View Full Version : Opptaksprøver, Widerøe.
ILSTOMIN
21st August 2007, 10:45
Jeg lurer litt på hvordan opptaksprøvene hos widerøe er fortiden.
Jeg hørte rykte om at Widerøe kaller inn 60 piloter for 4-5 stillinger. Ved eventuell stryk på denne prøve, tror dere dette har noen innvirking til fremtidige jobber, med tanke på andre jobber?.
Noen som har noe informasjon angående denne opptaksprøven/ ”do or dont’s”.
Takk
:bored:
BestGlide
21st August 2007, 10:54
Du finner noen veldig få hint her: http://www.wideroe.no/stream_file.asp?iEntityId=1256 Testene er ganske vanlige "IQ-tester" med tallrekker, figurer, du skal huske noen tall og ord forlengs og baklengs, finne tegn/tall/bokstaver i et rutenett, osv osv osv.
Widerøe skal ikke bare ha 4-5 piloter ut av de 60 de tar inn på opptak. Alle som består opptak og intervju blir plassert i en pool. Så plukker de derfra etterhvert som de trenger folk. Tror nok det kan skje mye neste året, spesielt når SAS begynner å ta tilbake folk de har sagt opp/permittert de siste x antall årene.
Å nei, du får ikke jobb noen andre steder hvis du stryker :) (ironi)
Diper
23rd August 2007, 17:47
HVIS, SAS skal reansette!
Crossunder
27th August 2007, 12:49
Ansette og ansette; de skal vel først ta inn de drøyt 100-120 på LOA. Hører gjennom grapevine at SAS har bestilt ca. like mange plasser (rundt 100) på GECAT Flight Academy til neste år, så kan man jo "do the maths" selv...
B-rykter fra en TRI, men dette er jo et rykteforum.
WF vil nok miste så godt som alle ex-SK hvis de tar inn igjen de oppsagte. Selv uten at SAS ansetter har WF mistet ca 12 piloter hittil i år (DY, CX, Sundt, BLX), og regner med å miste en god del fler, så for den som vil fly turboprop og pendle til Nord-Norge, er det på tide å søke Widerøe! ;)
Hva angår opptaksprøvene er de som opptaksprøver flest. Enkle hvis du får ja, og "urettferdige, unødvendige og dumme" hvis du får nei.
Do: vær ærlig, og forbered deg på de spørsmålene du VET du vil få. "hvorfor WF, pos/neg sider ved deg selv" etc etc etc. Ellers kan man sannsynligvis ikke forberede seg i særlig grad på IQ-tester, romoppfatning, logisk tenking etc. Kle deg pent, smil og vær deg selv. Hvis du passer inn får du ja, hvis ikke er det til det beste både for deg selv og WF.
Don't: Ikke ljug. Ikke prøv å jukse; Brovold ser deg og pisker deg på pungen.
Lykke til.
pilot11
10th September 2007, 14:27
Är det någon som vet om de har ändrat språket i testerna till engelska?
Daniel
BestGlide
10th September 2007, 21:56
No. Nei. Testene er nok fortfarande på det skandinaviske hovedspråket NORSK ;)
Men det er en person som forklarer hver enkelt oppgave, og da er det mulig å spørre hvis det er noe man ikke forstår av vårt fantastiske språk.
storlax
17th September 2007, 07:57
När går dem här "upptaksproverna", har ni något datum?
Guttn
17th September 2007, 08:06
Idag og imorgen :8:ok:
pilot11
27th September 2007, 19:44
Anyone else called for interview after the latest tests? Got my interview date today. :) Brovold was a really "cool and unusual" experience...
Daniel
Flying_Mech
28th September 2007, 05:27
Jeg fikk også telefon i går :D:ok:, Så nå er det en ny måned med negelbiting:bored:.
pilot11
28th September 2007, 09:04
Well the worst part seems to be behind us... Do you have any idea how many went through to the interview?
BestGlide
28th September 2007, 09:10
28 gikk videre til intervju sier bygdesladderet, så da bør alle som består intervjuet (kanskje 15-20 stk) mest sannsynlig være i jobb innen sommeren 2008!
Sindree
28th September 2007, 11:21
Congratulations on getting your interviews!
I'm only starting my pilot training next Saturday, and dreaming of flying turboprops around the mountains up north!
rjonli
30th September 2007, 14:36
Jeg fikk ogsä telefon om intervju her om dagen!:) Overraskene men veldig moro;)
För intervjuet er det visst 45minutter med "flere tester", noen som vet hva dette innebaerer??
-Rune-
BestGlide
30th September 2007, 14:54
Mulig du har gjort det bra totalt sett, men at du har scoret litt dårlig på et par av testene. De det gjaldt forrige gang måtte derfor ta et par av testene på nytt før intervjuet, men de fikk beskjed om det samtidig som de ble innkalt til intervju. Du får ringe å spørre.
Ellers må alle gjennom en ekstra test før intervjuet. Den er bare morsom og ikke noe man kan forberede seg til. Er det den samme som sist så tar den 15-20 minutter :)
rjonli
30th September 2007, 14:57
Takk for det:)
Finner vel raskt nok ut hva disse testene innebärer...Ser frem til dette intervjuet, vet ikke sä mye om hva de kan finne pä ä spörre om,men har forstätt det slik at det ikke er noe särlig teknisk orientert!?
BestGlide
30th September 2007, 15:09
Intervjuet er hyggelig opplevelse. Så langt har de ikke hatt for vane å stille tekniske eller operasjonelle spørsmål, og det går mer på deg og ditt liv. Ellers er det mulig psykologen kommer til å grille/teste deg dersom han har funnet noen "avvik" i personlighetsanalysen.
Guttn
1st October 2007, 07:58
Er vel mest for å se om du kan snakke om annet enn flyging. Om du har noen hobbyer og interesser, og hvor du kommer fra. Vet ikke hva som "tolereres" eller ei, men det er hyggelige folk man slår av en prat med:ok:. Bare å glede seg, dette er ikke farlig:O:}.
rjonli
1st October 2007, 08:32
Höres jo bra ut alt det...Bra de ikke biter!:ok: Har ikke fätt den personlighets-testen enda,men kommer vel - sä fär vi se hva de spör om...har hört rykter om at det er en omfattende runde med spörsmäl:}
bfisk
2nd October 2007, 03:29
Jeg blir å komme hjem fra USA om et par uker, men har bare amerikanske sertifikater... Regner med å ha JAR fATPL i boks i løpet av våren. Er det bare å søke med en gang, eller er det ikke noe vits før jeg har papirene i hånda? 1850TT og 300ME.
FJS
2nd October 2007, 08:26
Jeg kom hjem fra USA mars 06 og starta med JAA ATPL teorien. Snakka med Widerøe og fikk beskjed om att en må ha JAA sertifikater for å være aktuell.
Du kan kanskje være heldig å få intervju med ferdig teori (fikk det hos Norwegian) men igjen så må sertifikatene være i boks før du får begynne i jobb.
Lykke til!
Jobhunter
2nd October 2007, 16:53
Du bør ihvertfall booke deg inn hos Rørosfly , for det kan ta lang tid. Hadde masse uflaks, men ventet i over et år på å komme inn!
Arne Blå
5th February 2008, 19:13
Noe nytt om Q400?
BestGlide
6th February 2008, 08:43
Ikke noe foreløpig, bortsett fra at det blir Q400 igjen snart.
Crossunder
6th February 2008, 09:47
Ingen tvil om at det må bli Q400 for Widerøe framover. Det er det eneste fornuftige. Noe annet vil være katastrofe. Selv om SAS-ledelsen skjøt i blinde fra hofta og traff seg selv rett i begge føttene (we all told you so...), så må de jo for Guds skyld ikke plage Widerøe med sine panikkløsninger!!! WF fikk vel i fjor en utmerkelse fra Bombardier for beste tekniske vedlikehold på Q400-flåten. Flyene er det ingen ting i veien med. Skal man tro SAS´ eget estimat, har de frivillig punget ut 1.5 mrd (ja, milliarder!) for beslutningen om å grounde Q400. Dette går også ut over WF, som har sine fire friske fly stående brakk ute på tarmac, med riktige deler på riktig plass inne i understellet. Takk skal du ha sjef. :ugh:
Jeg skjønner at pilotene i Commuter DK/SE heller vil fly en nett liten jet (Q400 er en ufullendt bastard med enormt u-utnyttet potensiale), men forfengelighets- og "status"-baserte preferanser kan jo ikke gå på bekostning av lønnsomheten i en bedrift! Nå som, på toppen av det hele, SGS et al har truet seg til å holdes internt i SAS-systemet, er det jaggu ikke lenge til aksjene inviterer til oppkjøp... :ooh:
BestGlide
6th February 2008, 16:49
Forhandlingene med Bombardier skal være ferdige i løpet av noen dager, så da får vi vite hvor mange Q400 det blir. Er redd det kan ta noe tid før WF får på plass det antall Q400 som er ønskelig, for det er ikke lenger aktuelt å ta ibruk de 4 maskinene som står på bakken. Men det jobbes visstnok med å komme seg inn i produksjonslinjen til andre selskaper som venter på Q400, slik at disse selskapene kan ta de 4 maskinene WF har i dag. Hele situasjonen er latterlig og forårsaket av (nok en) dårlig SAS-beslutning. 2 skritt frem, og 1 tilbake.
Ellers skal det kjøres det enda et styrmannskurs i WF i mai, og det blir årets tredje kurs. Så det blir nok snart nye opptaksprøver også til de som måtte være interessert :)
BestGlide
7th February 2008, 11:39
Og i følge WF selv, så blir det nye opptaksprøver medio april: http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=230&I=3272
Hårek den Hardbalne
7th February 2008, 16:05
BG,
Så det blir nok snart nye opptaksprøver også til de som måtte være interessert
Blir det opptaksprøver for de som ikke er interessert også?;)
An2
7th February 2008, 18:27
:E:E:E:E
Jepp!!!:}
Tvångsrekrytering kallas det i Sverige!:ouch:
BestGlide
7th February 2008, 18:30
Er du ikke interessert, så skal du bli interessert *slå hardt* :)
Arne Blå
10th February 2008, 21:58
8 nye fly, 6 av dem i løpet av noen måneder.
Subpart Q trer i kraft i juli, selv om WF later som om det ikke blir noe av. Øker behovet for folk mer enn noen tør tenke på.
Guttn
12th February 2008, 09:42
An2, skal se om vi ikke må tvangsrekruttere deg :eek::} men den tar vi i Viking Bar:ok:
A10Warthog
25th February 2008, 22:23
Noen som vet når WF skal kjøre ny interview runde?
Nordic Spirit
25th February 2008, 22:53
Noen som vet når WF skal kjøre ny interview runde?
Såvidt jeg vet er det ikke bestemt noe konkret enda, men går ting i boks med nye fly (som det ser ut til at det gjør) så blir det mange nye ansettelser i løpet av året. Tror beholdningen på klarstilte kandidater er rimelig skrapa, så blir nok nytt opptak ganske snart.
Guttn
26th February 2008, 08:43
På www.wideore.no (http://www.wideore.no) står det noe om medio april for nye opptak hvis jeg ikke tar helt feil. :ok:
Fleksnes
26th February 2008, 11:26
Du tar nok helt feil.
Disse opplysningene står nemlig på www.wideroe.no (http://www.wideroe.no), og ikke www.wideore.no (http://www.wideore.no).
HÆÆÆÆÆÆÆÆ!
BestGlide
26th February 2008, 14:08
Info om ansettelser: http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=230&I=3272
toffy
27th February 2008, 04:48
Men hvor mange søknader har de i arkivene mon tro?
Guttn
27th February 2008, 08:49
Det vet nok bare de som sitter på søknadene, men pilotmarkedet har begynt å bli støvsugd for litt erfarne piloter (les; med litt operativ erfaring). Men så lenge de ikke har mottatt søknad fra deg så kan du heller ikke forvente å bli innkalt til opptaksprøvene ;). Tror kravet er bl.a. 800TT, MCC og gyldig ME/IR-A :ok:
toffy
27th February 2008, 14:24
Før du trekker konsklusjoner Guttn så har de hatt søknaden min siden august 2006..., jeg rundet 400 timer her om dagen da, så det er grunnen til at jeg ikke har hørt noe, men jeg har et håp om å få komme på opptaksprøver snart. Vet at de tidligere har hatt folk på opptak som ikke har fylt kravene, og som har fått beskjed om at de kan få begynne på kurs når de har 800 timer. Da vil jeg tro at man blir brukbart motivert til å skaffe seg de siste timene... ;)
TowerDog
27th February 2008, 22:18
Vet at de tidligere har hatt folk på opptak som ikke har fylt kravene, og som har fått beskjed om at de kan få begynne på kurs når de har 800 timer. Da vil jeg tro at man blir brukbart motivert til å skaffe seg de siste timene...
Aye, jeg var også i en lignende situasjon i Norge for endel år siden:
Kom fra USA med ferske sertifikater og lite timer. På den tiden kunne man konverter til B-sertifikat uten oppflyging hvis man hadde 500 TT.
Jeg kjørte da drosje på ukedagene og på helgene leide jeg en C-150 for 100 kroner i timen uten bensin. Var da oppe og fløy i timesvis på aller laveste hastighet med lavest mulig turtall for å spare bensinpenger som kom ut av egen lomme. Måtte forklare til kontroltårnet på Værnes hva jeg drev med.
De skjønte vel ikke riktig hvorfor noen flydde rundt omkring i Trøndelag på natta i 70 knop...:sad:
Den C-150 for timebetaling og en C-206 som jeg fløy fallskermhoppere til 10,000 fot hver helg, bygget opp nok timer til at B-lappen kom i postkassen en vakker dag.
(Måtte jo dog ta teoriprøven, men den var ikke så hakkende gal på den tiden)
På den tiden var Norwing stedet man begynte for å karre seg videre.
Alle måte avtjene plikttjeneste i Kirkenes ja...:cool:
Guttn
28th February 2008, 07:27
Skjønner toffy.. :ugh:
Men du har vel oppdatert søknaden med jevne mellomrom? Og med 400 timer er du halvveis :ok: og det er ikke verst bare det. Tenk om du måtte ha 2000 for å få intervju da! :{ Flyr du som FI eller logger du timene privat? Kanskje et halvt år i kato eller ben gjør susen på CVen din? :}
Nordic Spirit
28th February 2008, 07:55
Mitt råd er å ringe og mase litt forsiktig på treningssjefen i Widerøe. Jeg fikk startet i WF i hvertfall ett år tidligere enn jeg skulle fordi jeg tok kontakt med jevne mellomrom, og dermed fikk jeg komme på opptaksprøver tidligere. Så mitt råd er å ringe når du hører de skal ha nytt opptak.
toffy
28th February 2008, 08:04
Takk for gode råd og positive instillinger. Jeg flyr som FI og satser på at "kato eller ben" skal gjøre susen. Søker ellers ALT jeg kommer over. Som du sier Guttn så er det bra at det er såpass gode tider at man får intervju med under 2000 timer.
bararo
29th February 2008, 06:56
toffy, om du vil på intervju med få timer og bli tilbudt typerating på jet eller TP så er tyrolean tingen å søke for tiden. Tror dem tar stort sett alle med ME/IR, MCC og over 200 timer på opptak.
Hunter81
29th February 2008, 08:16
Får du typerating av selskapet? eller må dette ut av egen lomme..? og hva er evt. bindingstid på?
bararo
29th February 2008, 09:26
Det jeg har hørt er at selskapet (tyrolean) betaler typerating og hotell etc. Og at man kan når som helst slutte. De verdsetter typekurset til 28.000 euro som minker med 1/5 i året. Du må betale det resterende om du slutter før.
dh8c
29th February 2008, 16:29
Herved gjort:)
bararo
11th March 2008, 13:04
Er det noen som har noe info på hvilket timeantall WF kaller folk inn på opptak til for tiden? Jeg hørte at på siste opptak var der bare 4 stk som tilfredsstillte 800 timers kravet og 1/3 av de innkallte møtte aldri opp.
Nordic Spirit
11th March 2008, 13:12
Er det noen som har noe info på hvilket timeantall WF kaller folk inn på opptak til for tiden? Jeg hørte et på siste opptak var der bare 4 stk som tilfredsstillte 800 timers kravet og 1/3 av de innkallte møtte aldri opp.
Stemmer ganske bra det du hørte om siste opptak. Jeg tror at med det begrensede markedet for erfarne piloter i Norge nå, så kommer du på opptak hvis du virkelig vil. Dvs å ringe noen uker før de skal ha opptak og vise at du er tilgjengelig på en måte (forutsatt at du har søkt allerede selvsagt).
NCB
11th March 2008, 16:33
fikk invitasjon idag... opptak 14. April i oslo
bfisk
11th March 2008, 17:07
Er det noe vits i å søke før man har fått JAR papirer?
Har avlagt (men vet ikke resultatet på) ATPL teorien og gjør MCC nå... Så om eksamen går i orden er det bare Morse og et par timer sim+fly før skill test. Bør jeg vente? Kommer det til å bli flere intervjurunder ut over våren og sommeren?
=)
Guttn
11th March 2008, 17:44
NCB, :ok::D kjempegreier! Lykke til!
bfisk, hvorfor ikke? Kravene for ansettelse står på nettsidene, men det står ingenting om krav for å bli invitert til prøvene, eller? Hadde jeg vært deg så hadde jeg sendt inn en søknad, og hvis du ikke blir invitert så er det bare å oppdatere etterhvert som sertifikatene og timene/erfaringen kommer. :ok: Hvis du vil være med på toget så nytter det ikke å stå på perongen og vente til alle har gått ombord og toget har gått. Man vet ikke hvor lenge det blir til neste runde - sånn er luftfarten :{
bararo
11th March 2008, 17:44
Hvor mange timer hadde du når du fikk innkallingen NCB?
NCB
11th March 2008, 18:05
Takker Guttn!
Jeg har ca 2000 TT, men tror nok de tar inn folk med langt færre timer.. har bare ikke mast noe særlig på WF før.... Det er bare å søke bfisk, det værste som kan skje er at du får et nei ikke nå... men sørg for å være godt forbredt til testene! Lykke til!
BestGlide
11th March 2008, 18:15
Bararo wrote: Jeg hørte at på siste opptak var der bare 4 stk som tilfredsstillte 800 timers kravet og 1/3 av de innkallte møtte aldri opp.
Rykter er morsomme :) Det er nok feil at det bare var 4 stk som hadde 800 timer eller mer på forrige opptak. Kjenner selv mange som var der, flere med godt over 1000 timer og operativ erfaring fra andre selskaper. MEN, det var betydelig færre over minstekravet enn tidligere. WF merker godt at de ikke lenger er alene om å ansette. De ringte bl.a. rundt i ca 3 uker før de klarte å skaffe 60 stk til opptaket, og på opptaksdagen var det ca 50 stk som møtte opp. Resten hadde fått seg jobb andre steder de siste par ukene før opptaket. Og det blir nok enda vanskeligere for WF ved dette opptaket, men det som er positivt nå er at man kan regne med raskt oppstart etter bestått opptak/intervju slik at man slipper å vente i det uendelig i den berømte og langvarige holding-pooooooolen (uten oppvarmet vann).
Stå på! :)
bararo
14th March 2008, 06:54
NCB lykke til på opptaket!:ok: Så får du fortelle "alt" her etterpå hva angår ca antall og erfaringsnivå på de som møter på opptaket. Hvordan forbereder man seg best mulig til opptaksprøvene til WF?
Guttn
15th March 2008, 09:36
Man trener på å holde tunga rett i munnen :O Ikke helt sikker på hvordan man kan forberede seg til simultankapasitetsprøvene, men det er sikkert ikke dumt å gjøre et google-søk etter tallrekke-øvelser o.l. :} Presisjon og tid er noen stikkord :ok:
falconetti
16th March 2008, 09:40
:cool:BestGlide !
Du virker informert. Høy alder i WF, er det ekskluderende. Mitten av 40.
Har ellers 1700+250...alt annet.
Hører ikke no....
Please inform
F
BestGlide
16th March 2008, 10:03
Det trenger ikke være eksluderende, spesielt nå som det begynner å bli tynt å rekkene, men det kommer nok an på hva du har gjort tidligere. Ring og spør treningssjefen så får du et direkte svar :) Vet at det skal noen på opptak nå i april som ligger på +/- 40 år.
Guttn
16th March 2008, 12:06
Fra mitt opptak var det folk rundt 40 og folk som ennå ikke hadde kravene for ansettelse, men fikk ta opptakene allikevel. Men som Bestglide sier; direkte svar får man fra treningssjefen. :ok: Verste som kan skje er at man ikke blir invitert, men da har man iallefall forhørt seg.
falconetti
16th March 2008, 14:28
Takker, da prøver vi vedkommende ....:hmm:
toffy
17th March 2008, 17:13
Tror treningssjefen der oppe får en del telefoner om dagen...
Guttn
17th March 2008, 18:10
Har du søkt toffy? :E
TuckUnder77
18th March 2008, 13:48
Sjekka med kravene med WIF og fikk beskjed om at tusen timer i småfly/instruksjon og et par hundre timer med instrumenttid ikke akkurat var den bakgrunnen WIF søkte etter. :bored:
BestGlide
18th March 2008, 14:45
Tuckunder, hvem i WF ga deg den informasjon? Det høres merkelig ut, for WF har i det siste ansatt styrmenn ned mot 800 timer på småfly, kun instruksjon, selv om de fleste har del operativ erfaring.
Fikk du være med på opptaksdagen 14.april?
toffy
18th March 2008, 17:31
Ja Guttn jeg har søkt, og jeg har ringt, men har nok litt for lite erfaring til å få være med på denne runden. Tipper de har en del folk fra Coast på dette opptaket.
Men jeg lever jo i håpet da...
Guttn
18th March 2008, 17:48
Er sikkert noen fra Coast der, men endel har fått jobb i Lufttransport, noen sikkert andre steder, og noen har et nei fra før.
Tuck77, det høres merkelig ut :confused:. Kravene er ganske så tydelige, og det virker som du er over de. Må jo være flere som har sånn ca samme erfaring som deg?
TuckUnder77
18th March 2008, 20:41
Hadde selveste sheriffen i tale. Fikk inntrykk av at det var helt uaktuelt uten å ha vært innom noe annet først (Kato, Ben). Spørsmålet er i like stor grad hvor aktuelt det er å betale for en utsjekk på Caravan, for å fly den i 2-3 måneder... nei, jeg ble ikke invitert til april-opptaket. Men gir ikke opp riktig ennå, selv om det hørtes ut som om WIF nærmest svømmer i kandidater som tilfredsstiller timekravene. :ugh:
Guttn
19th March 2008, 11:30
Joda, operativ erfaring er nok et stort pluss i margen. Og slik du beskriver det så har de kanskje innkalt mange kandidater med nettopp den erfaringen? Kanskje det er stor gjennomtrekk i Ben/Kato for tida? Skjønner dilemmaet ditt :ugh: Men jeg tror ikke at det oversvømmes av kandidater som bare har operativ erfraing ;)
Jobhunter
31st March 2008, 19:03
Er det noen som skal på intervjuet som vil si hvilken erfaring de har.
Vet personlig om folk fra Coast Air som skal inn med 1450 timer.
BestGlide
31st March 2008, 20:53
Jeg vet det er flere som kommer rett fra skolebenken med ca 800 timer
Nordic Spirit
31st March 2008, 21:11
Operativ erfaring er et pluss, men ikke et must. Er en litt gammeldags holdning at 2000 timer fallskjermflyging/postflyging etc. gjør deg til en så mye bedre styrmannskandidat. Hadde håpet WF hadde lagt dette bak seg nå. Det er definitivt ikke mange aktuelle kandidater der ute nå, og det er ikke tiden for å eksludere så veldig mange potensielle søkere. WF bør i stedet selge seg som langsiktig arbeidsgiver for alle kandidater fra minstekravet og oppover.
Guttn
1st April 2008, 07:26
Nordic, det er stort sett et pluss å ha vært ute et par vinternetter før, ref. postflyging. Men alt har sin grense. Har man gjort dette så lenge at man har fått dårlige vaner og/eller holdninger så har det gått for langt, og da er man kansjke ikke den beste styrmannskandidaten. Har man gjort dette lenge nok til å ha opparbeidet seg en stø ryggrad med IFR, MCC, turbin, natt, ising etc etc så tror jeg at man er attraktiv for en ny arbeidsgiver. Hvor grensen går er individuelt. Akkurat som at noen bruker lengre tid enn andre på å ta f.eks. CPL, men det betyr ikke at den ene er en bedre/dårligere pilot enn den andre. :ok:
fikk tlf idag opptaket er utsatt i ca 2 mnd :ugh:
BestGlide
1st April 2008, 09:35
1.april...
du kunne jo latt den gå litt lenger, sikker noen som hadde gått på den :E
Guttn
1st April 2008, 11:55
BestGlide, vi er vel godt fornøyde idag, er vi ikke? :D:ok::E:}:cool:
Jobhunter
20th April 2008, 19:13
Noen som har fått tilbakemelding fra intervju? Vet noen hvor mange som var tilstede og hvilket erfaringsnivå som var gjeldende blandt kandidatene?
Hunter81
20th April 2008, 20:26
Intet sett eller hørt...
Det virket som de fleste hadde litt erfaring bak seg,, men vet at det var noen under kravet der.
bfisk
20th April 2008, 20:49
Noen som veit når det blir ny runde? Kan vel snart begynne å søke... Skill test rett rundt hjørnet nå :D
Jobhunter
29th April 2008, 16:26
Vet at brevene fra Widerøe gikk ut i forrige uke, ingen som har noen nyheter???
Guttn
29th April 2008, 17:39
Kjenner 2 som fikk positivt svar på mail. Tradisjonelt så er det brev i posten for de som får nei, og telefon fra Langstranda (eller mail hvis de er i utlandet eller ikke tilgjengelig pr tlf) hvis opptakene er bestått. :ok:
Jobhunter
29th April 2008, 18:21
Kjenner en som fikk nei på fredag. Hørte at 19 av 49 fikk jobb ved forrige opptak. Det skulle jo tilsi at 38% får ja, og 62% får nei. Noen som vet hvor mange som var med denne gang. Har hørt de trenger 50 nye, og mer til høsten. Håper bare at de ikke kommer fra SAS, nå som det det var mye bevegelse i jobbmarkedet!!!
Guttn
30th April 2008, 16:46
Var det 19 av 49 som fikk ja etter å ha kommet seg igjennom intervjuet også? Tror ikke det er en formel de går etter, heller at de ønsker en viss profil og et visst erfaringsnivå på sine nyansatte.
Nå er det 2 selskap i Norge som har levert røde tall for første kvartal og ett som har levert et pluss:D. Det har blitt sagt at kuttene som kommer i SAS er av administrativ art. 4 fly i SAS Norge skal settes på bakken, og at det blir dermed noen færre ruter, men med bedre utnyttelse av flyenes setekapasitet, dvs fylle de opp bedre. :ok: Foreløpig har det ikke blitt nevnt at det kommer oppsigelser av flyvende personell - heldigvis. Så jeg tror ikke at nye WF piloter kommer fra SAS....
Jobhunter, 5-6 på hvert kurs er blitt ganske standard for WF det siste året. Trenger de 50? Det skulle tilsi 8-10 kurs det! Har ikke hørt det ryktet før:confused: Og at det er ca 2 måneder mellom hvert kursstart.... hmmm nå snakker vi kursing i lang tid, men som sagt har jeg ikke hørt dette ryktet tidligere.
Jobhunter
30th April 2008, 18:29
Har hørt ryktet fra veldig sikre kilder, derfor planlegges det også opptak til høsten igjen (rykter selvsagt) Grunnen er at de trenger mye folk for å bemanne Q400 flyene. Kan selvsagt være at noen misforsto og at 50 var antall søkere per intervju runde, men de trenger uansett et betydelig antall i norsk målestokk.
Vet ikke hvor mange de ansetter på inntak ellers, vet kun om hva de gjorde på det forrige. Mitt inntrykk er at de gjerne ansetter en relativt nyutdannet som gjør det bra på prøvene, istedet foran en meget erfaren pilot som ikke har hellet helt med seg på prøvene.
Forsto det slik at 19 av 50 fremmøte på intervjuet fikk jobb til slutt. Har selvsagt søkt selv, men har ikke vært på intervju.
Guttn
30th April 2008, 19:43
Ja rykter er morsomme å høre vet du:}. Tror neppe at nyansatte blir satt rett på Q400. Lukter Tromsø eller Bodø base lang vei:ok: og Qene er basert på Torp. Men at det er endel i nord som bor i sør (Torp området) er det jo. Og når flyene er på plass kan det godt hende man plutselig trenger flere i nord. Ansienniet er stikkordet her. Holding pool er et annet stikkord.
Vet ikke hvilke kriterier som er lagt til grunn for ansettelse, bare at man først må bestå opptaksprøvene, deretter hvis man har bestått de så er det en personlighetstest og så et intervju med et panel. På akkurat disse testene så gjør det overhodet ingen forskjell om man er helt fersk eller har vært ute noen vintersesonger før. De er like for alle, men oppfattes på ulike måter. Og der begynner man nok å skille ut kandidater fra de som ikke kommer videre. Håper det hjalp litt.
Hanguren
30th April 2008, 23:47
Noen anelse om hvorfor WF har behov for såpass mange piloter (selv om jeg tviler noe på de 50+++)...? Så vidt jeg forstår så øker jo ikke antallet fly nevneverdig..? Selv etter at de nye Q400ene kommer, så er jo antallet stort sett det samme som før Q400 groundingen. Er det mange som har sluttet (gått til DY?), og pensjonert den siste tiden...?
Nordic Spirit
1st May 2008, 08:26
50 nye i nærmeste fremtid hørtes litt mye ut, men at de trenger folk stemmer bra. Det er noe pensjonsavgang fremover, og noen slutter og drar andre steder ja. Dessuten er nok bemanningen noe lav på skippere i nord, og derfor sjekkes det ut endel nye skippere nå utover. Nye skippere genererer jo nye styrmenn som regel.
Virker på meg som at SAS Norge må holde på de pilotene de har. Det er vel allerede litt manko, og en liten reduksjon i produksjonen fører vel ikke til oppsigelser blant operative. Dessuten ville det da dreid seg om svært erfarne styrmenn med oppmot ti år i SAS. Tviler litt på at de "flytter" til det grønn nord:}
Jobhunter
1st May 2008, 19:28
Forsto det slik at mange Q400 piloter har sluttet den siste tiden i WF.
Er veldig lett for disse å få jobber i andre selskaper, og de har jo fått mye fritid siden i fjor sommer! Disse var veldig lite motivert til å fly mindre maskiner en Q400.
Regner med at alle nyansatte havner på de minste maskinene oppe i nord. Kjenner imiddlertid til en Kaptein i SAS som gikk av med pensjon i fjor sommer som skal dele en Kaptein stilling i Norwegian med en annen pensjonert SAS kaptein, så det virker som Norwegian trenger mer Kapteiner. Han skulle starte i nær fremtid. Så Norwegian har kanskje snappet dem opp? WF har merket at de har en god del mindre søknader enn før, men er godt å ta av enda:(
Nordic Spirit
1st May 2008, 19:48
Stemmer at noen har gått til Norwegian. Andre har gått til Cathay Pacific.
Du må nok helt øverst i Norge hvis du begynner i WF ja, men regner med at du hadde tatt det tilbudet uten å nøle:ok: Det er finfin erfaring å ha med seg videre. Får håpe du kommer med på opptak hvis det blir noe til høsten da:)
Hanguren
1st May 2008, 22:07
Vel, nå er det vel slik i WF at pilotene flyr kombinert alle tre Dash-varianter, så de kan ikke akkurat nekte å fly -100 og -300 ut fra manglende motivasjon....
Stemmer ikke helt Hanguren.... Man begynner på 100 og 300 serien (samme typerating), og deretter 400 hvis man får TRF base. Her er det differences kurs med påfølgende simulator osv. Så nei, man flyr ikke automatisk alle 3 seriene med ett teknisk kurs. Fra 100 til 400 er det et stort sprang i teknologi og cockpit utforming. Er nesten 2 forskjellige typer...
Og man skal også adskille kortbane operasjoner og regional, bare så det er sagt.
Hanguren, jeg tror ikke en eneste WF pilot mangler motivasjon til å fly, uansett om man flyr 400 eller 100 serie på langbane så er nok målet, ikke motivasjonen, å levere et profesjonelt produkt uansett. Vet du forretsen forskjellen mellom A, B og C flyplasser i Norge? Og hvordan man holder seg current på disse? Man nekter ikke å fly, men noen plasser er man ikke current på etter en stund:{
Hanguren
2nd May 2008, 21:32
Neei egentlig ikke... Jeg fløy Twin Otter i WF for 20 år siden på alle baser, og da var det bare tut og kjør, og ikke noe ABC... Og motivert eller ei, så var mitt poeng kun at en vel må fly de flytypene et selskap har, og det er jo det samme uansett hvor en jobber...
Det stemmer. Man får ikke fly så mye A380 i et selskap som består av maskiner fra DeHavilland;).
Da kjenner du historiene. Det var nok tut og kjør og noen cowboyhatter rundt omkring, men disse har gått av for lengst. Det er et helt annet og profesjonelt selskap enn det man hører historier om fra gamledager:ok::D. Men at man utfører en krevende jobb til tider er det ingen tvil om.
Finfin erfaring å ha med videre... Helt klart at de som velger å slutte har et fint utgangspunkt for andre jobber. Men faktum er at det er ytterst få som slutter. Enkelte er det alltid, men WF har kanskje vært heldige i lang lang tid og hatt piloter som blir ut karrieren. Sier endel om trivselsfaktoren:D.
Men tråden var vel egentlig om opptaksprøver, så vi har klart å avspore endel (igjen). Vet ikke om det er noe planlagt e.l. til høsten, så man må bare følge litt med. Man kan si mye om testene, men en ting er sikkert; man får et pilotkorps som er stort sett i samme tankegang:}. Om det er en bra eller dårlig ting vet jeg ikke for sikkert, men du verden så bra folk kommer overens:ok:. Jobhunter, du får bare stå på. Og som Nordic Spirit sier; du tar nok tilbudet hvis det kommer. Det er overhodet ikke så ille å fly i nord som mange mener. Men det må erfares.