PPRuNe Forums - View Single Post - ICAO kart Southern Norge, hvor er de?
View Single Post
Old 7th Mar 2009, 08:00
  #20 (permalink)  
tigermagicjohn
 
Join Date: Jan 2006
Location: London
Age: 54
Posts: 229
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
Ja jeg har provd Transair. Fant et 1:250.000 kart over Oslo og Rukjan, de er jo neste like mye vaert som gull ogsaa.
Men jeg har tenkt aa fly en del navigasjon, og selv om Oslo kartet dekker hjem flyplassen, saa er ikke det omraadet stort nok for det jeg trenger paa lengre sikt.

Jeg har GPS, men det er ikke tilfredstillende at jeg skal navigere og stole paa GPS, mister litt av poenget med flygetrening med den, og hvis den svikter saa hjelper det ikke saa mye.

Situasjonen idag er ingen kart, ingen sikkerhets hoyder, en liten formue til aa printe opp et gammelt kart, som inneholder mange feil.

Har Jeppesen kart for lokale flyplasser osv., men det er vel endring enroute som bekymrer mest, man bor jo vite at man unngaar klasse A airspace, men uten kart som viser hvor det er, saa er ikke det saa lett.

Klart PIC har ansvar - men jeg mener ogsaa CAA Norge har ansvar for aa sorge at oppdatert materiale foreligger paa en lett oversiktelig maate, som ikke forer til en unodvendig stor arbeidsbyrde for piloten.
Som jeg har forstatt her i England, har piloten ansvar for at han er utstyrt med siste oppdaterte kart osv., saa med 2000 kartet i Norge, saa har piloten utstyrt seg med det lands siste oppdaterte kart.

Og ryktet om ny utgivelse i Mai, tror jeg ikke helt paa enda.
tigermagicjohn is offline