th November 2007, 17:14
.....några öl?!?!?!?!?:8
....koppla upp dig direkt till pumpen istället, vetja!!!:E
Grattis!:ok:
Frank37
11th November 2007, 12:51
Hi guys,
I have been invited to Norwegian for an interview, is there anybody who can help me out about what to expect? Id appreciate it, thx a lot.
F
bfisk
14th November 2007, 10:19
Er det noe vits i å begynne å søke før man har JAR papirer? Regner med å ha JARen i boks utpå våren en gang, men vil jo gjerne være litt aktiv i forkant...
Jobhunter
14th November 2007, 21:49
Etter hva jeg har hørt er det sløsing av tid!!!
Men kjenner du noen i selskapene kan det muligens gi deg en fordel.
Vso
14th November 2007, 22:34
Det er ingen vits å ringe rundt uten å ha ALLE papirene i boks. Det er mange som ikke får JAR-FCL papirene i orden slik de hadde håpet på, i rett tid.
Ingen selskap bruker tiden sin på flygere som "snart" har alle papirer i orden.
Tror heller ikke det er så smart å ringe og mase for mye, ingen husker navnet ditt uansett, med ett unntak, og det er hvis du har ringt for mye, og det er ikke særlig positivt.
:}
Guttn
15th November 2007, 12:26
So 8% of your pollers are working for operators who are traditional and don`t expect you to put yourself through training to work for them. 36% still looking for a job with said companies:D.
But your poll does not say how long the jobbseekers have been jobseekers, does it? That puts some perspective on things.
Norrington
15th November 2007, 14:17
Yes, but I'm not interested in how well they have timed their training with the market. As you know from 2001 to 2003 the market was going downhill and probably no low-timer was employed, but since then the market have constantly been improving and now 2007 the market is rely good (and we might have reached a peek).
I'm more interested to know if fewer pilots have to self sponsor their own training since the market is good right now.
(I know I missed to ask if they have paid for line training as well).
TuckUnder77
17th November 2007, 08:35
Noen anelse om hva som skjer nå?
http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.4054307
BestGlide
17th November 2007, 10:57
Det var da ullen artikkel til NRK å være, men ikke overraskende (og egentlig ganske logisk) dersom Widerøe justerer rutene i forhold til produksjon med Dash8-300 i stedet for Q400. Er neppe snakk om permitteringer/oppsigelser, for det skal kjøres styrmannskurs både i desember og januar, og muligens også 2 ekstra kurs innen påske.
Guttn
17th November 2007, 11:53
Han sier det skal være en plan i løpet av neste uke, så vi får se.
Guttn
17th November 2007, 11:58
Norrington, right on the money. 2001-2003 were disaterous for many a lowtimer as well as many experienced pilots. If we are looking at the peak right now I don`t know, but I don`t think so personally. Just look at how the JAA is trying to make life easier by introducing this lame MPL license :mad: and also trying to increase dutytimes claiming that this is good for aviation safety:confused:. At the same time the FAA are investigating into too many reports of pilots falling asleep inflight:D. And with all these companies buying new aircraft one would think that they also would need some drivers. :}
BestGlide
17th November 2007, 13:03
Guttn, hvem han skal ha en plan i løpet av neste uke?
Guttn
17th November 2007, 15:19
- Det er noen ruter vi kanskje må redusere på, og det kan også bli aktuelt å kutte helt ut enkelte ruter, sier Kongsteien, og legger til:
- I løpet av en ukes tid vil vi ha avklart detaljene i dette
Sakset fra artikkelen, så da vet vi kanskje mer neste uke?:confused:
BestGlide
17th November 2007, 15:44
Jasså ja :)
Burner21
20th November 2007, 16:04
Noen som kan fortelle hvor lang tid det tar fra man begynner på kurs i WIF til man er på "line"? Er dette noe Bestglide kanskje kan svare på? Jeg er en av de som starter på kurs i desember:O
BestGlide
20th November 2007, 17:29
Regn med ca 3 måneder. 2 måneder ground school (teknisk og operativ), deretter ca 1 måned i stimulatoren. Guud løkk og vælkømming til gards! :)
Burner21
20th November 2007, 19:37
Takker så mye:ok:
Guttn
20th November 2007, 22:44
Gratulerer med fin jobb! :D Blir mye ratting og landinger på deg da:ok:
meho
28th November 2007, 07:02
Hej alle.
Er der nogen herinde der ved noget om Coastair om de snart skal bruge flere ATR F/O?
Martin
TowerDog
28th November 2007, 14:03
deretter ca 1 måned i stimulatoren.
1 måned i stimulatoren...?
Det var da voldsomt, praktiserer Dere for månelandinger, eller er det et par dager fri innimellom hver økt?
Jeg gjorde nettopp ferdig et sim-kurs som gakk 5 dager i strekk med 4 timer "box" pluss 2 timer brief per dag, deretter 2 dager fri med ytterliggere 5 dager i kassa. Totalt 12 dager inkludert oppflyging og LOFT. :ugh:
BestGlide
2nd December 2007, 18:10
Er en god del fri, så 1 måned fra man starter i simmen til man er ferdig :) Husker jeg ikke feil er det 40 timer inkl. skill test.
Jobhunter
2nd December 2007, 21:45
Noen som vet om Lufttransport har ansatt folk, vet at de trenger en del folk, men lurte på om noen har vært på intervjuer?
buckfifty
2nd December 2007, 22:14
Lufttransport ansetter for tiden ja. De hadde en intervjurunde 21-23. november. Ikke helt sikker på hvor mange som deltok, men kan tenke meg en 10-12 stk. Første kurs starter opp rundt månedskifte jan/feb '08, og deretter blir det slag i slag utover våren. Har du ikke oppdatert søknaden din på en stund, er dette noe du bør gjøre i dag.
cockpitforum
3rd December 2007, 07:20
TowerDog,
1 måned i stimulatoren...?
Det var da voldsomt, praktiserer Dere for månelandinger
Tror nok ikke Wideroes Dash8 er egnet for månelandinger, men 2 måneder ground school `pluss 1 måned type rating kurs på Dash8 er nok den tiden det tar i et JAR selskap.
Skulle anta at de som begynner i WF får et slikt program:
Som nyansatt må du igjennom et såkalt Conversion Course (SOP, SEP, First Aid, Dangerous Goods, Security osv.)
Teknisk kurs på typen tar mellom 2 til 3 uker.
Typekurset har rundt 12 sessions a 4 timer i simulator.
Jobhunter
3rd December 2007, 09:10
Takk for god info.
Hadde satt pris på om noen vet hvilket erfaringsnivå LT trenger for en styrmann. (vet selvsagt at 1000 timer er minimum)
Teller litt på knappene om jeg skal prøve å få en Caravan jobb for å skaffe litt mer erfaring under beltet.
Guttn
3rd December 2007, 10:07
Jobhunter, caravn-jobb er et bra sted for å lære (for det meste på egenhånd) hvordan man flyr operativt, hvordan ting egentlig gjøres. Det er en del forskjeller mellom hva man leser i teoribøkene og hvordan ting fungerer ute i det virkelige liv. Du kommer til å lære deg situational awareness veldig fort (S.E. IFR i isingforhold om natta gjør at du må virkelig vite nøyaktig hvor du der:eek:). Og det er utrolig moro når man vet at når man etterhvert får seg jobben man ønsker seg basert på at man har endel erfainger som gjør at man har gjort seg fortjent til det, så føles det som en ganske stor seier. Hold hodet høyt, brystkassa fram og ha rak rygg:ok:
buckfifty
3rd December 2007, 16:05
Jobhunter,
jeg var bare så vidt over 1000 timer, og ingenting av det var "airline operasjoner", men ble likevel tilbudt intervju. Har du fire siffer i boka, trenger du ikke se deg rundt etter flere timer før du søker tror jeg.
Derimot har jeg inntrykk av at referanser er svært viktig hos LT. Så hvis du ikke har spesielt stort nettverk innen norsk luftfart, vil jo en caravanjobb kunne hjelpe på mye.
Jobhunter
3rd December 2007, 18:24
Får bare vente litt til, har både referanser og timer, så kanskje skjer det noe rett over jul. Blir bare ekstra ivrig om dagen siden Benair kjører intervju denne uken. Virker som det skjer mye om dagen, tror nok selskapene har en bedre oversikt i Januar etter Norwegian har ansatt det de trenger.
Var positivt å høre at du fikk intervju med litt over 1000 timer.
BestGlide
3rd December 2007, 18:52
"...tror nok selskapene har en bedre oversikt i Januar etter Norwegian har ansatt det de trenger."
Say what? Ka du mein?
Uansett så er ikke Norwegian er ikke ferdige med å ansette i januar...
Guttn
3rd December 2007, 21:13
Skal benair ha intervjuer igjen? Vet du hvor mange de trenger, eller rettere sagt... skal ha?:}
BestGlide
3rd December 2007, 22:22
Ryktene sier at 5-6 stk i Coastair sa opp før helgen (skal begynne i DY og WF), så de vil nok trenge folk i løpet av de neste 3 månedene.
Jobhunter
4th December 2007, 10:36
Kjenner en i Norwegian som sa de skulle ha ca 100 stk innen Januar 2008. Dette hørte jeg vel i august tror jeg. Kjenner også nyansatte som begynner i Januar, men det kan selvsagt tenkes at de skal ha mye mer folk utover året, kjenner ikke til noe konkret der!!
Jobhunter
4th December 2007, 10:38
Har ingen aning om Benair sitt behov. Vet bare at de har intervju torsdag denne uken, og at de hadde mistet over 6 piloter fra Jan-Juni i år, så jeg ville tro de må ansette litt for å holde aktiviteten igang.
Westflyer
4th December 2007, 11:06
Mener å ha hørt at Helitrans på Værnes er ute etter både styrmenn og kapteiner. Visstnok ikke ufyselige timekrav og brukbar lønn...
Noen som vet noe om dette??
TuckUnder77
6th December 2007, 07:07
Noen som vet hva som skal til for å ryke ut på et Norwegian-intervju dersom man tilfredsstiller timekravene deres? Tar de inn alle som svarer sånn nogenlunde for seg, eller driver de faktisk en selektering?
emilmsveen
26th June 2008, 13:52
Heihei.
Jeg starter pilotutdanningen min i januar 2009, og søker lån i banken for tiden. Må ha litt "å slå i bordet med"
Hva er erfaringen angående lønn og lønnsstigning de første 1-5 årene?
Eksempelhvis, hva er vanlig lønn for en styrmann i Norwegian/SAS?
Er det store lønnsforskjeller på Europa kontra f.eks. Asia?
Ser jo at det er enkelte "avisbudstilinger" som betaler deretter, men det for å oppsummere spørsmålene, hva er en forventet akseptabel lønn de første årene?
Alle svar tas med stort takk!
Emil
bararo
26th June 2008, 15:12
De første 1-5 årene kan du ikke regne med å få lønn for å få fly. Det kan hende det tar 5-6 år (minst) og få seg en betalt flyjobb i det hele tatt.
Guttn
26th June 2008, 17:01
For å si det rett ut; hva slags erfaring tror du at du klarer å få deg på 2 år? Antar nå at du drar til USA og så konverterer? Den første jobben er ofte avisbudet i lufta og fallskjermflyging. Med dagens stigende oljepriser så vet ingen helt hva som kommer til å skje. Man kom seg gjennom oljekrisen i 70-åra, men da måtte fly som Concorde gi tapt selv om det hadde en lysende framtid med mange ordre. Asia er in for tida, og kommer sikkert ti å være det en stund til. USA står i permisjonens lys. F.eks. skal United si opp 950 piloter nå:eek:
Høres litt dystert ut, men sånn er virkeligheta. Man må slite seg igjennom og går på et par smeller og karameller før man kanskje en dag lykkes. Mye hard jobbing og avgjørelser som må tas, og det finnes ingen pose og sekk eller ja takk begge deler.
Arne Blå
26th June 2008, 19:15
Håper banken har mer vett enn som så...
Våkne Emil!
Er det pengene som lokker bør du vurdere noe annet. Det er vel fortsatt ca 30-50% av de som starter denne utdannelsen som ender opp i styrehuset.
Så hvis du må låne hele utdannelsen er mitt råd, vurder sterkt noe annet.
Lønnen vil mest sannsynlig bli negativ i lang tid fremover.
My two cent`s :uhoh:
emilmsveen
27th June 2008, 13:32
Har skrevet kontrakt med NEAR men den er ikke bindende før jeg betaler depositumet. Noen erfrainger med NEAR?
Setter mål på 1500 timer etter endt utdannelse. Burde gå greit å kunne søke jobb per dags dato, men man vet jo aldri hvordan markedet utvikler seg.
Men med dagens rente og 100% lånefinansiert må jeg ut med 4500,- per mnd mens jeg er i utdannelse og nesten 9000,- per mnd når jeg er ferdig. Derfor kan det fort bli tøft hvis jeg tjener 2 - 300 000.. Mest interessant er nok netto lønn. Er jo ofte en del tillegg å hente som ikke skattes av(stemmer ikke det???:))
Det er ikke noe mål å skulle bli millionær av å bli yrkespilot, men det er kanskje greit å slippe å bli "kasta på gata" for man ikke kan betjene utdanningslånet mitt.
Forresten, noen som har hørt no nytt om ESA og flyverutdanning sponset av lånekassen (tenker ikke på UiT og tidligere NAC) ??? :)
dh8c
28th June 2008, 23:14
emil
Du er minst 4 år for sent ute. Start utdannelsen når markedet er på bånn, slik at du er klar når det åpner seg hos de fleste selskapene. Starter du nå er du ferdig når masse folk med masse erfaring er arbeidsledige. Da har du ikke en sjanse. Sats heller pengene dine andre steder.
bfisk
29th June 2008, 00:59
Jeg starta for snart 3 år siden og føler at jeg er ferdig i seneste laget for å si det sånn. Tror markedet er over toppen, og at det kun er et tidsspørsmål før det går til helvete. Det er jo tross alt snart 7 år siden forrige gang, og ingenting vokser inn i evigheten, iaff ikke med masse piloter som utdanner seg nå og er ferdige snart.... og olje til $140 fatet and rising. Sorry mate, men jeg ville tenkt meg om veldig hardt.
Edit: men for å se det fra den annen side så er ingenting skrevet i stein, og det vil alltid være noen som får jobb, det er vel bare et definisjonsspørsmål om hvor vanskelig det blir og hva man er villig til å gå med på. Nå har det jo vært veldig bra for mange en stund, så vi ser vel kanskje heller en normalisering enn noe annet. Hvis å fly er drømmen din, så skal jeg ikke knuse den, alt er mulig for den som står på. Men regn med å måtte stå på, er vel egentlig det jeg prøver å si :)
Guttn
29th June 2008, 01:01
På meg virker det som disse bølgene har en 7 års syklus mellom topp og bånn. Det er bare å telle framover for å finne ut når neste opptur kommer... De neste årene kommer det f.eks. til å være en god del piloter med 737 erfaring som går ledoge på markedet dessverre.. Vent et par år hvis du har tålmodoghet så ser du det... Om du ikke har greencad og kan jobbe som instruktør da...
aloha1985
29th June 2008, 02:28
Jeg ser du får mange advarsler her Emil, og de er godt nok begrunnet. Oljeprisene og den alltid så usikre pilotbehovssyklusen i flyindustrien er to faktorer som ikke bør taes lett på. Derimot er det min erfaring at de fleste som velger denne veien og som klarer seg bra er de som lenge har drømt om nettopp dette yrket.
Har selv valgt NEAR og går nå på NAIA her borte i USA. Regner med at du har fått tilbudt plass hos Pelican?
Hva angår skal/skal ikke så virker det som om du er fast bestemt, og da er det forsåvidt en grei sak. Om lån så kan jeg fortelle fra egen erfaring at de færreste banker vil sponse utdannelse nå for tiden, selv med pant i bolig, med mindre du er i jobb i perioden lånet skal betjenes. For min del ble det derfor til at den nærmeste familien tok opp lånet på mine vegne, og betaler avdragene mens jeg er i USA.
Jobhunter
29th June 2008, 17:07
Emil. Hvor mye penger regner du egentlig å bruke på dette?
Husk at kostnadene skolene oppgir er mye lavere enn hva du egentlig bruker. Regn f.eks med 15 timer på Røros, ikke 5 som står i brosjyren. Bare det er 50000 mange ikke regner med.
Du bør sette deg mye bedre inn i hvordan dette fungerer ellers kan du godt ende opp som gjeldslave. Etter to år i USA skal du tross alt ta teori, som enkelte bruker mye tid på, bo i Ålesund på kurs, ta ATPL eksamen, vente på å komme inn på flyskolen. Samtidig med dette er det vanskelig for mange å skaffe seg en god inntekt. Så skal du helt på slutten reise til Røros å betale nærmere 5ooo i timen for å fly, har truffet flere som kaldsvetter der oppe for da er kassen ganske tom. Så begynner jobbjakten hvor du kanskje får et tilbud etter en god stund, men da krever de kanskje en typerating til 80000-200000, og du får liten lønn i begynnelsen. Du må kanskje vente noen år, og det vil koste deg minimum 16000 per år å holde sertifikatene ved like. Det dekker to flytimer pluss gebyrer. Så reelt sett bør du bruke en god del mer.
Ta en god prat med en som har gjennomført dette, så har du en mye bedre forutsetning for å komme deg helskinnet igjennom utdannelsen.
Lykke til!
emilmsveen
29th June 2008, 22:24
Tusen takk for alle tips! :ok:
Jeg var 100% sikker for bare en måned siden, helt til noen tipsa meg om PPRuNe og leste her om hvordan dere opplever markedet og fremtidsutsiktene..:sad:
Har sjekket en del nettsteder og noen som faktisk hyrer mye nå bl.a. i USA og markedet ser jo ikke helsvart ut..PilotJobs.com: Regional Airline Pilot Jobs (http://www.pilotjobs.com) er jo en som hyrer på innenlands i usa..Norwegian har jo også annonsert etter piloter nå på nettsiden sin..
Har sett for meg en totalkostnad på utdanningen på 700 000 pluss TR. Med rentekostnader kommer fort prisen opp i 1,3-1,4 millioner kroner. Det er alvorlig mye penger, men jeg har sett for meg at det var en pris jeg var villig til å betale HVIS jeg kommer meg inn bak spakene.:)
Nå det er sagt er det jo et fint ordtak som sier at det "ordner seg for snille gutter", og jeg tror nok det er muligheter for alle om du bare ønsker det nok. :ok:
Aloha, ja har fått tilbud fra Pelican. Har fått lån i banken også, fullfinansiert, rett før siste renteøkning; 6,2%! Så veldig fornøyd med det :ok:
Vet du hvorfor NAIA ikke utsteder J-1 Visum (tror det var det??) til norske studenter lengre??
Og jobhunter, har ikke fått med meg at jeg må til Røros?? og isåfall hva er det jeg må gjøre der som jeg ikke kan andre steder?? Hvis det er skilltesten så mente jeg de sa den er på Vigra..
Lucky7s
29th June 2008, 22:50
Ta en god prat med en som har gjennomført dette, så har du en mye bedre forutsetning for å komme deg helskinnet igjennom utdannelsen.
Beste rådet jeg har sett hittil...:ok:
Punkt 1 er å 100% gå inn for målet (som jeg regner med er dekket). Punkt 2 er hvordan en kommer dit, og her finnes det flere alternativer, som varierer både i varighet og kostnad. Jo bedre innsyn en har i hva utdanningen går ut på, jo bedre rustet er man til å velge utannings alternativet som passer en best.
Guttn
30th June 2008, 12:11
Helt enig med Jobhunter her. Men bare påse at den eller de du snakker med har gjort dette ganske nylig, innen de siste 5 årene. Da får du det mest reelle bildet. Mange gode historier fra de/vi som gjorde dette for 10 år eller mer siden, men kostnadsnivået var på en helt annen planet hvis man sammenlikner.
Så... 1. Snakk med noen som har rykende fersk egenerfaring og se hva han har å si om hva som adverteres og hva som er den brutale virkelighet etter endt utdannelse
og... 2. Mot slutten av utdannelsen din, si 6-9 md før du regner med å være ferdig burde du ha et overblikk over hva som skjer. Hvem som ansetter og hvem som permitterer. Og ikke minst driv med networking:ok:. Det er virkelig hvem du kjenner, ikke hva du har av teoriresultater når du søker jobb. De flest gir blanke i om du har 80% eller 92% på en prøve så lenge det er bestått:ugh:
Nick Figaretto
30th June 2008, 20:19
Jeg hadde ikke satset på noen pilotutdannelse nå. Men hvis noen på død og liv skulle gjøre det, hadde jeg i det minste sørget for å ha en eller annen utdannelse "i bunnen" så jeg hadde hatt noe å falle tilbake på om det går skeis med jobbsøkningen.
United Airlines er i ferd med å si opp 950 piloter (Se: http://www.pprune.org/forums/rumours-news/332366-united-airlines-says-will-lay-off-950-pilots.html), og dette er bare toppen av isfjellet.
Når markedet først overflommes av tusenvis av erfarne piloter, snur markedet fort. De attraktive selskapene som tidligere har lidd under pilotmangel, får plutselig nok folk å ta av. Dette forplanter seg med færre og færre ledige pilotjobber nedover i systemet også.
Det å ha en utdannelse i bunnen bør ikke nødvendigvis bety å bli sivilingeniør, økonom eller lege først med tilhørende skyhøy studiegjeld før man starter på en pilotutdannelse. Det kan holde godt med befalsskole eller teknisk fagskole gjennom forsvaret, det å ta lappen på tungt kjøretøy og skaffe seg litt erfaring med tungtransport eller hva som helst.
Men sørg i alle fall for å ha en plan for hva du skal gjøre om alt går i dass når du står der med 800 000 i studiegjeld og null jobbtilbud. Og tenk virkelig nøye igjennom om det er verdt å sette seg i en enorm gjeld før man har kommet så langt at man har kjøpt seg hus og bil og skaffet familie. For den dagen kommer også for de fleste.
Om den utdannelsen du har tatt i tillegg skulle vise seg å ikke gi noe som helst "avkastning" i form av en jobb å gå til, har man i alle fall økonomisk sett fått en meget dårlig start på "voksenlivet".
Det er begrenset hvor mye hjelp det er i å snakke med noen som har vært gjennom mølla før deg. De fleste har vel klart å skaffe seg en eller annen jobb i det markedet som er nå, men det sier ingen ting om hvordan det er om tre-fire år.
Og i tillegg har vi vel alle en tendens til å snakke positivt om de veivalgene vi selv har tatt gjennom livet, selv om de sånn rent objektivt kanskje ikke var så smarte, gjør vi ikke?
Det finnes mange piloter der ute som forteller sin "lidelseshistorie" om hvordan de har fløyet fallskjermhoppere og instruert på C-172 og kjørt taxi for å ha noe å leve for i 8-10 år før de endelig får en jobb i en "major". Så sitter de og sier at "den erfaringen ville jeg aldri ha vært foruten". Men sett fra utsiden er dette neppe noe liv å trakte etter.
Snakk for all del med så mange du kan om dette før du tar det endelige valget. men valget er ditt og ditt alene. Ikke støtt deg på at noen du stoler på eller ser opp til har "anbefalt" deg å gjøre dette. For det er deg og kun deg som må leve med konsekvensene av de valgene du tar. (I tillegg til familien din...)
Lykke til.
Busterpilot
1st July 2008, 20:56
Meget bra oppsummert Nick!
Jeg har instruert, løftet fallskjerm hoppere (hva er det med fallskjermhoppere og manglende kontroll på lukkemuskel!?) og kjørt taxi. Alt dette for nærmere 20 år siden... Ville jeg vært det foruten? JA TAKK!
Men ville jeg vært turen opp gjennom 19 seter turboprop uten autopilot, senere større TP (med AP) foruten? Nei. I dag sitter jeg i en jobb med meget bra betingelser, og min forhistorie gjør meg i stand til å sette pris på hva jeg har, kanskje i motsettning til en som får samme jobb etter 250 timer og rating.
Uansett er det "different strokes for different folks" som gjelder.
Ta det valget DU synes er best!
MVH
Buster
emilmsveen
2nd July 2008, 07:42
Tusen takk for alle råd og tips! :ok:
Jeg var 100% sikker for bare en måned siden, helt til noen tipsa meg om PPRuNe og leste her om hvordan dere opplever markedet og fremtidsutsiktene.. :sad: But life is sometimes a bitch!
Har sjekket en del nettsteder og noen som faktisk hyrer mye nå bl.a. i USA og markedet ser jo ikke helsvart ut..pilotjobs.com er jo en som hyrer på innenlands i usa..Norwegian og LT ser jo ut til å ansette i nærmeste fremtid.. :ok:
Har sett for meg en totalkostnad på utdanningen på 700 000 pluss T-R. Med rentekostnader kommer fort prisen opp i 1,3-1,4 millioner kroner. Det er alvorlig mye penger, men jeg har sett for meg at det var en pris jeg var villig til å betale HVIS jeg kommer meg inn bak spakene. :ok:
Har i de siste bynt å titte på UiT som er støttet av lånekassen og ikke i nærheten av den økonomiske investeringen, men ser ikke så lyst på å søke pilotjobber etter den utdanninga eventuelt er ferdig.......
Nå det er sagt er det jo et fint ordtak som sier at det "ordner seg for snille gutter", og jeg tror nok det er muligheter for alle om du bare ønsker det nok, og jobber hardt og målrettet. Kanskje det også er historien din Busterpilot?? :ok:
Aloha, ja har fått tilbud fra Pelican. Har fått lån i banken også, fullfinansiert, (rett før siste renteøkning; 6,2%!) Så veldig fornøyd med det :ok:
Vet du hvorfor NAIA ikke utsteder J-1 Visum til norske studenter lengre??
Jobhunter, har ikke fått med meg at jeg må til Røros?? og isåfall hva er det jeg må gjøre der som jeg ikke kan andre steder?? Hvis det er skilltesten så mente jeg de sa den er på Vigra..
Går med planer om å ta meg en kjapp jobb innom cabin og jobbe med "self-loading freight":P For å skaffe meg litt insight og erfaring fra industrien men kanskje viktigst, nettverk! :ok: Noen som vet noe som er åpent??
PS: Er det flere enn meg som har problemer med å poste her på PPRuNe??
Jobhunter
2nd July 2008, 10:07
Hei igjen.
Jeg har fullført denne utdannelsen og oppdaget det er en rekke hindere på veien. Jeg mener du løper en enorm risk ved å låne så store beløp.
Du har da rett og slett ikke råd til å si ja til en lavt betalt pilotstilling, og du kan på ingen måte regne med SAS eller Norwegian som første stopp. Hva om du kommer hjem med f.eks 700 flytimer totalt. Kun noen få greier 1500. Det er økonomisk nedgangstid på vei i USA, og det er sannsynligvis ikke like lett å sanke timer om et år eller to, som det har vært i det siste.
Perioden fra du kommer hjem fra USA til du er helt ferdig med sertifikatet var den verste delen. Da har du liten inntekt, og stor arbeidsmengde foran deg. Det er nok at flyet du skal bruke på skilltest eller eksaminator er syk stopper hele utdannelsen din.
Se på regnskapet til NEAR, de har tapt millioner hvert år, hva om de går konkurs? Near eies nesten fullt av samme type som eier NAIA. Jeg er sikker på at han "spytter" penger i NEAR, og tjener de tilbake på NAIA.
Jeg hadde prøvd å finne ut grunnen til at NAIA ikke tar inn ellever på J-1 visum. Er de f.eks i økonomiske vanskeligheter?
Det kan ha endret seg, men man reiser til Røros for å fly etter man har komt hjem, og da har de fleste fått beskjed om å det holder med 5 timer, det er betalt i pakken til NEAR. Så vidt jeg vet har ingen greid dette, og snittet bruker 15-17 timer. Ikke alle greier å hente 50000 ekstra ut av hatten da. Husk man er normalt sett rusten etter å holdt på med teori i kanskje ett år eller mer. Tar man skilltest på Vigra, så er det nytt for meg.
Poenget mitt er bare at du ikke må regne med god betalt pilotjobb etter utdanning, har du økonomi til å greie deg uten pilotstilling etter utdannelsen er det bare til å sette igang.
Hva med å ta norsk privatfly sertifikat først?
Hadde du spurt meg om mulighetene for et halvt år siden, så var alt fantastisk, men nå er jeg redd det blir mye turbulens fremover.
berserker
2nd July 2008, 10:17
Eneste konklusjonen jeg mener er riktig her: Ta inn over deg alle advarsler og tips du har fått her inne. Men jeg har alltid ment at brenner du hardt nok for noe så bør du gjøre det. Rimelig kjipt når du sitter inne på et varmt kontor om 10 år å drømmer om hvordan det kunne vært om du satt i cockpit.
Men ja, sånn som det ser ut idag er det ikke akkurat positive tall man ser.
Og by the way, tror ikke du skal håpe altfor mye på Norwegian med det første. Er vel stopp på ansettelser der nå om jeg ikke tar feil...?
Men som sagt, alt koker ned til hva du innerst inne føler er rett valg.
LYKKE TIL?:ok:
Guttn
2nd July 2008, 10:48
Emil har bestemt seg og da er det bare å ønske alt lykke og hell på veien:D. Advarselene er der så klart, men holder man seg til målet og aksepterer et par drittjobber i starten så er man langt på vei. Her gjelder det å ikke være fin på det og lure sge til å tro at det er rett fra 172 til airline. Man må gjerne innom et par steder først.
Instruktørjobber finner man seg alltid i USA. Man må bare se litt lenger enn sin egen flyskole eller stat. Tørre å ta noen skritt i andre retninger, så får man seg en ny opplevelse og erfaring i ryggsekken. Kanskje det lurer et greencard slik at man kan slippe hele konverteringa? Vet aldri. Det er det som er spennende. Men et J-1 visum må du iallefall ha. Ikke noe annet. Punktum. Alt annet begrenser dine valgmuligheter for å jobbe som instruktør.
Hjemme i Norge kan det være greit å få seg jobb som stuer eller cabin crew mens man gjør konverteringa. En tå på innsiden og en inntekt som gjør at du kan betjene et høyt lån sånn noenlunde. Overvektig blir man ikke :sad:
Hva som skjer 3 år fram i tid vet ingen. Akkurat nå peker alle piler nedover og det nærmer seg full stall. "Too low - gear" er en ikke ukjent lyd heller:rolleyes:. Men dette er noe som kan snu seg igjen, og det eneste man kan gjøre er å følge litt med i markedet, og kanskje ta noen hint fra forum som dette.
falconetti
2nd July 2008, 13:52
Her har du fått gode innspill av personer som både er flygere(med jobb) og pilot søkere.
Advarsel: Jeg selv har sett oppegående personer med en aspirerende pilot i magen, gått mer eller mindre personlig konkurs.
Dette handler først og fremst om økonomi. Du må ta med i regnestykket alle de andre generelle leve kostnadene, i mange år fremover.
Sorry! Dette regnestykket går i stor minus skal du personlig betjene utgifter. Tar ikke med i betraktning snille foreldre med for mye penger, da dette snur logikken totalt.
Som før nevnt her på tråden: Skaff deg en utdanning!!! først. Da vil du ha større mulighet senere. Alt for mange ukjente faktorer å gamble + 1 mill!!!
men
Lykke til !
bfisk
2nd July 2008, 15:50
Ang noen spørsmål om NEAR og NAIA... Det er mange, mange år siden NAIA hadde muligheten til å utstede J1 visum, må være ca 4 år siden? Jeg begynte der oktober 2005, og fikk da utstedt visum gjennom en annen skole, som formelt stilte som sponsor for programmet, men med en disclaimer om at treningen skulle foregå på NAIA.
Og at NEAR taper millioner har jeg liten tro på. De har jo tatt seg klekkelig betalt av folk som omtrent renner ned dørene. Da jeg begynte fikk jeg høre at de trengte 20 folk i året for å gå i null (da), og året etter begynte det jo 25 bare i én klasse... Basert på bilene gutta der oppe kjører er det ikke pengene det står på i alle fall.
Ang skill test der oppe så eier CFIen et fly, en Seneca, men de har ikke lov å bruke det, fordi man ikke kan drive en JAR operasjon hvis man er eid av investorer fra et ikke-JAR land eller noe slikt. De jobber i alle fall visstnok med å få til en løsning på det, men alt som blir jobba med skal du ta med en trillebår med salt.
Rørosfly var forsåvidt greit nok det, hadde 9:20 før skill testen og fikk således med meg en ekstra regnig på ca 30.000, men det hadde jeg jo egentlig forventa. For min del gikk alt så fort som det kunne gått, og selv om jeg kanskje hadde klart meg med 5:00 så følte man seg ikke veldig komfortabel i en flytype du ikke har fløyet før og i nytt airspace med fjell og greier etter 5 timer...
BestGlide
2nd July 2008, 17:33
Hvem som har utstedt J1-Visa til elever på NAIA har liten praktisk betydning så lenge muligheten først nå den siste måneden har blitt borte, og NEAR i stedet skal sende elever til Pelican i Florida. Uansett, når NEAR nå bytter samarbeidspartner i USA, så må man nok regne med en del oppstartsproblemer på samme måte som da NEAR og NAIA startet sitt samarbeid. Det var en del armer og bein, ting tok tid, NEAR sa en ting til elevene, mens NAIA sa en annen. Men....her snakker vi om flyskoler og da er det jo egentlig normal operation at ting ikke går helt på skinner, så det er bare å bli vant til det først som sist :)
Et annen ting som kan være greit å ha i bakhodet når det gjelder private flyskoler, er at dette er helt ordinære kommersielle bedrifter. De er avhengige av å tjene penger for å overleve, og det er du som elev som er kunden og som blir melket for penger. Still derfor krav når det er ting du ikke er fornøyd med, eller skolen ikke oppfyller det som står i kontrakten. Tar ting lenger tid enn du har blitt forespeilet, så koster det deg mye penger, og det skal da skolen dekke. Sørg derfor for å ha all kommunikasjon med skolen skrift (mail) slik at du har noe å slå i bordet med dersom det skulle være nødvendig. Har selv vært elev/kunde av NEAR/NAIA og måtte krangle en del for å få avslag på noen tusenlapper etter at de forårsaket at jeg ble forsinket i skoleprogrammet på NAIA i forhold til min egen progresjon.
Jeg ser også at NEAR har begynt med å oppgi skoleprisen i euro, og etter hva jeg har skjønt skjer også betalingen til skolen i euro (omregnet til NOK). Og hvorfor skjer det? Jo, fordi dollarkursen er lav og NEAR vil derfor ta dollargevinsten selv. Slik var det ikke tidligere. Jeg budsjetterte med en dollarkurs på ca 9 kr, men da jeg startet utdannelsen hadde kursen falt til ca 7 kr. Plutselig hadde jeg spart ca 50.000 NOK på dollarkursen, men det vil altså ikke lenger være mulig slik jeg har skjønt det. Kanskje ingen stor betydning nå som dollarkursen har stabilisert seg på et jevnt og lavt nivå, men det illustrerer uansett godt hva flyskoler gjør for å tjene noen ekstra slanter.
Når det gjelder Rørosfly, så bør du budsjettere med 40-80.000 ekstra. Det er MANGE som har gått på en skikkelig budsjettsmell i siste innspurt av utdannelsen. NEAR sin plan om å starte opp med egne fly på Vigra...tja...hva skal man si...de hadde den samme planen da jeg startet utdannelsen i 2002, og det sier vel sitt siden de fortsatt ikke er igang :}
Og du har vel blitt informert om at du må betale ca 10.000 NOK for å avlegge eksamene her hjemme...i avgifter? Og ca 5000 NOK for å få lov til å fly opp? Og at du må ta en medisinsk test som koster ca 5000 NOK? Og hva med alle andre avgifter og tillegg? Velkommen til en herlig bransje :)
Uansett, dersom du velger å starte utdannelsen på tross av en del advarsler: LYKKE TIL! Håper bare at du planlegger for det verste, og så får du ta alt annet som bonus :)
SAS setter fly på bakken fra høsten av, flere piloter får permisjon, for å avhjelpe situasjonen.
Regner med at trykket etter å ansette piloter synker betraktelig.:sad:
Brenner man for flyging, og det er det man vil, og egner seg, så er det bare en ting å si, peis på. No points for second best som de sier.
Når man først har fått papirene, så må man ikke gi seg.
Den som gir seg har tapt.
Vso+10
BestGlide
2nd July 2008, 19:35
Hvor har du det fra at SAS skal permittere? At fly settes på bakken betyr ikke nødvendigvis at det er behov for permitteringer.
aloha1985
2nd July 2008, 20:48
Emil, det er riktig som bfisk sier at det er mange år siden NAIA hadde rettigheter til å utstede J-1 visum. Det som har skjedd er at den nåværende eieren, som kjøpte skolen for noen år siden, valgte å ikke fornye rettighetene fra myndighetene. Hvorfor det har seg slik er noe jeg ikke vil spekulere så mye i, men det jeg kan si er at utstedelsen av visumrettigheter vil innebære at myndighetene først må få tilgang til å undersøke skolens finansielle midler. Disse midlene er for øyeblikket eierens personlige bankkonto.
Det stemmer forøvrig også at NAIAs eier i tillegg kontrollerer 90% av NEAR. Skolen som sponset NAIAs J-1 visum har trukket seg fra samarbeidet. Samarbeidet var en midlertidig løsning, så det er lett å forstå hvorfor det har endt slik etter 4 år uten noe initiativ fra NAIA for å løse situasjonen.
Det er indikasjoner på at skolen snart vil begynne å ta inn elever fra India, som kun vil ha behov for M-1 visum. Med dette visumet har man ikke anledning til å jobbe som instruktør etter endt utdannelse - og dermed ingen mulighet til å samle de gyldne 1000+ timene (ihvertfall ikke i USA).
Chief Flight Instructor i NEAR, som nå fungerer som Chief JAR Operation i Conway, mener at flyttingen til Pelican er det beste som kunne skjedd for alle parter. Dette fordi NEAR visstnok er lei av samarbeidet med NAIA grunnet noe konflikt mellom ledelsene ved de to skolene. Pelican Flight Training Center i Florida ønsket at man skulle ha to representanter fra NEAR i skolens ledelse ved inngåelsen av det formelle samarbeidet. Dette styrker NEARs muligheter til å påvirke skolens daglige drift - noe jeg for min del tror vil ha positiv innvirkning på utdanningstilbudet NEAR vil kunne tilby fremover.
Håper dette klarner opp en del problemstillinger. NEAR/NAIA er på ingen måte noen drømmeskoler, selv om de oppfyller folks drømmer.. på en annen side tror jeg ikke alternativene nødvendigvis er noe 'bedre'. De alternativene jeg vet om har også vist seg å ha sine svake sider.
For oss her borte virker det som om NEAR har kontroll på det de holder på med. Det vi bekymrer oss mest for er hvor lenge NAIA vil holde seg gående uten tilstrømning av europeiske elever.
So far, so good. :)
Nick Figaretto
2nd July 2008, 21:12
Hvor har du det fra at SAS skal permittere? At fly settes på bakken betyr ikke nødvendigvis at det er behov for permitteringer.
Det var vel heller ikke det Vso skrev. SAS sendte ut en mail i går om at de nå åpner for Leave of Absence for de som ønsker det, etter noen år med LoA-stopp. Dette fordi SAS etter at de partkerer fly fra høsten av vil få overtallighet i pilotkorpset.
Overtallighetsforhandlinger er allerede i gang, men slik situasjonen ser ut nå, håper man på å klare nedskaleringen uten å si opp de yngste pilotene. Dog er det ingen som vet om SAS vil bli nødt til å parkere ytterligere fly.
Uansett: For et år siden gikk praten stort sett bare på når SAS igjen må begynne å reansette de som ble oppsagt for fem år siden, og hvorfor de i hel... ikke hadde startet rekrutteringen før. Nå ligger fokuset på å finne ordninger søm gjør at de nederste på senioritetslisten - med ti års fartstid i SAS - ikke skal havne på gaten.
Jeg regner med at man finner ordninger som gjør at dette kan løses, men nen rekruttering de nærmeste årene kan man bare skyte en hvit pil etter.
BestGlide
2nd July 2008, 22:12
Ok, da er jeg mer med :)
Interessant å se hvor raskt markedet kan snu, og når yngstemann hos SAS har 10 år i selskapet så kan man vel si at situasjonen er ganske spesiell. Blir spennende å se hvordan bransjen skal komme seg ut av oljehengemyra....
buckfifty
2nd July 2008, 22:17
Angående dette med J-1 visum og samling av flytimer...
Det har blitt stadig vanligere og ikke utelukkende benytte seg av J-1 visum og de 24 månedene det gir deg.
Man kan reise over på et M-1 visum, ta PPL og bygge noen timer opp i mot IR/CPL kravene. Deretter drar man hjem igjen, og denne gangen får man J-1 visum. I praksis betyr det at man vil kunne få noen ekstra måneder og samle timer på. Altså istedet for 700-1500 timer, blir det kanskje 1200-2000 timer. Med litt flaks får man kanskje også mulighet til å gjøre andre ting enn å instruere, fly frakt eller corporate f.eks, fordi man vil kunne oppfylle FAR part 135 kravene (charter krav).
Men merk at det er spesifike begrensninger på hvor mye man har lov til å fly på et M-1 visum, før man blir diskvalifisert for J-1 visum. Husker dessverre ikke disse begrensningene lenger
Hadde et par europeiske elver i USA som gjorde det på denne måten. Kan være noe å tenke på for de som begynner utdanninga si nå, ettersom det kan se ut som vi går inn i en vanskelig periode for low timere (og mange andre :()
Lykke til videre i beslutningsprosessen Emil! :)
- buckfifty
emilmsveen
3rd July 2008, 14:49
AA sparker 7000 ansatte......:{
( Flyselskap sparker 7000*( , Børs og finans , Utenriks ) (http://e24.no/boers-og-finans/article2519984.ece) )
Nå begynner føttene mine å bli litt kalde.......:sad:
Må ta meg en ny runde på sponsorships og lignende..Vurdere UiT på nytt kanskje...
I hvor stor grad kan dette påvirke det europeiske markedet? Historisk sett ved forrige downturn i 2001, var det mange piloter fra US som konverterte til europeiske sertifikater?
emilmsveen
3rd July 2008, 14:51
AA sparker 7000 ansatte......:{
e24.no/boers-og-finans/article2519984.ece
Nå begynner føttene mine å bli litt kalde.......:sad:
Må ta meg en ny runde på sponsorships og lignende..Vurdere UiT på nytt kanskje...
I hvor stor grad kan dette påvirke det europeiske markedet? Historisk sett ved forrige downturn i 2001, var det mange piloter fra US som konverterte til europeiske sertifikater?
aloha1985
3rd July 2008, 19:00
Hvis det er kun flyging du kan tenke deg for fremtiden, så er valget ganske klart selv om det er en dyr og prøvende vei. Du trenger derimot ikke å ta turen til USA for å gjøre det. Jeg tok PPL i Norge før jeg dro over, for å 'prøve kallet'. Det viste seg fort at det var dette jeg ville. I førsteomgang vurderte jeg å ta det hele modulært i Norge - som er fullt gjennomførbart, men ingen enkel vei å gå. Jeg valgte til slutt NEAR/NAIA fordi det virket som det beste tilbudet vi har etter at NAC ble lagt ned. Det var min konklusjon, andre har kommet fram til andre løsninger. Å fly er dyrt, men det jeg prøver å si er at det finnes flere veier til lappen(e). Lykke til! :ok:
Guttn
4th July 2008, 07:13
UiT er kanskje ikke så dumt allikevel... Man sitter igjen med høyere utdanning i tillegg til fATPL når man er ferdig. At dette tar noe lengre id enn bare å ta sertifikatene er egentlig ikke så viktig. Her gjelder det å sikre seg best mulig for den dagen man kanskje må stå i kø på arbeidskontoret og søke andre jobber. Man kan da iallefall slå i bordet med en utdannelse:ok: og dermed åpner det seg for bedre betalte jobber mens du venter på flyjobben. Samtidig tror jeg ikke du får flytimer like fort her i Norge som i USA, hvis ikke UiT blir en braksuksess og du lander en instruktørjobb der.
For å kjøle ned føttene dine enda mer så skal Ryanair sette 20 fly på bakken i høst, Air Berlin gjør det samme nå, mange folder vingene, Alitalia er et kapittel for seg og mange sover ikke godt om natta. Samtidig går Lufthansa med rekordoverskudd (1.kvartal iår), BA går sånn noenlunde bra, Netjets og andre business-operatører fly som bare rakkern og turbopropens tid er kanskje her:D. Og i Asia er mulighetene mange hvis man er villig ti å flytte på seg.
Hanguren
5th July 2008, 00:46
Guttn: Prøvde vel å stille deg spørsmålet i en annen tråd, uten no svar fra deg, men nå kommer du enda en gang med "turbopropens tid"...
Jeg har personlig aldri (i løpet av 25 år som pilot) aldri fløyet annet enn turboprop, men det er et faktum at ingen av pasasjerene jeg har hatt har hatt lyst til å fly en turboprop pga propellene.
Jeg kan se hva du mener i f.t. fuel-forbruk, men hva betyr det egentlig om du bruker 0,6 eller 0,9 liter på x mil hvis paxen ikke vil fly med en propell...? Da går liksom vinninga opp i spinninga... mildt sagt...!
Guttn
6th July 2008, 08:45
Da har jeg kanskje ikke fått med meg spørsmålet ditt. Beklager. Jo, du har helt rett når du er på temaet passasjerkomfort. Det er vel utenfor enhver tvil at man som pax ønsker å komme fram på mest behagelig måte. Samtidig vil man helst ikke betale noe som helst for billetten! De siste 3-5 årene har jo det vært mulig, men nå som alle selskaper må legge på prisen pga en voldsom økende oljepris så er jeg i tvil om hvor mange som fortsatt vil reise. Tenker mest på de som har tatt seg en storby-weekend i Europa for en billig penge nettopp fordi det har vært billig. Økende rente gjør også sitt til at de reisende har litt mindre å rutte med. Prisen på matvarer øker også. Nå er ikke jeg økonom, heller langt ifra det, men jeg tror fortsatt at de som reiser ønsker seg billigst mulig billetter. Og kanskje tiden snart er der hvor man på en tenkt graf med billettpris vs reisetid/komfort møtes? Eller kanskje ikke ennå, for vi like rå ha det behagelig. Men for flyfrakt er dette helt klart et marked.
Det som taler til fordel for turbopropen nå er at folk er såpass vant til å reise at de nesten regner en flytur som å hoppe på bussen eller toget. De reiser uansett, nesten... Flyselskapene sliter stadig mer med avgifter og høyere oljepriser og blir tvunget til å finne drivstoffgjerrige fly for å kunne være konkurransedyktige (snakker da om kortere distanser). Problemet, som du er inne på, er at turbopropene har litt mindre komfort enn jetflyene. Propellene durer og flyet vibrerer litt mer. Tror ikke flytida er så merkbart, men kanskje for noen få allikevel... Om det hadde vært en turboprop som var like komfortabel som en jet så tror jeg man hadde hatt et stort potensiale...
My 2 cebts:ugh::}
berserker
7th July 2008, 13:05
Hvem gidder vel aa sitte en hel dag ombord en baat fra feks Oslo til Paris:8
Guttn
7th July 2008, 15:00
:} props are for boats? ;)
berserker
7th July 2008, 15:06
And mags are for fags:ok:
Cloud surfer
8th July 2008, 06:51
Men for flyfrakt er dette helt klart et marked.
Ikke mangen sivile turboprops som tar ULD'er...
Problemet, som du er inne på, er at turbopropene har litt mindre komfort enn jetflyene. Propellene durer og flyet vibrerer litt mer. Tror ikke flytida er så merkbart, men kanskje for noen få allikevel... Om det hadde vært en turboprop som var like komfortabel som en jet så tror jeg man hadde hatt et stort potensiale.
..for ikke å nevne design problemene som oppstår så fort du prøver å overgå single-isle med turboprops..... folk foretrekker generelt den åpne følelsen av en wide-body.
La markedet styre. De som kan betale for seg, reiser met turbofan.
Resten, de får takke seg til å entre gjennom en vindblåst trapp med bøyd hode for deretter å humpe avgårde i ett vibrerende blekkskur i mach .50 og treffe hver eneste værsystem mellom her og helvete mens kaffen (som er kald) skvulper i fanget og ræva på den digre flyvertinna treffer deg i hue hver gang hun presser seg sidelengs ned den trange midtgangen. Under nedstigning sprenges trommehinnene mens is kastes i skroget og propellturtallet hyler av smerte, kabinentrykket utlignes 3000 før landing og øretrommene får seg nok en deilig opplevelse, for deretter å smelle i bakken av hjul som står i galskapens vinkel for så å henge i selene med låvedører som bremser og tunge føtter på pedaler i mangel på autobrake. Deretter gjør man det samme 4 ganger til før man endelig er fremme og klar til å forhandle kontrakt til 172millioner. I mellomtiden er selvfølgelig baggasjen din forsvunnet siden det ikke er plass til håndbaggasje i kabinen.
Men du sparte 300 kroner på billetten.....
Guttn
8th July 2008, 07:18
Du har vært ute ei vinternatt før altså :}
Men det er faktisk de som bare ser på billettpris også... Til og med de som ser på reklmaert pris uten å bry seg om tillegg for innsjekking og bagasje, hos de som "tilbyr" det.
Jobhunter
8th July 2008, 08:29
Hvis denne trenden fortsetter må vi sykkle over fjellet alle sammen. Uten friske penger vil Norwegian gå konkurs.
DN.no - Kjos går på resultatsmell (http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1440462.ece?jgo=c1_re_left_1)
De har aldri tjent noe særlig med penger, og har for tiden dårlige utsikter til å gjøre det fremover. Selvsagt vil andre ta over rutene om noe skulle skje, får håpe investorene vil tenke langsiktig og spytter inn enda flere kroner!!!!
Kanskje de burde bestillt noen Dasher i stedet for -800 maskiner!!
Cloud surfer
8th July 2008, 09:01
Hadde vært interessant å vite den eventuelle markedsverdien av de -800 bestillingene + opsjonene. De som har størst behov for å bytte ut sine classics er vel de samme som parkerer dem for tiden..... :(
Guttn
8th July 2008, 13:13
Dette har dessverre begynt å bli den nye trenden i luftfart. Bobla sprekker for mange. Ekspansjonene har vært altfor optimistiske, og mange har gått på en kjempesmell. Håper for all del de overlever, det gjør de sikkert, for konkurranse er bra for alle parter.
Jobhunter, det står at Kjos ser etter ca 400mill i en emisjon som er på gang. Så kanskje alt er ikke like rødt som avisene gir inntrykk av?
Men tilbake ti tråden! Noen som har fått jobb?
Cloud surfer
8th July 2008, 14:25
Men tilbake ti tråden! Noen som har fått jobb?
Tror ikke tråden kan være mer relevant til akkurat det en den er nå....
Ingen Norwegian, ingen gjennomtrekk. (Tror vi trygt kan se bort ifra SAS... der skjer det ingenting selv om oljen var gratis....)
Kystflygar
8th July 2008, 15:25
"..for ikke å nevne design problemene som oppstår så fort du prøver å overgå single-isle med turboprops..... folk foretrekker generelt den åpne følelsen av en wide-body."
Hvor mange flyr med wide body fra Norge? Er wide body foretrukket i den grad at noen drar til f.eks Pakistan fremfor de 99%av destinasjonene det utelukkende går single aisle, på grunn av det? Mener du virkelig at "single aisle" er et relevant argument mot propellfly?
Tilbake til tråden, er det noen som er redd for at NAS går konk i 2009?
Cloud surfer
8th July 2008, 17:13
Hvor mange flyr med wide body fra Norge? Er wide body foretrukket i den grad at noen drar til f.eks Pakistan fremfor de 99%av destinasjonene det utelukkende går single aisle, på grunn av det? Mener du virkelig at "single aisle" er et relevant argument mot propellfly?
Selvfølgelig er det det... det er jo en av hovedårsakene til at propellfly sliter med å erstatte turbofan. Med mindre du snakker om (ikke fungerende) tail-pushers med propen montert på rear-fuselage (a la dc9), så er en av de største utfordringene til prop-produsenter nettopp å skape en kabin med dimensjoner som folk føler seg komfortabel i over lengre tid. Jeg skal gi deg ett poeng i at hvorvidt maskinen har single-isle eller twin-isle ikke like viktig som selve dimensjonene; men selve dimensjonene har definitivt mye å si. Og der ligger en utfordring som både Bombardier, Saab, og ATR har slitt med i alle år.
Hvor mange PW150er skal du montere på en høy-vinge for å offsette draget fra en pseudo-737, A320 eller 747 fuselage?
Dersom "turbopropens" tid er kommet, så er nettopp fuselage design av interesse. Les hele threaden... dette handlet ingen måte kun om Norge. Hercules er vel ikke akkurat det først flyet jeg ville satt inn i rutetrafikk dersom fuel-flow var min største bekymring....
Guttn
8th July 2008, 19:18
Kystflygar, ja hvis det fortsetter i samme retning som idag så blir det begravelse kanskje neste år... Skal nevne noen faktorer her, og det er helt sikkert mange argumenter imot;
- de har ikke sikret seg drivstoffpris (ennå) og betaler $159 fatet
- de fikk fortsatt lov til å drive med "lærlinger" til luselønn, sponset av kommunen
- ingen intitial treningsutgifter for pilotene (de må komme med rating)
- de vant rettsaken mot SAS og fikk ca 125mill kr
- de får massiv sympati gjennom media samtidig som media er ute etter å ta SAS
På tross av alt dette går det med underskudd! Kraftige skippertak synes å må til nå:ugh:
Cludsurfer, jeg skal være enig med deg i at komfort har å gjøre med kabinens utforming. Klart det er mer behagelig med mere plass - det er vel ingen som liker å få mindre plass? Men jeg tror dette er mye mer markant på lengre flyvninger enn kortere turer. På de kortere turene tror jeg at folk prioriterer pris først, deretter komfort.
Cloud surfer
9th July 2008, 03:18
Men jeg tror dette er mye mer markant på lengre flyvninger enn kortere turer. På de kortere turene tror jeg at folk prioriterer pris først, deretter komfort.
på korte turer har du nok rett. :)
Jobhunter
9th July 2008, 08:42
Huff.
Tror både Norwegian og Sterling ligger tynt an fremover. Mange selskap skal hele tiden vokse så enormt at de har ikke noe å falle tilbake på når veksten ikke fortsetter som ventet.
Jeg har snudd fra super optimist til pessimist ganske kjappt, men folk vil fly allikevel, så tror nok det blir bruk for oss, men det vil nok ta en del mer tid.
Tror nye elever vil tenke seg om fremover, er jo blodpris på flyskolene også!!
Har ikke hørt et pip om nye jobber siden siste intervju hos Wf/LT.
Plan B-utlandet må nok vurderes fra neste år!!!
Guttn
9th July 2008, 10:07
Sterling sitter nok verst i det hvis man skal tro media. Varsler om sluttpakker, dvs førtidspensjonering mot en større utbetaling. Stadige problemer med å få til lønnsom drift, og nå islendinger som mer eller mindre styrer sjappa.
Litt lys i tunnelen allikevel; folk må fortsatt komme sge fra A til B og gjerne tilbake igjen. Folk flest har 4-5 uker ferie å ta av, og hvor drar mange av dem? Varmere strøk. Bensin er for dyrt så de kjører ikke lengre enn DK eller SE. Toget er et alternativ for den miljøbevisste men koster både tid og gryn. Altså er det fortsatt behov for syden-flene, dvs charterbransjen. Gods må også fram. Frakt er et marked som aldri har vært i tilbakegang, heller stadig økende. Og med en stadig voksende handel over hav og landegrenser tror jeg dette er ett av de sikrere stedene å lande en flygerjobb. Businessfolk må i møter, og betaler i dyre dommer for størst mulig fleksibiltet og komfort. Markedet er nok fortsatt der, men disse hyperbillige turene til tidligere østblokk-land står kanskje for fall.
Jobhunter... vurderes fra neste år? Hvorfor ikke sende ut søknader nå? Tror du markedet er bedre neste år?:sad:
Jobhunter
9th July 2008, 10:23
Trives alt for godt i Norge!!
Ble spurt om jeg kunne tenkt å fly Caravan for FN i Kongo. Fikk ikke konkret tilbud, men kjenner en som holdt på med det som kunne trekke i noen tråder for meg.
Takket høflig nei. Uken etter fant de en mann skutt utenfor porten til flyplassen.
Burde søkt over hele planeten, men venter litt til. Tror desverre ikke det blir lettere ettersom det ventes hjem noen store kull fra USA, men såfremt ingen går konkurs eller permiterer folk, så tror jeg på jobb til høsten.
Guttn
9th July 2008, 14:19
Skjønner hva du mener, men samtidig setter du er formidabel begrensing for deg selv....:{ Har du søkt hos Caravan-selskapene i Norge da? Greit å ha med i ryggsekken når man før eller siden kommer på intervju:ok:
Crossunder
9th July 2008, 14:43
Jeg tror mye avhenger av hva som skjer med Sterling framover. Hvis de går konken før Norwegian, tror jeg ikke det tar lang tid før vi ser en Norwegian-base på CPH og en liten ekspansjon fra OSL + RYG.
TUiFly Nordic ansetter jo også for tida. 20-30 mann hittil i år etter hva jeg har hørt, og de har visstnok hedget fuel ut 2009. Mulig de får litt økonomisk kompensasjon fra Boeing også, siden B787 er såpass forsinket.
Hvis SAS var all business, brukte de Widerøe litt med aktivt innenriks i Norge. En flåte med Q400 er uslåelig hvis man holder seg nede på en time-halvannen i flytid (innenfor Sør-Norge, f.eks.), og Norwegian ville fått seriøs konkurranse på både pris og antall avganger per timen. Men foreningene i SAS vil vel ikke dette (forståelig nok), så jeg tror vi i DY heldigvis slipper den konkurransen.
DY kunne selvsagt kjøpt Q400. Vi har endel folk med rating fra før av, men det koster mye å utdanne teknikere, piloter, instruktører, opprette egne stillinger for alle flygesjefer, lage dokumentasjon osv osv osv. Enhetsflåte er det beste.
Hva angår det opprinnelige spørsmål i tråden, så har jeg fått ny jobb ja, og følger jeg etter mine venner og begynner i CX over nyttår. Føler at DY er litt for shaky til å satse familiens framtid på... Da blir det en ledig plass i Norwegian! ;-)
Jeg trives også godt i Norge, men det er relativt lite å ofre et par-tre år i utlandet for å seinere kunne ha en mye bedre jobbsikkerhet og høyere inntekt.
/385S
11th July 2008, 09:45
Her i CX har de bedt oss si i fra oss Amenity Kits under passivreiser; så nå må jeg vel begynne å kjøpe egen tannpasta og ørepropper. Faens oljpris. Snart vil de nok at vi kun forsyner oss en gang fra kaviaren og røykelaksen også. ;)
Men selskapet holder stø kurs gjennom stormen, med mål om å overta ruter og revenue som andre selskap kutter. "Unlike other crisis, this is not a revenue problem, it's a cost problem. So lets increase revenue instead of slashing costs and keep our network and team together."
Vi er +- 35 skandnavier her (5NO / 13SE / 17DK). Om noen år er du nok basert enten på LHR / AMS / FRA eller CDG og flyr 3 turer/måned. I mellomtiden kan du sikre en god del av pensjonen og nyte noen år på Asias strender.
Så Crossunder, velkommen til Cathay!
/385s
berserker
11th July 2008, 15:42
Du mener vel sitte paa jump seat 3 turer pr. mnd;)
For mange av dere iallefall? Eller hvordan fungerer det?
/385S
11th July 2008, 17:48
Jada, det var selvfølgelig det jeg mente! Og det gjelder forsåvidt alle av oss på pax flåten, med mindre du snakker om CX Cargo?
Etter 9 år på finnmarkskysten / troms/ helgeland / vestlandet med opptil 9 sektorer om dagen og flere landinger og missed-approacher enn de fleste oppnår gjennom hele sin karriere, så er det faktisk helt o.k. å tilbringe 18 timer/måneden i venstresetet på en 744 mens de feiter meg opp på røykelaks og kaviar. Men hver for sin smak, ikke sant?
For de av oss som fortsatt har 25-30 år igjen i bransjen, er 2-3 år som relief (Second Officer (SO)) godt kompensert med widebody-erfaring og command før man er 40 hos en legacy-carrier, samt europeiske baser i LHR/AMS/FRA/MAN eller CDG. Nye SO'er har i snitt mellom 3 og 5,000 timer og ligger i 30-35års aldersgruppen når de joiner CX, hvorav en del kommer fra military fighters, noen fra low-cost carriers / charter (737/757/767), noen fra buzzjets og resten fra regional turboprop/fan (DHC-8 / CRJ / Embreyer). Alle har allerede fått sin del av sectorer i karrieren, og klarer seg fint med ett par år over 20,000' og 3 turer i måneden.
Når man i tillegg dobler (og som FC i HK tripler) lønnen uansett hvilket norsk selskap man snakker om, og deretter kan velge fritt om man ønsker å bo i Norge, HK eller resten av verden og fortsatt ha fri 17-19 dager i måneden på Long Haul, så var nå valget greit for min del. Ikke vær bekymret, Berskerker; jeg skal nok få dekket behovet for landinger og avganger gjennom de neste 30 årene som FO/FC.
Så jada, jeg "mener vel å sitte paa jump seat 3 turer pr. mnd." Men for ordens skyld, så er vi av nødvendighet 4 stykker ombord, hvorav der ( som du kanske allerede vet) kun er seter til 2 av pilotene ved spakene. En nødvendighet, siden vi desverre ikke har så mange 7 minutters legger. De fleste er mellom 12 og 16 timer. Ting er på ingen måte perfekt her, (noe som Yeager har formeninger om), men alt i alt tror jeg valget er riktig. Så får vi se om 30 år vi hadde rett.
Så nyt nå alle landingene dine, Berserker. Der er nok av dem til oss alle, skal du se. :)
Guttn
11th July 2008, 21:47
CX er uten tvil ett av de beste selskapene å jobbe for. Det er også ett av de få som fortsatt har litt av den gamle glamouren ved seg, eller ihvertfall virker det sånn utad. Ble selv innkalt til testene, helt ut av det blå, men da hadde jeg allerede begynt på dashen og fått det godt. Skal ikke nekte for fristelsen var stor med tanke på både flytypene og betingelsene, men kombinasjonen type operasjon som vi gjør på kortbanenettet i tillegg til familiære årsaker gjorde at jeg pent takket nei. Jeg har det utrolig moro på jobb med mer stick and rudder tid enn de fleste. Og det er sånt jeg gleder meg til hver uke jeg har fri:ok:. Men jeg hører hva du sier, og etter 9 år kan det hende jeg sier det samme, men for nå er slipset grønt:ok:
/385S
12th July 2008, 05:25
-400'ene er fortsatt grønne. :)
Guttn
12th July 2008, 08:38
Ja så lenge -400ene fortsatt er grønne (både 747-400 og dhc8-q400:}) så er alt bare fryd og gammen:ok:. Men hvis jeg av en eller annen grunn plutselig måtte slutte hvor jeg er så hadde CX fått en oppdatering veldig kjapt:D
Hanguren
12th July 2008, 23:53
Jeg har arbeidet sammen med altfor mange ex-utenlands nordmenn, som har fått desperat hjemlengsel, og startet i hvilken som helst norsk selskap til at jeg noensinne ville vurdert å begynne i et selskap i Asia eller Afrika... for ikke å glemme midt østen...!
Hyggelig at noen av dere har det fint der borte, men jeg ville helt klart beholdt guttns grønne slips og en Q400 i WF fremfor en B747-400 i Cathay..!
Trives dere så be my guest, men ta med i betraktningen om det er et liv dere vil fortsette til pensjonsalder. Alternativet med å komme hjem til Norge i 50-års alderen er ikke så enkelt, så det er på mange måter no way back...!
OriginalNick
13th July 2008, 00:47
Valget om man vil jobbe i Norge eller i utlandet er selvfølgelig personlig valg og jeg respekterer andres meninger. Selv jobber jeg for et Britisk flyselskap og trives utrolig bra her. Her finnes det utrolig mange flere muligheter spesielt jobbmessig men også og utenom jobben. Det virker for meg som at Nordmenn har en tendens til å tenke at Norge og nordmenn er best uansett og å dra til utlandet gjør man bare for en kortest mulig stund for å komme hjem med erfaring. Åpne øynene folkens! selv tenker jeg at et par år i Honkong hadde vært utrolig spennede!:ok:
/385S
13th July 2008, 07:05
Trives dere så be my guest, men ta med i betraktningen om det er et liv dere vil fortsette til pensjonsalder. Alternativet med å komme hjem til Norge i 50-års alderen er ikke så enkelt, så det er på mange måter no way back...!
Tror du misfortår en del ting, Hanguru. Det er bra at vi kan sammenligne de forskjellige yrkesmulighetene, men la oss ihvertfall holde oss til fakta og unngå skremselshistorier basert på ignoranse.
Hva du sikter til her? No way back til hva? Som FO/FC i Cathay kan man fint bo i Norge. Samme pendletid til LHR/AMS som det var til TOS/BOO i Widerøe; og fortsatt flere dager fri i måneden.
Man er borte fra familien 10-12 dager i måneden, sant nok, men det er det vel heller vanskelig å unngå i denne brasjen med mindre man jobber i lowcost?
Og når det gjelder pensjonsalder, så er den 55 i CX pr idag. Vekk med skyggelappene der, Hanguru. Resten av verden er ikke så stor og farlig som du tror! :)
Guttn
13th July 2008, 08:04
OriginalNick, du er inne på noe. Vi nordmenn har en tendens til å slå oss hardt på brystet og tenke skyhøye tanker om oss selv og landet vårt. Vakkert er det riktignok, men man skal ikke se så langt bed i sømmene for å finne ut at det er mye som ikke tåler dagens lys her også.
385S, jeg tror det som holdt meg i gamlelandet, eller skal man si det som var den største ulempen hvis jeg hadde valgt CX, var ca 3 år i HKG før man har sjanse på base i Europa. Ellers er det en veldig bra deal:ok:
Men dette er jo en personlig sak. Jeg trives veldig godt med mange, korte hopp og alt som det innebærer, i tillegg til et utrolig fint arbeidsmiljø. Og på fritida kan jeg både ta meg av familien og hjem, i tillegg til å dyrke hobbyen friluftsliv (til alle årstider). Jeg kunne altså ikke tenkt med å f.eks. fly i midt-østen, men om det hadde vært det eneste valget man hadde pga presset pilotmarked, så hadde jeg ikke vært så sær og egen at jeg hadde takket nei til et jobbtilbud. :=
Har en kompis som har fått tilbud om jobb i CX (starting january 09). Han sier det er nye bestemmelser slik att en per i dag ikke trenger å være stasjonert i Hong Kong lenger. Heller ikke ved oppgradering. Kun ved initial training.
Han søkte på direct entry FO og fikk beskjed om att en kan bli satt opp på både freighter eller pax siden. Han ga beskjed om att han ønsket europa base og venter på flytype og base as we speak.
Dette gjør jo CX vesentlig mer attraktivt for en nordboer som ikke ønsker "straffetid" i Hong Kong.
Guttn
13th July 2008, 09:49
Det er jo bra saker! Men DE FO innebærer vel at du kommer med minst 1000 timer (heavy) jet?
Du trenger ikke heavy time. Fra CX sin hjemmeside:
DE FO requirements:
"# An ICAO Airline Transport Pilot's License (ATPL)
# A minimum of 1000 hours in one of the following categories:
1. Airline Jet Transport
2. Command Turbo Prop (MAUW greater than 20,000 Kgs)
3. High Performance Military Jet
4. Corporate Jet Command
# A current Class One Medical
# Fluent spoken & written English
# Experience commensurate with age "
Kompisen min har "kun" Learjet 55 erfaring (PIC).
Guttn
13th July 2008, 11:15
Det er stort sett command som gjelder altså... Har over 1000 command på turboprop, men dessverre bare i den lette delen av vektskåla, så da hjelper det lite på DE FO. SO derimot er en annen sak.
/385S
13th July 2008, 12:40
Har en kompis som har fått tilbud om jobb i CX (starting january 09). Han sier det er nye bestemmelser slik att en per i dag ikke trenger å være stasjonert i Hong Kong lenger. Heller ikke ved oppgradering. Kun ved initial trainingEr vel ikke helt slik det foregår..
Det er korrekt at vi har ansatt noen DEFO på pax-flåten, gjennom en unntakbestemmelse fra k-avtalen som tillater selskapet å bemanne basene med DEFO PAX dersom det ikke finnes nok interne FO'ere eller SO'ere som er kvalifiserte eller ønsker disse stillingene på utebase. (Lønningene i Hong Kong gjør at mange ikke ønsker seg hjem med det første.) DEFO-PAX er unntaket fra regelen, og åpnes og stenges i takt med variasjonen på biddinglisten fra Hong Kong.
På fraktflåten er der derimot kontinuerlige åpninger for baserte DEFOer, men på andre vilkår enn PAX. Det er derfor innført 4-års plikttjeneste på fraktflåten.
I teorien har en ny lønnskala "Unified FO payscale" sidestilt PAx og Cargo DEFO, og nye piloter kan brukes både på pax og cargo, men i praksis forblir det slikt det er nevnt ovenfor. Nye FO-PAX risikerer i virkelighet å kun fly cargo-patterns, som ikke er å foretrekke over pax.
Erfaringsmessig kommer de fleste DEFO fra andre tilsvarende selskaper (United, US Airways, Air Canada, SAS for å nevne noen, eller fra de større fraktselskapene eller luftforsvarene (AMC). De fleste har vel over eller rundt 5000tt, med 2,500t+ med/heavy jet og mye command-tid. Der er også enkeltel som kommer fra de større business-jets.
Senioritetslisten er fra DOJ, uansett om man er SO, DEFO Cargo eller DEFO Pax. Betyr i praksis at en SO som begynner 2 dager før en DEFO vil oppgradere til en pax-command først.
Clear as mud?
berserker
13th July 2008, 13:18
Hva ligger snittet på erfaringsmessig av de som kommer inn som SO da?
Stor forskjell arbeidsmessig på de forskjellige flåtene?
/385S
13th July 2008, 13:42
SO'er kommer generelt fra følgende grupper:
- cadets (interne ab-initio elever fra HK på dårligere villkår)
- military fighters eller military turbprop
- FO fra lowcost jet carriers (737 / A320 / 757 / 767)
- FC fra Commuters eller regionals (DHC-8 / CRJ / Embrayer etc.)
Rundt 3-5000timer totaltid. 30-35 år gammel.
Når det gjelder arbeidsbelastningen, er den det samme unsett hvilken flåte du havner på. SO brukes kun på Ultra-Long-Haul, som begrenser seg selv til 3 turer i måneden. HKG-JFK-HKG krever godt over 30timer blokktid, og max arbeidstid er 90t/måneden. Flere turer kan det ikke bli.
Layovers er mye det samme uansett flåte, og varierer mellom 24 og 48timer.
A340/330 dekker Australia / New Zealand, samt Amsterdam og Vancouver. 744 flyr vestskysten av Nord Amerika (YVR/SFO/LAX) samt Roma/London/Frankfurt/Paris og Johannesburg, mens 777 flåten tar JFK/YYZ samt en del av Midt-Østen. Dette endres fortløpende.
Guttn
13th July 2008, 13:51
Veldig fin info:ok:
Men man gjør altså forskjell på pax og cargo når det gjelder lønninger? Har dere da også foreninger for de respektive?
/385S
13th July 2008, 14:17
Det er avhengig av når man ble ansatt.
For dem av oss som ble ansatt før 01.01.08 kan man si SO pax = FO frakt, FO pax = FC frakt, og FC pax står alene på toppen.
Etter 01.01.08 har dette endret seg med innføringen av en "Unified First Officer Payscale". I generelle trekk betyr det at nye PAX-DEFO går ned en del i startlønn, mens nye cargo-FO'er går litt opp. Men alle DEFO'er (uansett pax eller cargo) havner altså på denne nye "UFO" Payscale. For FC er det fortsatt stor forskjell på pax og cargo.
I teorien blir man som DEFO ansatt til å kunne både fly cargo og pax ut ifra basen, men for 744 DEFO er realiteten at de nesten kun brukes til cargo som den billigste løsningen for selskapet. Piloter ansatt før 01.01.08 er dyrere i drift, og har klausuler som "beskytter" dem fra å fly cargo; og blir da naturligvis brukt på PAX rutene.
Samme forening dekker begge gruppene, som historisk sett ble adskilt som en junior fleet (cargo) og en senior fleet (pax) Cargo kunne driftes med lavere lønninger og tyngre arbeidsbelastning mot at pilotene fikk oppgradere til pax-flåten etter en viss plikttjeneste , på mye samme måte som Sas Commuter en gang var for SAS. Dette er dog i endring, og vi håper vel alle på samme vilkår for begge gruppene. "UFO" er første steg i denne retningen.
Guttn
13th July 2008, 14:22
Skjønner. En litt annen filosofi enn hva man er vant til her hjemme, men en interessant tankegang.
Hanguren
19th July 2008, 00:42
/385S; Jeg har ingen skylapper, har faktisk vært litt rundt omkring, og
Det negative: Lange samtaler med mange Cathay piloter, bl.a. ex Pfor formann i Cathay som ikk tok sjansen på å bli der lenger etter Kinas overtagelse. Han mener de positive områdene i Cathay (og de er pr d.d. mange! God lønn, mye F hvis en flyr mange duty hours etc), kan forsvinne uten at piloene kan gjøre noe med det, p.g.a. at de fleste av områdene ikke er avtaleregulert. Hvis det blir hårde tider kan ledelsen stort sett gjøre hva de vil, så han sa opp jobben og emigrerte til Sør Afrika (av alle steder...!!!)...
Det positive: Claus T og flere andre skandinaver som jeg kjenner har det veldig bra i Cathay, og det håper jeg inderlig at de kommer til å fortsette med...!
Så jeg har hørt både den gode og dårlige siden av Cathay, men når det er sagt så var det ikke Cathay spesifikt jeg mente med folk som må starte på nytt i Norge. Disse var fok som kom tilbake til Norge for 10-20 år siden, og som endte opp som styrmenn i Partnair, Air Express, Norving, Air Norway, Coast Aero, Mørefly etc etc etc etter å ha flydd som FC på 747 i asiatiske, afrikanske og ikke minst selskap i midt-østen. Til slutt så orket de rett og slett ikke mer av hverken kulturen eller det umenneskelige presset ledelsen kunne legge på dem. De bare MÅTTE hjem, og da var det bare å starte på nytt i vårt (noen mener syke....) hierakistiske senioritetssystem.
Jeg ønsker deg alt det beste der borte i Hong Kong - hils Claus, men ha det i mente at du hverken har lovgivning eller noen spesielt sterke fagforeninger i ryggen om ting skulle snu.
Blant annet derfor mener jeg at Guttn og andre gjør lurt i å holde seg til Q400 istedenfor B...400...
Jeg kan ta feil - good luck, men kutt ut å nærmest definere meg som en idiot på gruinn av at jeg mener de fleste av oss har det bedre her i Norge enn i Hong Kong!!!
Hanguren
/385S
19th July 2008, 05:07
Hanguru:
For å sitere Dorothy; "Toto, I don't think we're in Kansas anymore."
Som du poengterer, så er Hong Kong definitivt ikke Norge, noe som godt reflekteres gjennom det mangelfulle arbeidrettsvernet som du helt korrekt viser til. Listen over de positive og negative sidene var lang skal jeg love deg; styrken på morgenkaffen avgjorde til slutt hvilket valg jeg tok.
Nå skal det dog sies at fom. 2008 går Cathay onshore på nesten alle sine utebaser, noe som medfører at både selskapet og de ansatte blir underlagt nasjonale lover og regler. Som normann med LHR/AMS/CDG eller MAN base står man vel da like trygt som en normann med CPH base gjør? Hong Kong er fortsatt gjenstand for "the common law" (britisk lov), og vil borbli det frem til 2049. Men i bunn og grunn er vi, som du sier, godt vitende ansatt på fortløpende 3-måneds kontrakter med kun ansenitetslisten og relative gode vilkår i ryggen.
Den tragiske situasjonen du beskriver med gråtende nordmenn som kommer lengtende hjem med lua i hånda etter en lang og oppbrutt karriere som kontraktspiloter har jeg forståelse for, og er i likhet med deg en karriere jeg ikke ville anbefalt i lys av andre alternativer.
Jeg er dog glad å se at du i ditt siste innlegg valgte å poengtere at disse advarsler ikke gjaldt Cathay Pacific. Jeg kunne ikke lese det fra ditt første innlegg. Jeg vet om flere som i øyeblikket vurderer å ta steget hit, og ønsker at den informasjonen de får herfra er balansert. (Som ett lite motstykke til mye av det som står i Fragrant Harbour forumet på dette nettstedet.) Skremselspropaganda som at "jeg (ikke) noensinne ville vurdert å begynne i et selskap i Asia eller Afrika... for ikke å glemme midt østen..." er missvisende og generaliserende med mindre du kvalifiserer utsagnet ditt. Som du nå har gjort.
Det var ikke på meningen å definere deg som en idiot på grunn av det du mener. Men jeg ville derimot definere innlegget ditt som mangelfullt og missvisende for dem som vurderer en ansettelse i Cathay Pacific som nordmann.
Jobhunter
28th July 2008, 16:10
Noen fått jobb i det siste her hjemme da, eller er alle på ferie.
Hørte det var litt aktivitet hos Westair og Wf.
bfisk
29th July 2008, 00:18
Ja, hva skjer med westair? Sendte dem en søknad men har ikke hørt noe...
Lufttransport AS i Norge skal også ha piloter, ref hjemmesiden deres.:ok:
toffy
30th July 2008, 05:41
Jeg ringte West Air for ca 3 uker siden og da sa de at ikke skulle ha noen i høst....
Guttn
30th July 2008, 09:02
Men det er jo lenge siden:} ting forandrer seg plutselig så du får ringe igjen etter de har hatt ferie:E
Jobhunter
7th August 2008, 10:30
Da har nok Lufttransport kalt inn neste gruppe jobbsøkere vil jeg tro. Noen som har fått innkallelse til intervju? Kan jeg spørre hvor mange timer dere har?
Beech Driver
8th August 2008, 22:13
Ringerunden er vist igang i LT. Endel med 1000+ som har fått en telefon så langt.:ok:
BD
toffy
10th August 2008, 12:57
Ringerunden er over ref. LTs websider. Men jeg lurer på hvor kommer alle disse folkene med over 1000 timer kommer fra? Alle sier at det er pilotmangel på gang og at flyselskapene skal få slite med å skaffe folk. Men fram til jeg får telefon (overkant av 500 timer) så tror jeg ikke på at det er noen mangel...
Det eneste det er mangel på er flyinstruktører til klubbene...
Jobhunter
10th August 2008, 14:25
Har hørt fra ansatte i selskapene at det er mange søkere med 300-500 timer hos de mindre selskapene.
I den andre enden sliter de med å få fatt i folk med 1500-2000 timer som har erfaring på annet enn Cessna o.l
Nå har de flest jeg kjenner jobb ett eller annet sted, så det vesentlig færre folk å for selskapene å finne nå, enn for 1-2 år siden.
Har hørt om en god del som kommer hjem fra utlandet når de får jobbtilbud her hjemme.
Tror jeg telte ca 120 nick på LTs hjemmeside i Januar, så de har nok hatt en del å velge i. Men en del av disse er vel ikke kvalifiserte.
Men mangel på folk er det ingenting som tilsier, vi får se hva som er igjen til neste år, ryktene sier 50 nye styrmenn til Wf.
Jeg har forstått det slik at J-1 visum forsvinner neste år, noe som gjøre utdanningen mye dyrere for de som reiser til USA, samt at mange flyskoler sliter der borte slik at det blir vanskeliger å få timer fremover.
Fra 2012 så er det stor sjanse for at det ikke blir mulig å dra til USA, og at man må trenes i europeisk luftrom, med europesiske priser.
Så med mindre de store selskapene gå konkurs e.l så kommer selskapene til å slite fremover med å finne folk med mye timer etter mitt syn.
Håper bare jeg slipper å miste medical p.g.a alderdom før det skjer!!!
Lucky7s
18th August 2008, 23:38
Benair har intervjuer denne uken... er det noen som har kommet med her? Fikk nyss om dette i helgen.
emilmsveen
19th August 2008, 13:17
Hvor har du hørt at J-1 skal utgå??
Var i kontakt med US Embassy her for halvannen uke siden og de nevnte ingenting når jeg hadde spørsmål om J-1 visa-regler for 2009....
Jobhunter
19th August 2008, 14:34
Har lest det i artikel på www.flightglobal.com (http://www.flightglobal.com)
Men finner ikke akkurat den samme nå, søkte på emnet og legger ved en link til AOPA. Her står det en annen dato, altså 2010.
AOPA Online: Work-study visas for flight students set to end (http://www.aopa.org/advocacy/articles/2008/080717visa.html)
Er selvsagt mulig at jeg husker feil dato.
Her er den andre linken jeg nevnte som nevner forslag om at man kun kan trene i Europa. European pilot training industry 'heads for paralysis' (http://www.flightglobal.com/articles/2008/07/10/225169/european-pilot-training-industry-heads-for-paralysis.html)
Pilot shortage moves to pilot surplus (http://www.flightglobal.com/articles/2008/08/18/314849/pilot-shortage-moves-to-pilot-surplus.html)
Tror EU vil beskytte seg litt, siden de ikke kan trene folk for FAA sertifikater i europa. Vil ha det likt begge veier. Er en stund frem i tid, men det blir hverken lettere eller rimeligere å få timer hvis dette skjer.
Blir nok gode tider for Røros fly og Luftfartsskolen!!!!
emilmsveen
22nd August 2008, 09:59
Starter utdanningen i januar 2009 så håper jeg slipper unna problemer med dette. (nevnt implementering i 2012)..
Men hvis det skal bli slik som lagt frem her, så må det enten bli alvorlig mye billigere og ta flytimer i europa, eller så vil nye studenter fullføre med ekstremt få timer bak spakene....
Min korte erfaring og oppfatning av luftfartsindustrien er uansett at du aldri skal ta noe for "go fesk" som vi sei oppi nord....... :uhoh:
Guttn
22nd August 2008, 11:30
Emil, hvis det er implementering i 2012 så skulle du være trygg. J-1 er 2 årig visum, som du vet, og da er det "bare" 2011. Personlig tror jeg at det bare er et politisk utspill fra USA, og at de går tilbake på det, eller gjør noen modifikasjoner til forslaget.
Har noen vært på Benair-intervjuet?
An2
22nd August 2008, 21:50
........nej! :E
Lucky7s
23rd August 2008, 13:04
Quote:
........nej! http://static.pprune.org/images/smilies/evil.gif
Nej vel, daså...:eek:
Guttn