View Full Version : Type Rating i utlandet med Norsk sertifikat
truckflyer 22nd Nov 2011, 16:36 Jeg skal muligens ta en TR hos Airbus, TRTO er JAA godkjent. Men luftfartstilsynet forteller at jeg maa kontakte de innen skills test for aa faa oppnevnt kontrollant.
Jeg syntes dette virker merkelig, men de hevder at jeg maa faa kontrollant fra Norge for Skill testen som evt. skal gjores enten i Frankrike eller Holland.
Naa jeg syntes dette virker temmlig tungvint, + hvem skal betale for denne "moroa"? Jeg ser for meg at det ikke blir noen billig penge aa faa en spesiell kontrollant fra Norge for utforelsen av TR skillstesten.
Er det noen som vet noe mere om dette, lignende erfaring?
GearDownThreeGreen 22nd Nov 2011, 17:56 Jeg tok min TR for 4 år siden med svensk kontrollant. Ikke noe problem det iallfall. Jeg måtte bare sende med en kopi av kontrollantsertifikatet hans.
aloha1985 22nd Nov 2011, 18:41 Du skal ta en JAA/EASA-godkjent TR hos en JAA/EASA-godkjent flyfabrikant som har et JAA/EASA godkjent TRTO-sertifikat, som betyr at du vil gjennomgå et JAA/EASA-godkjent kurs med JAA/EASA-sertifiserte instruktører og oppfylle samtlige JAA/EASA-krav for således å stille som kandidat til en JAA/EASA skill test for å legge til en JAA/EASA-godkjent type på ditt JAA/EASA sertifikat.... og så skal Bodø kreve at du betaler for å få en kontrollant fra Norge til å fly nedover?
Nå merker jeg det koker over... :mad: dette er ren galskap... :ugh:
truckflyer 22nd Nov 2011, 19:35 Ja ikke sant, dette var det jeg fikk beskjed om:
"Angående Type Rating så kan du gjennomføre trening i alle JAA land, men du må påse at kurset er godkjent av landets myndigheter. Du må også kontakte Luftfartstilsynet angående oppnevning av kontrollant."
"Jeg viser også til din andre e-post med spørsmål om Type Rating i Frankrike. Når det gjelder oppnevning av kontrollant så må du kontakte XXXXX XXXXX i Luftfartstilsynet, i god før du starter på kurset."
Jeg hadde ogsaa en samtale paa telefon men en annen person hos Luftfartstilsynet, som bekreftet akkurat det samme. De kom til aa ville enten sende en A320 TRE eller Senior kontrollant!!! :ugh:
Det som jeg reagerer paa i denne sammenhengen er hvorfor skal jeg belastes okonomisk for dette? Det er sikkert et gebyr paa aa faa TR'en paa sertifikatet mitt ogsaa!!!
aloha1985 22nd Nov 2011, 20:46 Jau, gebyrregulativet til Luftfartstilsynet finner du på Lovdata (http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20011214-1467.html), om du skulle føle for å pine deg gjennom det. End of story så ler luftfartsdirektøren hele veien til banken...:rolleyes:
Goldenbawls 22nd Nov 2011, 20:52 Siden du antagelig ikke skal jobbe i Norge så ville jeg meldt flytting av sert til aktuelt jobb-land.
truckflyer 22nd Nov 2011, 21:06 Flytting av sert. er ikke et alternativ for meg.
Likevel hva er vitsen med JAR, de godkjenner hele treningen, men krever egen kontrollant i utlandet. og jeg maa sorge for aa dekke hele festen!
Vow.... fattig flyger, betaler ferie for Luftfartstilsynet!!!
TuckUnder77 23rd Nov 2011, 09:00 Be om å få referert hjemmel for kravet om norsk kontrollant.
Jeg tok TR utenfor Skandinavia, og det gikk helt fint. Kontrollantens autorisasjon fra UK CAA måtte vedlegges. Ditto for en FI-rettighet i 2001. I begge tilfellene måtte kontrollanten tiltales med 'Sir', men papirmølla i Oslo (dengang) var helt grei.
Kanskje LT kommer til å trekke tilbake min TR nå? Hm.
falconetti 23rd Nov 2011, 11:09 Bruk en "provider" som er norsk. Da vil alt bli behørig dokumentert
og ingen problemer oppstår. Den jeg brukte i år kunne sine saker.
Jeg antar du prøver å gjøre dette selv for å spare penger. Er ikke sikkert det er smart?
f
truckflyer 23rd Nov 2011, 11:44 Jeg har ikke valg naar det gjelder TR, det er det selskapet som bestemmer.
Men fikk svar tilbake fra en annen person i Luftfartstilsynet, at det ikke var behov for norsk kontrollant, saa lenge jeg folger papirmolla som de krever.
Men det viser at den forste beskjeden jeg fikk fra en person var feil, og at han ikke visste helt hva han snakket om.
Saa naa er det plutselig ikke noe problem, skal vaere sikker paa at jeg sparer godt paa den emailen for senere, tilfelle de sier dette var feil.
Neksuntoseted 23rd Nov 2011, 12:12 Hands and feet like a child , and talk like an old man.
aloha1985 23rd Nov 2011, 19:18 Det var noen som nevnte tidligere at gjeldende regelverk kommer helt an på hvem i LT du snakker med... synd at det stemmer.. :rolleyes:
truckflyer 23rd Nov 2011, 20:19 Vel det er noksaa klart hva som er regelverket. Den siste mailen fra de var noksaa klar, saa jeg bruker den som forsvar dersom problemer.
Men jeg spurte de tidligere angaaende fornyelsen av min ME IR, gjorde det her i England, og fikk beskjed at jeg bare trengte sertifikatet fra skolen + autorisasjon fra som viser at kontrollanten her er JAR godkjent.
Gjorde dette, sendte de dokumentene, fikk deretter beskjed om aa skaffe kopi av skolens JAR autoriasjon + Simulatorens autoriasjon, skaffet dette, og fikk naa beskjed om aa skaffe kopi av sertifikatet av kontrollanten + hans medical.
Snakket med hans saekretaer idag, og hun virket nolende paa gi ut kopi av hans medical, pga databeskyttelses loven.
Men uansett Luftfartstilsynet virker som de kommmer opp med nye ting etterhvert som det passer de, virkelig irriterende!!!
aloha1985 23rd Nov 2011, 21:30 LT skal ha kopi av din kontrollants CAA-utstedte medical? Burde vel holde at de ringer sine britiske kolleger og avklarer at vedkommende er autorisert (om de skulle være i tvil etter all den andre dokumentasjonen du ga dem).. men det går vel til slutt :8
BoeingTor 23rd Nov 2011, 21:47 Jeg tok min rating hos FSC i Amsterdam Januar 2010, og jeg hadde overhodet ikke noe problem med å få dette på mitt norske CPL.. sendte bare inn hele papirmølla, og 3 uker seinere fikk jeg nytt sert i posten med ratingen på.. og et par uker seinere kom regninga på snaut 6000kr :P men aldri no sutring fra LT.. jeg sendte inn full kursjournal, absolutt all info på alle TRI og TRE inkl FCL, medical osv.. :)
truckflyer 23rd Nov 2011, 22:23 Ja det virker som det er greit slik naa, men det var avhengig av hvem man snakker med hos de. Men siste opplysning jeg fikk fra de via email, bekrefter dette, og sier at det var feil opplysning angaaende oppnevning av norsk kontrollant.
Forstaar ikke helt hvorfor LT vil ha min ME IR kontrollants medical, testen ble gjor i simulator, og han har full JAR godkjenning. En av Englands storste skoler etter Oxford og CTC. I England saa liker man ikke aa gi ut personlige opplysninger, personvern og databeskyttelse, noksaa strengt her.
Faar vente aa se hva de sier, men "litt" frusterende med byraakrati og papir moller som er temmelig unodvendig. Og stiller man de et paar sporsmaal saa blir de noksaa hurtig irritert og lei!
|
|