PPRuNe Forums - View Single Post - Widerøe opptak
Thread: Widerøe opptak
View Single Post
Old 17th Jan 2009, 11:49
  #94 (permalink)  
Crossunder

Aviator
 
Join Date: May 2001
Location: Norveg
Posts: 483
Likes: 0
Received 0 Likes on 0 Posts
ladiesman217 - kongelig innlegg! Velger å tolke det som en spøk(?)!

Widerøe krever så vidt meg bekjent minimum 800 timer totalt for å starte som styrmann. Luftforsvaret setter folk med 300t +/- til å læres opp på F-16, og SAS hadde vel noe sånt som 200-250t for sine ab initio-elever den gangen de ansatte folk. De eldste her på forumet vil sikkert huske dette. DY har stort sett bare timekrav.

Jeg har gått på SAS' flyskole, vært noen år i WF, og finner nå meningen med livet med nesa dypt nede i Første og Andre Kjosebok. Jeg har hatt endel konverteringselever fra Forsvaret, og fløyet med flere av de tidligere grønnkledte ute på de sivile lenjene. Jeg føler derfor at jeg har en viss mulighet til å, i det minste subjektivt, kunne kommentere ditt innlegg. Som i all hovedsak er, for å sitere tidenes beste radioshow IRMA 1000, "pølsevev, sludder og fjas”; rett og slett noe av det dummeste jeg har lest på lange tider.

Selve den daglige flygingen krever veldig lite av en vanlig linjeflyger. Rutine og automatikk er 95% av jobben, og så lenge bananer og kaffe leveres jevnlig til flight deck vil alt forløpe som normalt. Med en god porsjon tålmodighet, ei varmepute og nok kamferdrops, skulle jeg kunne lært min døde bestemor å fly passasjerfly. Hva skal man så med opptaksprøver?

Tror du f.eks at Forsvaret ville vurdert å kutte ut opptaksprøvene? Det hadde sannsynligvis gått rett til helvete med hele opplegget, og Norge ville aldri blitt invitert til Red Flag igjen uten back seaters fra andre NATO-land. Man kunne saktens sikkert ha gjennomført uttaksflyging med 5-600 elever, og muligens fått noen som viste tilstrekkelig progresjon, men kostnadene ville gått i været og tatt for lang tid. God seleksjon er en god mulighet til å forsøke å sile ut de menneskene som har god simultankapasitet, god romoppfattelse, logisk tankeevne og noenlunde fornuftig IQ. Man kan velge folk som har høy stress-terskel, som ikke blander høyre og venstre når ting går fort for seg, som har ok kort- og langtidshukommelse osv.
Det er veldig vanskelig å teste alt dette i kontrollerte former i en simulator, men noen selskap (som har god råd) har fremdeles simulatorprøver. Disse funker muligens på folk som har flyerfaring fra før, men kan ikke alene gi gode nok svar, og er supplerende til andre tester.

Jeg kan uten tvil, med hånden på hjerte si at folk som scorer godt på slike tester – ex-Forsvaret spesielt – er suverent de beste pilotene. Dette er udiskutabelt – og jeg tror ikke det er fordi de fikk lønn under utdanning, eller fordi de spiser Chuck Yeager frokostblanding. Disse fakta viser seg når ting strammer seg til. De elevene med forskjellig score på f.eks. Stanine-skalaen, skilte seg fra hverandre under utdanningen. For de som scorer mindre bra på testene, vil performancen falle dramatisk i en krisesituasjon. All verdens ”erfaring” i å peile jerv i Indre Småsteinvik eller fly en million slow flights med elever vil ikke kunne kompensere fullt ut for at man rett og slett ikke er egnet som pilot, og ikke greier å drikke kaffe samtidig som man klør seg på bjellene. Det er alt for mange der ute med ”erfaring”, som burde vært fratatt sertifikatene. men hvis alle flyselskap i Norge skulle kjørt opptaksprøver, ville de aldri fått nok folk til å fly flyene sine.

For WF sin del: Man trenger lokalerfaring på kortbanenettet – ikke 1000 timer i CAVOK borte i California. Derfor har WF et omfattende treningsopplegg for styrmenn og kapteiner. Jeg flyr heller inn til Sandane med to piloter som er opplært av Widerøe, med totalt 3.000 timer seg imellom, enn to ”erfarne” nisser med 10.000 timer hver fra langrute- eller klubbflyging. Av alle de jeg har fløyet med, er det akkurat slike tullinger som deg, som ” kan å fly på ånkli’ ”, som er de desidert dårligste pilotene. De minst disiplinerte, mest sloppy og som har den dårligste progresjonen. Det er disse som får hetta når uventede ting skjer. Det er disse som ikke greier å tenke klart, ikke greier å evaluere situasjonen riktig, sykler mest med sideroret etter engine failure, fåkker opp missed approachen og mister oversikten. Folk som flyr med WF kan prise seg lykkelig for at gutta og jentene der framme har blitt testet og funnet godkjent for akkurat slike situasjoner. Resultatet fra opptaksprøvene viser seg ikke før du må plukke opp QRH-en, men det er gjerne først da det teller.
Crossunder is offline